השוק

המיליארדר החרדי דן גרטלר מסתבך: לא יוכל לחפש נפט בקונגו

הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו הודיעה לישראלי דן גרטלר כי היא עוצרת את הרישיון שניתן לו לחיפוש נפט במדינה. החברה של גרטלר: המדינה לא יכולה לקחת לנו את הרישיון
יאיר מור | 
מתקן שאיבת נפט (צילום Paul Lowry / flickr)
משרד הנפט של הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו שלח בשבוע שעבר מכתב לחברת ניהול הנכסים של איש העסקים הישראלי דן גרטלר, ובו הודיעה כי ההסכם שנחתם עם החברה ב-2010, והקנה לה רישיום לחיפוש נפט בשני מאגרים פוטנציאליים סמוך לגבולה המזרחי של המדינה, פג תוקף ולא יחודש, כך מדווחים בלומברג ורויטרס.
לפי הדיווחים, המשרד דרש מהחברה למסור לו את כל המידע אודות מאמצי הכרייה בשני האזורים שעל שפת אגם אלברט, כמו גם דרישה לתשלום עמלות בסכום שלא פורט. המשמעות הברורה היא כוונה מצד המדינה להעביר את זכויות הכרייה לגורם אחר.
מטעם החברה נמסר לסוכנויות הידיעות כי החברה עדיין מחזיקה ברישיון והממשלה לא יכולה לשלול אותו ממנה, משום שבשנה שעברה דרשה החברה לקבע את המצב הנוכחי בטענה שכשלונה בפיתוח המאגרים הוא אשמתה של הממשלה, שלא הצליחה להבטיח דרך לייצוא הנפט שייצור. לפי הערכות, המאגרים עשויים להכיל מיליארד חביות נפט. בצד השני של אותו אגם, התחייבו לאחרונה חברת טוטאל הצרפתית וחברה סינית על השקעה של 5 מיליארד דולר לבניית צינור להולכת נפט שנכרה בצידו האוגנדי של האגם אל האוקיינוס ההודי, משם יישלח לשאר העולם.
גרטלר הוא אחד מ-50 האנשים העשירים בישראל, ואת רוב כספו עשה מעסקי יהלומים שנכרים בקונגו. אך בשנים האחרונות הוא הסתבך, וממשל טראמפ הטיל עליו ב-2017 עיצומים קשים בטענה כי השיג את ההסכמים בקונגו באמצעות ניצול קשרים אישיים עם נשיא המדינה הקודם, ג'וזף קבילה. העיצומים הוקפאו עם החלפתו של טראמפ בבית הלבן לאחר התערבות של מדינת ישראל, ומאז הוחזרו והוקפאו שוב.
משרדו של הנשיא הנוכחי של הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו, פליקס טשיסקדי, סירב להגיב.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה