השוק

האוצר רוצה את הפנסיה שלכם בבורסה, מה זה יעשה לכם ולשוק?

טלטלה בעולם קרנות הפנסיה: במקום האג"ח המיועדות תבטיח המדינה תשואה על 30% מנכסי קרנות הפנסיה, כך שהמדינה תשלים את ההבדל בין התשואה שתושג בשוק ההון ל-5% צמוד מדד בשנה
ניצן כהן |  5
תקציב המדינה 2022-2021 (צילום פלאש 90/יונתן סינדל)
עולם הפנסיה עומד לפני טלטלה. טיוטת תקציב המדינה כפי שעברה לעיון שרי הממשלה קובעת כי המדינה תפסיק את הנפקת אגרות החוב המיועדות ובמקומם תפעיל מנגנון "מבטיח תשואה", מה שאמור לגרום למנהלי ההשקעות בקרנות הפנסיה לעבוד הרבה יותר קשה מכפי שעבדו עד כה כדי להשיג תשואה טובה לחוסכים.
נסביר לרגע את המנגנון שיופסק: המדינה מנפיקה מידי שנה אגרות חוב מיועדות לקרנות הפנסיה. אגרות חוב אלה מונפקות אך ורק לקרנות הפנסיה והן מעניקות ריבית שנתית של 4.86% צמוד מדד, ריבית פנטסטית ביחס למה שמקובל היום וכל זאת אמור לייצר הגנה ל-30% מכספי הפנסיה של הציבור הישראלי.
בסך הכל יש כיום במחזור אג"ח מיועדות בהיקף של 230 מיליארד שקל מה שמכביד מאוד על תקציב המדינה ויכביד עוד יותר בעוד מספר שנים ולכן יש לתקן את ההסדר הזה שנקבע בעבר כששוקי הכסף היו לא משוכללים דיו כדי לספק את התשואה המינימלית לקרנות הפנסיה מחד, ונועדו לספק נגישות למזומנים לקופת המדינה.
כשההסדר בין קרנות הפנסיה נקבע בעבר היו תשואות האג"ח הממשלתי גבוהות מאוד והגיעו אפילו לרמה שיקלית של 12% ולכן ההסדר הזה היה נוח למדינה ששילמה לקרנות הפנסיה פחות מכפי שהייתה משלמת בשוק החופשי. מה שקרה שבשנים האחרונות המצב השתנה והריבית על האג"ח הממשלתי בשוק החופשי התאפסה בעוד המדינה משלמת לקרנות הפנסיה 4.86% צמוד מדד בשנה.
ניתוח שערכו באוצר העלה נתון מדהים והוא כי עודף התשלומים בין מצב בו הייתה המדינה מגייסת את הסכומים שהיא מגייס "במיועדות" בשוק החופשי היה נמוך ב-9 מיליארד שקל בשנה בהשוואה להסדר "המיועדות". הניתוח של האוצר העלה עוד כי אם ההסדר הזה ימשך הרי שבעוד עשור עודף התשלומים "למיועדות" על פני השוק החופשי יגיע ל-20 מיליארד שקל בשנה, סכום שהמדינה לא תוכל לעמוד בו ולכן נוצר הצורך לשנות את ההסדר.
האוצר גיבש הסדר חדש ולפיו המדינה תפסיק להנפיק מיועדות, מנהלי ההשקעות בקרנות הפנסיה ישקיעו את את הכסף בשוק החופשי ואם התשואות על 30% מהכסף יניבו תשואה נמוכה, המדינה תשלים את התשואה ל-5% בשנה צמוד מדד.
בקליפת אגוז ננסה לנתח את המצב החדש. מה שיקרה במצב הזה הוא תהליך שיכול להיות בריא מאוד לתקציב המדינה, לקרנות הפנסיה, לשוק ההון ולכלכלה הריאלית ונסביר.
אם נכון להיום אותם כספים שמפיקה המדינה באג"ח מיועדות יעברו להשקעה בשוק החופשי הרי שנראה תהליך נוסף של ירידה בתשואות האג"ח מה שיקל על החברות בהוצאות המימון שהן משלמות וזה כאמור טוב לכלכלה הריאלית. לשוק הכסף מדובר בהסדר טוב כי זה יכניס עוד כסף למחזור העסקאות בשוק ההון ויעזור לשכלל אותו.
בשנים האחרונות התשואות בשוק המניות גבוהות הרבה יותר מ-4.86% צמוד מדד ולכן אם המצב הזה ימשך הרי שהכסף שישתחרר מהאג"ח המיועדות יופנה להשקעות שבאופן תיאורטי, יכולות להניב תשואה הרבה יותר טובה מהתשואה "במיועדות" שגורמת למנהלי ההשקעות בקרנות הפנסיה "לישון על הכסף" במקום לחפש עבורו יעוד רווחי יותר.
לתקציב המדינה ברור שמדובר בהסדר טוב מכיוון שישתחרר למדינה סכום ענק של 9 מיליארד שקל בשנה שאמור היה לגדול תוך עשור ל-20 מיליארד שקל.
הסיכון בתהליך הזה הוא מהיווצרות של בועה כשכבר עכשיו מחירי הנכסים נמצאים ברמה גבוהה עד כדי בלתי אפשרית. הזרמה של עוד כמה מאות מיליארדי שקלים בתוך 5 לתוך שוק ההון עלולה להביא אותו למחירים בלתי אפשריים שינתקו את הקשר בין הכלכלה הריאלית למחירים בבורסה וזו בעיה שעלולה להיות קשה מאוד.
תגובות לכתבה(5):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 5.
    אכלתם אותה הדיוטים
    טוני אדלר 07/2021/31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מה חשבתם מה. שקופת המדינה חייבת 250 מילארד מינוס עם ריביות רצחניות לבנקים בעולם. מה רציתם. שליברמן יביא כסף מהביתשלו. תשלמו. אין ארוחות חינם. הכל כלכלה. כל היתר הבטחות ריקות. לכן כל עוד?אתם מרוויחים מעליית מחירי הנכסים הדירות שלכם שעולים תשלמו בצדדים האחרים. עבדו עליכם. לא. אתם עבדתם על עצמכם. לימדו כלכלה. ו יהיו גנבים כמו כולם כאן. מה המסקנה. מה. כל אחד יסיק לעצמו. אכלתם אותה בגדול. כן בחיים מצחיקים.
    סגור
  • 4.
    מספיק לדבר על הפנסיה שלנו, ליברמן תן לחיות בשקט. (ל"ת)
    North Star 07/2021/31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 3.
    הבורסה יום א הולכת להפציץ ,גם בגלל דרוג האשראי (ל"ת)
    מומי 07/2021/31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 2.
    קרנות הפנסיה
    רח 07/2021/31
    הגב לתגובה זו
    1 0
    ידוע שמה שנולה עם הזמן גם יורד.להכניס את כספי הפנסיה לשוק התנודתי שיכול גם ליפול ולגרום לאובדן הפנסיה לרבים.
    סגור
  • 1.
    גם את הפנסיה שלי הם יחסלו נוכלים (ל"ת)
    בלה 07/2021/27
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור