השוק

ענקית הפארמה משיקה גלולת הרזיה: המתחרה הישראלית נופלת בבורסה

הענקית הדנית, נובו נורדיסק, קיבלה אישור FDA לגלולת ההרזיה שלה. המניה של אפיטומי הישראלית צונחת בבורסה בתל אביב, בדיוק אחרי שהכריזה על משלוח ראשון לשוק הישראלי. האם זה סוף החלום של אפיטומי?
רוי שיינמן | 
ירידות בבורסה (צילום פלאש 90/ אדם שולדמן, Pixabay)
התזמון לא יכול להיות גרוע יותר עבור אפיטומי. בדיוק כשהחברה הישראלית התחילה לראות אור בקצה המנהרה עם המשלוח הראשון של קפסולת ההרזיה שלה למעבדות רפא בישראל, ענקית הפארמה הדנית נובו נורדיסק זורקת פצצה לשוק.
ההכרזה על אישור ה-FDA לגלולת הרזיה מבית נובו נורדיסק - הראשונה מסוגה בעולם - שלחה את מניית אפיטומי לצלילה של 4.5% במסחר בתל אביב.
נובו נורדיסק, שמנייתה זינקה ביותר מ-7% בעקבות האישור, הכריזה שהגלולה החדשה תהיה זמינה בבתי מרקחת בארצות הברית החל מחודש ינואר, במחיר של 149 דולר לחודש. זו אבן דרך משמעותית לא רק עבור הענקית הדנית, אלא עבור כל תעשיית ההרזיה.
אפיטומי, ששווי השוק שלה עומד על כ-203 מיליון שקל בלבד, שיווקה את עצמה כחלוצה בתחום גלולות ההרזיה. החברה שנוסדה על ידי ד"ר שמעון אקהויז קיבלה אישור FDA כבר בספטמבר 2024, והמניה שלה זינקה אז ב-350% בתוך שלושה ימים.
אבל הדרך מאז הייתה רצופה אתגרים. ביטול הסכם ההפצה עם נסטלה, חששות מהצלחה מסחרית, ועכשיו - תחרות ישירה מענקית עם כיסים עמוקים ומערך שיווק שאפיטומי יכולה רק לחלום עליו.
בשבוע שעבר, אפיטומי דיווחה בגאווה על המשלוח הראשון של הקפסולות שלה לשוק הישראלי, במסגרת הסכם בלעדי עם מעבדות רפא.
הבעיה המרכזית של אפיטומי, כפי שהתברר כבר עם ביטול הסכם נסטלה, היא שהגלולה שלה אמנם עובדת, אבל אולי לא מספיק טוב ביחס למתחרות. נסטלה ביטלה את הסכם הבלעדיות כי הגלולה לא עמדה ביעדים מסחריים מסוימים, שקשורים לא רק ליעילות אלא גם להשוואה לחלופות אחרות בשוק.
הגלולה של נובו נורדיסק, שתימכר במינון של 1.5 מיליגרם, מבוססת על אותה טכנולוגיית GLP-1 שעליה מבוססות הזריקות המצליחות שלה, כמו וויגובי. לפי נתונים קליניים, הגלולה מציגה יעילות וסבילות גבוהות יותר מזו של הגלולה המתחרה של אלי לילי, שעדיין ממתינה לאישור FDA. אמנם יש לה מגבלות מזון ומים שעלולות להקשות על רופאי משפחה לרשום אותה, אבל היתרון הקליני שלה ברור.
עבור אפיטומי, המשמעות היא שהשוק שהיא ניסתה לכבוש, מקרים של עודף משקל פחות חמורים, עומד להתמלא במתחרות חזקות יותר.
אלי לילי, שכבר מפתחת גלולת הרזיה משלה בשם אורפורגליפרון ופרסמה תוצאות חיוביות מניסויים קליניים, צפויה להצטרף למרוץ בקרוב. אפיטומי, עם מערך שיווק מצומצם והסכמי הפצה שעדיין לא הוכיחו את עצמם, נמצאת במצב לא קל.
שוק טיפולי ההרזיה מוערך היום ב-50 מיליארד דולר בשנה, והוא צפוי לצמוח ב-11% בשנה בעשור הקרוב. אבל המרחק בין הפוטנציאל התיאורטי לבין היכולת לממש אותו הוא עצום.
החברה מתכננת לייצר 14-20 מיליון גלולות בשנה הראשונה ומקווה למליון לקוחות תוך 3-5 שנים, אבל היא בעצמה מעריכה שב-2025 לא יהיו הכנסות משמעותיות.
כדי לשרוד, אפיטומי תצטרך או שותפים אסטרטגיים גדולים או רכישה על ידי ענקית פארמה. המשלוח הראשון בישראל הוא צעד לכיוון הנכון, אבל ההכרזה של נובו נורדיסק מזכירה שהמרוץ הזה שייך לשחקנים הגדולים באמת.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה