השוק

אייל רביד צונח, האחים אמיר מזנקים: דירוג מניות רשתות השיווק באוקטובר

החודש בו הסתיימה המלחמה היה מעורב עבור קמעונאיות המזון - בכמה זינקה שופרסל, כמה צנחה ויקטורי ואיך צפויים להיראות דוחות הרבעון השלישי?
רוי שיינמן |  2
רשתות המזון (צילום יחצ, גבע טלמור, אסף לב, באדיבות רמי לוי, יונתן בלום, shutterstock)
רשתות השיווק הן חברות שנהנות כמעט בכל תנאי שוק - אינפלציה גבוהה, אינפלציה נמוכה, שיעור תעסוקה גבוה או נמוך וגם בזמן מלחמה. הן מוכרות מוצרים שגם משק בית שנמצא בקשיים לא יכול לוותר עליו, בעיקר מזון, כמו גם מוצרים נוספים.
לכן ככלל רשתות השיווק הציגו תוצאות טובות לאורך המלחמה, וזה גם השתקף במניות שלהן. עם זאת, דווקא חודש אוקטובר היה מעורב יותר כשהמשקיעים מנסים להבין מי תבלוט יותר ומי פחות עם החזרה לשגרה.
מי שהובילה באוקטובר הייתה שופרסל של האחים אמיר שעלתה ב-4.08%. שופרסל הגיעה לאיפה שהיא היום בעקבות מהלך הבראה אגרסיבי ומהיר: בעלי השליטה החדשים ביצעו התייעלות תפעולית עמוקה, שכללה קיצוץ בהוצאות, סגירת סניפים לא רווחיים ומיתוג סניפים מחדש לפורמט דיסקאונט ("יוניברס").
הצעדים הללו הובילו לשיפור דרמטי ברווחיות התפעולית ובמקביל, באמצעות ניהול פיננסי הדוק, החברה כמעט חיסלה את החוב הפיננסי שלה - מהלך שמקטין משמעותית את הסיכון ומגדיל את הגמישות להשקעות עתידיות.
לאור כל זאת, בבית ההשקעות פסגות למשל סבורים כי שווי המניה שלה עדיין לא משקף את מלוא הפוטנציאל הגלום בשינוי האסטרטגי, וכי היא "הושארה מאחור" ביחס למתחרות. מתוך אמונה זו, בית השקעות מרכזי העלה לאחרונה את ההמלצה למניה לרמת "תשואת יתר" והציב לה מחיר יעד המגלם אפסייד של כ-38% נכון לפרסום הסקירה.
אחרי שופרסל, מי שבלטה באוקטובר הייתה טיב טעם עם עלייה של 2% ואחריה רמי לוי עם עלייה של 0.3%. שאר הרשתות הציגו ירידה - יוחננוף עם 0.2%, אלקטרה צריכה עם 2.3% וויקטורי בלטה במיוחד לשלילה עם ירידה של 4.6%.
ויקטורי התקשתה במחצית הראשונה של השנה, כשהמחזור שלה עמד על כ-1.3 מיליארד שקל. החברה דיווחה על ירידה במכירות בחנויות זהות ובתפוקה למטר רבוע. בצד ההוצאות, החברה חוותה עלייה משמעותית בעלויות השיווק והמכירה לצד הוצאות ניהוליות גבוהות יותר. התוצאה: הרווח הנקי של ויקטורי נחתך בכמעט חצי והגיע לסביבות 12 מיליון שקל בלבד במחצית הראשונה.
המדדים מצביעים על כמה אתגרים מרכזיים: ראשית, החברה לא מצליחה להגדיל את בסיס ההכנסות שלה. שנית, החנויות הקיימות מייצרות פחות מכירות, מה שמעיד על חולשה בביקוש או בתחרות מוגברת. שלישית, החברה משקיעה יותר בניסיון למשוך לקוחות אך זה לא מתורגם לתוצאות בשורה התחתונה.
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    הכל אבל אבלים (ל"ת)
    יוכבז חוליו 11/2025/05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    תהיתי מתי זה יגיע…
    דן ק 11/2025/05
    הגב לתגובה זו
    1 0
    חנויות מוזנחות, צוות מתוסכל ועצבני, בסוף משלמים את המחיר.
    סגור