השוק

טראמפ רוצה לזעזע את וול סטריט - זה המהלך שהוא מוביל

נשיא ארה"ב הצהיר כי הוא רוצה לשנות את שיטת הדיווח בבורסה, כך שחברות ידווחו על בסיס חצי שנתי ולא רבעוני. למה הוא חושב שזה מהלך נכון ומה עלולות להיות ההשלכות?
רוי שיינמן | 
דונלד טראמפ (צילום shutterstock)
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, הצית דיון סוער בוול סטריט כשהכריז כי לדעתו חברות ציבוריות אמריקאיות לא צריכות לדווח יותר על בסיס רבעוני, אלא רק פעמיים בשנה.
טראמפ שוב מזעזע את השוק, אך לדבריו מדובר במהלך שיכול לחסוך כסף, להפחית רגולציה מיותרת, ולעודד חשיבה ארוכת טווח מצד מנהלי החברות. רשות ניירות ערך האמריקאית (SEC) הודיעה כי תבחן את ההצעה ברצינות - מה שמעיד שהיוזמה כבר לא נתפסת כבלתי סבירה.
 
כיום מחויבות החברות בארה"ב לדווח על תוצאות כספיות כל 90 יום, אחת לרבעון. זהו נוהל שהפך לסטנדרט מאז 1970. טראמפ מציע ליישר קו עם אירופה ובריטניה, שם הדיווחים חצי-שנתיים ולטענתו זה יקל על המנהלים להתרכז בניהול נכון ולא ב"מרדף רבעוני" אחרי התחזיות.
במובן מסוים טראמפ צודק - בוול סטריט שולט היום "משחק ניהול הרווחים". המנכ"לים יודעים שכדי להרשים את המשקיעים ובעלי המניות הגדולים הם צריכים לעקוף את ציפיות האנליסטים להכנסות ולרווחים מדי רבעון.

דונלד טראמפ (קרדיט: shutterstock)
זה לעיתים יוצר מצב בו חברות "מנהלות" את הרווחים שלהן, כלומר מסווגות הוצאות או הכנסות שבוע קדימה כדי להזיז לדוחות הבאים, רק כדי שהמספרים בדוחות יסתדרו לשביעות רצונם של האנליסטים.
אבל ההשלכות של המהלך הזה עשויות להיות עמוקות. הדיווחים הרבעוניים נחשבים לאחד מהגורמים שהופכים את השוק האמריקאי לאמין והשקוף ביותר, ונחשבים לסיבה מרכזית לכך שמניות אמריקאיות נסחרות בפרמיה לעומת מדדים באירופה.
הקריאה של טראמפ מדגישה את הפער בין חברות שמחפשות להקל על עצמן מבחינה רגולטורית לבין המשקיעים שדורשים מידע תכוף ואמין. מצד אחד, מנהלים בכירים כמו ג'יימי דיימון ווורן באפט טענו כבר בעבר כי ההתמקדות בביצועים רבעוניים פוגעת באסטרטגיה ארוכת טווח ובצמיחה בת קיימא.
מצד שני, משקיעים מוסדיים ורגולטורים מזהירים שהפחתת תדירות הדיווחים עלולה להוביל לפחות שקיפות, יותר תנודתיות, ולפגיעה באמון המשקיעים.
דן ניילס, מייסד קרן Niles Investment Management, הציג התנגדות חריפה לרעיון. "בעולם הטכנולוגיה, שבו דברים משתנים במהירות עצומה, אני לא רוצה להשקיע בחברות שהופכות לקופסה שחורה", אמר. לדבריו, המנצחת של אתמול עשויה להפסיד כבר מחר, והמידע הרבעוני הכרחי להבנת המגמות בזמן אמת.
זו אינה הפעם הראשונה שטראמפ מעלה את הרעיון. כבר ב-2018 ביקש מה-SEC לבחון מעבר לדיווח חצי-שנתי, אך אז לא התקבלה המלצה רשמית. כעת, עם רוב רפובליקני ב-SEC ובחירות בפתח, נראה שהיוזמה מקבלת דחיפה חדשה ועשויה להתממש אפילו בשנה הקרובה.
יש לציין כי המהלך אינו דורש חקיקה בקונגרס, אלא רק רוב בקרב חברי מועצת ה-SEC. עם זאת, מדובר בשינוי מרחיק לכת שעשוי לעורר התנגדות מצד משקיעים, גופי מחקר, ואף חלק מהחברות עצמן שיבחרו לדבוק בשיטה הנוכחית.
מעבר לחיסכון הצפוי בעלויות הדיווח, תומכי הרעיון טוענים כי מהלך כזה יעזור לחברות קטנות להתמודד עם העומס הרגולטורי ולהתרכז בניהול החברה לטווח הארוך. לעומתם, המבקרים מזהירים כי חצי שנה ללא דיווח עלולה לאפשר לחברות לדחות או להסתיר חדשות שליליות, מה שיפגע בשקיפות.
לפי פרופ' ג'יל פיש מאוניברסיטת פנסילבניה, "השווקים שלנו נחשבים לסטנדרט עולמי בשקיפות. אם נפחית את רמת הדיווח, אנחנו מסתכנים באובדן יתרון תחרותי חשוב".
ייתכן שבפועל, גם אם הדרישה לדיווחים רבעוניים תבוטל, רבות מהחברות יבחרו להמשיך לדווח רבעונית כדי לא לאבד את אמון השוק או להיתפס כמי שמסתירות מידע.
ההצעה של טראמפ פותחת מחדש את השאלה: האם השקיפות המוגברת של השוק האמריקאי היא יתרון שיש לשמר או נטל שמונע מהחברות לצמוח ולהתחרות בטווח הארוך? הקרב הזה, ככל הנראה, רק מתחיל.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה