השוק

פרארי מתרסקת ב-16%: זה מה שמאכזב את המשקיעים

מניית ענקית רכבי היוקרה צוללת אחרי שמסרה תחזיות מאכזבות לשנים הקרובות והציגה את השלדה החשמלית הראשונה. מה חושבים האנליסטים?
רוי שיינמן | 
פרארי (צילום עמית אגרונוב, shutterstock)
מניית יצרנית רכבי היוקרה האיטלקית פרארי מתרסקת בשיעור חד של למעלה מ-16% במסחר במילאנו, בעקבות עדכון תחזיות חלש לשנים הקרובות ועדכון גם לתכנית הרכבים החשמליים של החברה.
בניגוד לדוחות הקודמים שהלהיבו את המשקיעים, במסגרת אירוע שערכה החברה פרארי הציגה תחזיות מאופקות יותר לשנים הקרובות: הכנסות של לפחות 7.1 מיליארד אירו לשנת 2025, שיפור קל לעומת התחזית הקודמת שעמדה על מעל 7 מיליארד, אך רחוק מהציפיות האגרסיביות שהיו בשוק. התחזית לשנת 2030 צופה הכנסות של כ-9 מיליארד אירו ורווח תפעולי לפני פחת ומסים (EBITDA) של לפחות 3.6 מיליארד אירו.
בבנק סיטי מיהרו להגיב באכזבה על התחזיות, וציינו כי הן "נמוכות אפילו מהתרחיש הפסימי שהכנו לקראת האירוע". לדבריהם, התחזית השמרנית מצביעה על כך שלחברה לא צפוי יתרון תפעולי משמעותי בזמן הקרוב, מה שעלול להפעיל לחץ כלפי מטה על תחזיות הרווח והמכפילים של המניה בטווח הקצר.
גם בבנק ההשקעות ג'יי.פי מורגן הביעו דאגה, אך שמרו על אופטימיות זהירה וציינו כי "הביקוש עדיין עוקף בהרבה את ההיצע", והביעו ביטחון ביכולתו של המנכ"ל בנדטו ויניה להוביל חדשנות ולבצע תוכניות ארוכות טווח.
מלבד התחזיות המאכזבות, אחת ההפתעות הגדולות הייתה נסיגה מובהקת מהחזון החשמלי של פרארי. החברה עדכנה כי ב-2030 היא מצפה ש-40% מקו הדגמים שלה יתבסס על מנועי בנזין רגילים, 40% יהיו היברידיים ורק 20% חשמליים לחלוטין - ירידה חדה מהיעד הקודם שעמד על 40% רכבים חשמליים.
בפרארי הסבירו כי השינוי נובע מהעדפות הלקוחות, מהסביבה העסקית הנוכחית ומהצפי להתפתחויות עתידיות.
למרות הנסיגה מהיעדים, פרארי ממשיכה לפתח את הרכב החשמלי הראשון שלה. באירוע חשפה החברה את השלדה ואת מערכת ההנעה של דגם ה-Elettrica - רכב חשמלי ראשון מתוצרתה, שאמור להתחיל להימסר ללקוחות רק בסוף 2026, אחרי השקה עולמית מתוכננת בשנה הבאה.
יושב הראש של פרארי, ג'ון אלקן, אמר באירוע: "עם ה-Ferrari Elettrica, אנו מאשרים מחדש את המחויבות שלנו להתקדמות, בשילוב בין טכנולוגיה, עיצוב ודיוק ייצור".
השוק, כאמור, הגיב בשלילה - גם בגלל הנתונים וגם בשל הסנטימנט הכללי בענף. פרארי מצטרפת לשורת יצרנים כמו וולוו, שוויתרו על יעדיהם האגרסיביים למעבר מלא לרכבים חשמליים. עיכובים בפריסת תחנות טעינה, מחירים גבוהים והתגברות התחרות מסין - כל אלה הופכים את חשמול הרכבים למורכב יותר ממה שציפו בענף.
פרארי אמנם רשמה גידול נאה במספר הלקוחות הפעילים שלה - עלייה של 20% מאז 2022 ל-90 אלף לקוחות - והתחייבה להשיק בממוצע 4 דגמים חדשים בשנה עד 2030, אך האכזבה מהכיוון החשמלי והתחזיות הפושרות גוברת על האופטימיות.
מניית פרארי נסחרת לפי שווי שוק גבוה במיוחד של כ-68.5 מיליארד אירו, כאשר רמת הביקוש למותג עדיין יוצאת דופן. עם זאת, המשקיעים תולים תקוות בהמשך הצמיחה, ובאירוע האחרון קיבלו איתות שהקצב עלול להתמתן.
מצד אחד, החברה שומרת על כוח המותג, חוויית הלקוח הייחודית והרווחיות הגבוהה שלה. מצד שני, היא עלולה להישאר מאחור אם לא תצליח להתאים את עצמה למעבר הגלובלי לרכב חשמלי - במיוחד כשמתחרות אחרות דוחפות קדימה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה