השוק
הדרמה ביבואנית הרכב: "אנחנו מתפטרים"
הטלטלה בחברת אוטומוקס נמשכת - אחרי החקירות שנפתחו נגד הבכירים בחשד לעבירות חמורות, כולל הלבנת הון, החברה סופגת מכה נוספת
הדרמה באוטומוקס לא עוצרת: החברה שפועלת בייבוא מקביל ובכיריה נמצאים תחת חקירה בגין עבירות חמורות, כולל הלבנת הון ופעולות מרמה וזיוף. החקירה עדיין מתנהלת ולאור כך הוחלט על השעיית המסחר במניה עוד לפני כחודש, אך כעת החברה סופגת מכה נוספת.
רואי החשבון המבקרים של החברה - בן דוד שלוי קופ רואי חשבון - הודיעו על התפטרותם לאלתר מתפקידם. בהודעתם נכתב: "בהמשך למידע המצטבר והתנהלות החברה, נושאי המשרה בה ונושיה, לרבות - דיווחי החברה על חקירה שנפתחה כנגד נושאי משרה בכירים בחברה בחשד לביצוע פעולות מרמה וזיוף, השעיית המסחר בניירות ערך של החברה לאור אי בהירות בנוגע למהימנות הדוחות הכספיים של החברה ובקשת הבנקים הממנים של חברות הבנות להקפאת הליכים ומינוי נאמנים על הראיות שהוצגו בה... ובהמשך למכתבינו אליכם בשבועות האחרונים אשר לא נענו עניינית, הננו להודיעכם כי אנחנו מתפטרים לאלתר מתפקידנו כרואה חשבון מבקר".
בנוסף, להתפטרות, מסר המשרד כי הוא שוקל למשוך את חוות דעתו על הסוגיות השונות שנידונות סביב החברה.
הסיפור של אוטומקס רצוף בפרטים מטרידים במיוחד: אחת ההפתעות המטרידות שעלו בבדיקות של הבנקים את החברה היא הפער העצום בין הצהרות החברה לבין המציאות בשטח.
אוטומקס דיווחה כי היא מחזיקה ב-1,300 רכבים בשווי כולל של כ-150 מיליון שקל, אך בבדיקה שערך בודק חיצוני מטעמה של קבוצת הבנקים התברר כי בישראל נמצאות רק כ-55 מכוניות. מרבית הרכבים שנטען כי נמצאים במלאי ככל הנראה בכלל לא בבעלותה או מפוזרים ברחבי העולם מבלי שניתן לאתר אותם.
מעבר לבעיות האמינות, החברה מתמודדת עם חובות מצטברים של כ-170 מיליון שקל למספר בנקים: לאומי, מזרחי טפחות, מסד ומרכנתיל. בין החברות הבנות המעורבות בחוב כולן הצטברו בחובות בעשרות מיליוני שקלים.
גם זרוע היבוא הישיר של אוטומקס לא נותרה נקייה, עם חוב של כ-43 מיליון שקל נוספים לבנקים ירושלים ולאומי. ברקע: קושי בתשלום שכר לעובדים, סגירת סניפים והיעדר עמידה באמות מידה פיננסיות.
דווקא בתוך הבקשה להקפאת ההליכים, נחשפו לראשונה שולי הרווח של אוטומקס, שעל רכבים מסוימים עשויים להגיע לעשרות אלפי שקלים לרכב. עם זאת, הבנקים הסתייגו וציינו כי ייתכן שמדובר בנתונים חלקיים או לא מהימנים. מה שברור הוא שהפערים בין מחיר הקנייה למחיר המכירה משקפים פוטנציאל רווח משמעותי - אך כזה שלא הצליח למנוע את הקריסה.
עוד ב-
אוטומקס הגיעה לבורסה דרךמיזוג עם שלד בורסאי, מהלך שמאפשר עקיפה של ביקורת מוסדית או רגולטורית עמוקה כפי שקורה בהנפקה רגילה. אמנם מדובר בדרך חוקית, אך כזו שחושפת את השוק לסיכונים גבוהים, במיוחד כשמדובר בחברה עם עבר בעייתי ועם חשודים פעילים בהנהלה. כיום ברור שספק אם הייתה מצליחה לגייס הון בשוק הפתוח דרך מוסדיים לו הייתה נבחנת כראוי.
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(0):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה



