השוק

הבנק הדיגיטלי בדרך: כל הפרטים על המהפך הקרב

הבנק הדיגיטלי אמור להיות מחולל תחרות בתחום המנומנם של הבנקים ולכן, עם רשימת המתנה של 50 אלף איש הם מתכננים לא רק עמלות נמוכות, אלא גם מערכות בינה מלאכותית ותחרות מול בתי ההשקעות
ניצן כהן |  8
אמנון שעשוע (צילום ויקיפדיה, freepik)
בבנק הדיגיטלי כבר נצברה רשימת המתנה של כ-50 אלף לקוחות, וכל זה עוד לפני ההשקה. ההשקה שתתרחש ברבעון הראשון של השנה הבאה התחילה כבר בשבוע שעבר לתת אותות מלחמה מול מוסדות הבנקאות המסורתיים כשחוק הניוד נכנס לתוקף כהכנה לקראת כניסתו של הבנק הדיגיטלי לשוק מוצרי הבנקאות בישראל. 
מה עומד מאחורי השם "בנק דיגיטלי", ומה השינויים המשמעותיים שהוא יציע ללקוחות לעומת הבנקים הקיימים? המדריך המלא לפניכם.
בלי אותיות קטנות: שיקוף מצב פיננסי מקיף
העניין הראשון והחשוב הוא הנושא של הטכנולוגיה. בבנק הדיגיטלי הנושא הזה הוא קריטי, מכיוון שרף הציפיות מבנק שהוקם על-ידי אנשי טכנולוגיה הוא גבוה, אפילו גבוה מאוד. לכן בבנק הדיגיטלי אומרים שהם יכולים להימנע "מאותיות קטנות" ולהציף מידע ללקוח שניתן יהיה להשוות אותו לאלטרנטיבה.
נדגים: נכון להיום מחצית מהאוכלוסייה נמצאת "במינוס". מחצית מאותה המחצית מרוויחה יותר ממה שהיא מוציאה. אז איך יכול להיות שהם "במינוס"? כאן בבנק הדיגיטלי מתכוונים להציף את המידע כמו העלויות של המינוס הזה אל מול הרווחים שיש בו בהנחה שיתרת הכסף נמצאת איפה שהוא וכאן נכנסת למשחק רפורמת הבנקאות הפתוחה.
הרפורמה הזו למעשה תאפשר לבנקים להציג את כל המידע במקום אחד כך למשל אם יש ללקוח קרן פנסיה במגדל, קרן השתלמות באקסלנס, חשבון ני"ע באי.בי.אי, קופת גמל להשקעה באלטשולר - הוא יראה את הכל במקום אחד. לפחות את זה מתכוונים להציע ללקוחות הבנק הדיגיטלי כשהנחת העבודה היא שמהר מאוד כל הבנקים יצטרפו לתהליך הזה.
המערכת של הבנק הדיגיטלי תוכל לנתח סטיות גם בשורת ההכנסות ולהציף מידע ללקוח. כך למשל אם לקוח מקבל בונוס בסוף השנה הרי שזה יעוות את שורת ההכנסות השנתית מחולקת ב-12 וזה עלול ליצור פערים תזרימיים אצל הלקוח וכאן המערכת תדע לנטרל את זה ולהציף ללקוח את הפער הזה מבעוד מועד ולתת לו אפשרות להיערך לכך.
נתון מעניין נוסף הוא שהמערכת תוכל להציף ללקוח מידע על שינויים בהכנסות. נניח שהשכר של הלקוח הוא 10,000 שקל נטו מידי חודש. פתאום נכנסים לו 8,000 שקל, הלקוח יקבל על כך הודעה וזה יאפשר לו לבדוק מול המעסיק מה קרה למשכורת באותו החודש.
ניירות ערך
בבנק הדיגיטלי מתכוונים להשיק מערכת מסחר עצמאי שתאפשר מסחר בבורסות בארה"ב ובבורסה בתל אביב, בשלב השני יתווספו בורסות נוספות. פער הזמנים המתוכנן בין שני השלבים מתוכנן להיות קצר, אפילו קצר מאוד ובבנק הדיגיטלי אומרים שבהתאם לדרישת הלקוחות יתווספו בורסות ויצומצמו לוחות הזמנים, אבל זה תלוי לקוחות ודרישה.
נושא עמלות ניירות הערך הוא נושא בעייתי מאוד היום במערכת הבנקאית וכאן מתכוונים בבנק הדיגיטלי ליישר קו עם בתי ההשקעות הפרטיים כך שהעמלות יהיו דומות לאלה של אקסלנס, אי.בי.אי ומיטב הרבה יותר מאשר בבבנקים.
בבנק הדיגיטלי השקיעו לא מעט אנרגיות בניסיון לייצר תובנות מלקוחות פוטנציאלים ואחת התובנות המעניינות הייתה שהלקוחות רוצים ייעוץ בתחום ההשקעות וכאן צריך להקים מערך ייעוץ מתאים שכולל מערכת שלמה של תובנות שיוצפו בתורם ללקוחות. גם אם זה לא יקרה בשלב הראשון, אבל נראה שזה יקרה מהר מאוד והתהליכים יואצו ככל שהצורך יגדל והלקוחות יבקשו את השירות.
אשראי
בתחום האשראי, פיתחו בבנק הדיגיטלי מערכת או נכון יותר מודל אשראי מתקדם שלצורך הפיתוח שלו נשכרו מומחים רבים אבל כאן יש מחסור במידע על הלקוח. נכון להיום מאגר נתוני האשראי הוא בסיס הנתונים שייעשה בו שימוש אבל בבנק הדיגיטלי נושאים עיניים לרפורמת הבנקאות הפתוחה שתשפר את המידע על הלקוח ומכאן תגזור הצעות ערך שניתן יהיה להציע לו.
קהל היעד
קהל המטרה של הבנק הדיגיטלי הוא מעניין. הוא פחות מוטה הייטקיסטים או פלחים מצומצמים באוכלוסיה אלא הוא מתמקד במשקי הבית של בני ה-25 עד 55 שיש בהם מורכבות פיננסית. כלומר, מקבלים משכורת, יש תיק השקעות כזה או אחר, יש הוצאות, יש כרטיסי אשראי ולכן הנושא הטכנולוגי עבורם יכול להיות משמעותי.
זו תהיה התנשאות להגיד שמבוגרים לא יכולים לעשות שימוש בכלים דיגיטליים. בבנקים האחרים כבר הבינו שיש לא מעט לקוחות בני 80 שעושים לא מעט פעולות בדיגיטל והם מאמצי טכנולוגיה מצויינים, הרבה יותר ממה שניתן לחשוב אם חושבים במסגרות מקובעות על האזרחים הוותיקים. בבנק הדיגיטלי בהחלט מתכוונים לפנות אליהם. אבל חשוב לזכור שאם מעוניינים בפקיד בסניף, הבנק הדיגיטלי הוא לא הכתובת לזה.
נתון מעניין שיש לשים אליו לב הוא רשימת ההמתנה שהצטברה בבנק הדיגיטלי והיא, כאמור, חצתה כבר את רף 50 אלף הממתינים. זה יוצר תקווה שבאמת יהיה כאן מפץ גדול או לפחות סוג של מפץ שיכניס חיים ותחרות לענף הבנקאות. בבנק הדיגיטלי הפיקו לקחים מהשקות של מוצרים בנקאיים דיגיטליים ולכן הם לוקחים בחשבון תקלות בזמן ההשקה.
אחת הדרכים להתמודד עם תקלות כאלה תהיה להכניס את 50 אלף הממתינים ברשימת ההמתנה במנות. ככה שבכל פעם שתיכנס מנה, ימתינו לראות אם יש תקלות ומאיזה סוג.
תגובות לכתבה(8):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 5.
    שיטה של הממשל להעביר אותנו לדיגיטל פור גוד
    משה 12/2021/02
    הגב לתגובה זו
    2 0
    איזה בנק ואיזה דיגיטלי יא חרטטנים תפסיקו למכור לנו חתול בשק, תגידו שבא לאם שליטה על מה נכנס ומה יוצא למה להוליך אותנו שולל כל פעם מחדש
    סגור
  • 4.
    שטויות
    מומחה 10/2021/02
    הגב לתגובה זו
    3 2
    כל הבנקים מציעים היום סניפי לייב. במידה ואני ארצה שיק בנקאי מאיפה אני אקח אותו? לא יהיו סניפים פיזים, אם אני ארצה להוציא מזומן סכום גבוה ממסגרת המשיכה היומית לאן אני פונה ? עדיף בנק קיים ומבוסס עם תשתיות פיזיות
    סגור
  • 3.
    לא רציני
    לא ברור 09/2021/28
    הגב לתגובה זו
    2 3
    חמישים אלף ברשימת המתנה, ששני שליש ינטשו בתהליך ברגע שיבקשו מהם צילום תז זה כלום בשלב הזה בנק צריך רשימה גדולה פי חמש לפחות
    סגור
  • 2.
    כל הבנקים כבר דיגיטליים סתם קשקוש (ל"ת)
    פרדי 09/2021/27
    הגב לתגובה זו
    3 2
    סגור
  • הצהרות כהבטחות
    אהרון מן 12/2021/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לא כל הבנקים דיגיטלים והם סוחבים אתם היסטוריה. זהו בנק חדש עם הבטחות והצהרות איך הוא יתנהל. האם זה יתממש? זה נדע רק בהמשך. האם יענו לנו מיד? האם יענו לנו בכל שעה? אלו הבטחות שאני מקווה שיתממשו. מה שבטוח שבלי שהוא יראה לנו שהוא שונה וטוב מהבנקים הקיימים, לא יצטרפו אליו ורק זה מהווה הבטחה לטוב.
    סגור
  • בהצלחה
    אלכס 12/2021/06
    הגב לתגובה זו
    1 0
    לא נכון לגמרי . צריך תחרות בין הבנקים שקיפות .צריך לפרגן ליוזמה של אנשים .בהצלחה
    סגור
  • קשקוש?
    שושנה הבנקאית..... 09/2021/27
    הגב לתגובה זו
    1 3
    חכה ותראה.... הדבר הכי נכון שמקימים כאן זה הבנק הדיגיטלי! מיטב המוחות שוקדים עבור הקמה של הדבר שישנה את פני הבנקאות בארץ ובעולם!
    סגור
  • 1.
    מי עובד בבנק הזה?
    לקוח בלי כח 09/2021/26
    הגב לתגובה זו
    3 2
    איך מי שמרוויח יותר ממה שהוא מוציא יכול להיות במינוס? ההסבר המבולבל בנושא שמופיע במאמר, מעלה חשש לגבי רמת המנהלים בבנק המופלא החדש.
    סגור