וורן באפט: המשקיע הפרטי הגדול בעולם שרכש את ישקר

ממכירת כדורי גוף משומשים בילדותו, דרך רכישת חברת הטקסטיל הכושלת ברקשייר האת'וויי והפיכתה לקונצרן השקעות משגשג, ועד לכינוי "האורקל מאומהה" . מי אתה וורן באפט?

מערכת ice | 
וורן באפט (צילום מתוך עמוד הפייסבוק Warren Buffett Investing)
וורן באפט, יליד 1930, הוא איל הון אמריקאי ובעל השליטה בקונצרן ברקשייר האת'וויי (Berkshire Hathaway). באפט נחשב למשקיע הפרטי הגדול בעולם, וניצב בצמרת עשירי תבל. הונו, נכון למרץ 2024 (על פי המגזין פורבס), עומד על כ-133.2 מיליארד דולרים.
 
ביוגרפיה עסקית
באפט נולד בעיר אומהה שבנברסקה וכבר כילד הצהיר בפני חבריו כי עד גיל 35 הוא יהיה מיליונר – נבואה שאכן עמדה במבחן המציאות. ב"כדור השלג" – הביוגרפיה שנכתבה אודותיו, מסופר כי בשנות התבגרותו התפרנס בין היתר מקווי חלוקה של עיתונים, מכירת כדורי גולף משומשים, השקעה במכונות פינבול ואפילו הפצת עיתון למהמרים על מרוצי סוסים.
בשנת 1956, הקים באפט שותפות מוגבלת להשקעות בסכום של 105 אלף דולרים, כשאת מרביתו גייס מבני משפחתו. תוך פחות מעשר שנים שווי השותפות כבר התייצב על 26 מיליון דולרים.
המהלך המשמעותי הבא של באפט התרחש באמצע שנות ה-60 כשקנה את ברקשייר האת'וויי – חברת טקסטיל כושלת, שהונה נאמד באותם הימים ב-22 מיליון דולר. את ייעודה הוא שינה לחברת השקעות, מהלך שעם השנים הוכיח את עצמו בגדול. כך, בסוף 2021 הוערך הונה בלא פחות מ-248 מיליארד דולר. 
המודל המאפיין את באפט מימיו הראשונים בחברה, דוגל בהשקעות סולידיות לטווח ארוך. ליבת עסקיו היא בתחום הביטוח, כשלחברה החזקות גם במגוון תחומים נוספים מהנעלה ועד תכשיטים. לברקשייר האת'וויי גם מניות בבנק אוף אמריקה, אפל וקוקה קולה. בזכות הצלחותיו הרבות זכה באפט לכינוי "האורקל מאומהה". אגב, לפעילתו העסקית של באפט גם זווית ישראלית, כשרכש את חברת ישקר ממשפחת ורטהיימר תמורת כשישה מיליארד דולרים.
 
בראיונות עמו סיפק באפט ציטוטים שהפכו לקלאסיקה – ובהם: "תשקיע רק בחברה שכל אידיוט מסוגל לנהל אותה – כי יום אחד אידיוט אמנם ינהל אותה" או "בשביל להצליח בהשקעות אין צורך להיות גאונים. כל עוד יש לכם IQ גבוה מ-25, כל מה שצריך הוא לשלוט בדחפים שגורמים לאחרים לטעות".
מדליה מאובמה
לצד מהצלחותיו העסקיות, זכה באפט זכה למוניטין בשל פעילות פילנטרופית רבת שנים ותרומות בהיקפים של מיליארדי דולרים. בשנת 2011 העניק לו נשיא ארצות הברית ברק אובמה, את מדליית החירות הנשיאותית – אחד משני העיטורים האזרחיים הגבוהים ביותר במדינה (יחד עם מדליית הזהב של הקונגרס).
ב-2017 יצא לאור הסרט הדוקומנטרי של HBO "כיצד נהפכתי לוורן באפט". באפט נשוי פעמיים: מאשתו הראשונה, סוזי, יש לו שלושה ילדים, כשב-2006 התחתן בשנית עם אסטריד מנקס. הוא עדיין מתגורר בנברסקה, באותו הבית שרכש בשנות ה-50 תמורת כ-30 אלף דולרים. באפט נחשב לשחקן ברידג' מדופלם, ושותפו הוא לא אחר מביל גייטס.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה