השוק

קשת חוטפת פצצה: HOT במתקפה על העסקה עם RGE

דו"ח חריף של מומחה לרגולציה והגבלים עסקיים, מזהיר מפני הריכוזיות של קשת לאחר העסקה עם RGE והשפעה מכרעת על פוליטיקאים והתקשורת באופן שיסכן את הדמוקרטיה הישראלית. רשות התחרות וקשת לא מתרגשים
מערכת ice |  2
טל גרנות אבי ניר (צילום רמי זרנגר יחצ)
עסקת קשת ו-RGE ממשיכה לעורר סערה בעולם התקשורת, לאחר שקשת קיבלה אישור לרכוש כ-25% ממניות RGE ושירות הסטרימינג החדש והמשותף לשתי החברות שעתיד לשנות את שוק הטלוויזיה בישראל.
חברת הטלוויזיה HOT הזמינה חוות דעת של הפרופ' למשפטים ברק אורבך, מומחה לרגולציה והגבלים עסקיים מאוניברסיטת אריזונה, שבו עולים מסקנות קשות נגד העסקה והריכוזיות הענקית שתקבל קשת בעקבותיה.
 
אחת ההשפעות החמורות המוזכרות בדו"ח מקושרות להשפעה שיש לקשת על הפוליטיקאים בישראל: מעבר לכוח הרב שיש לחברה כבר היום עם תכניות פריים-טיים בישראל בעיקר בתכני אקטואליה ועד חברת החדשות - על ידי רכישת מניות RGE תהיה גם בעלת השפעה דרך ערוץ הספורט וערוץ הכנסת שבשליטת RGE.
אורבך תוקף בחריפות בחוות הדעת את העסקה, ואומר כי מיזוג שכזה יוביל לדומיננטיות של קשת בענפים המשפיעים על תפקוד הכלכלה הישראלית והדמוקרטיה הישראלית, ואף מזהיר מפני חשש מהותי לפגיעה במשק ובדמוקרטיה. לדבריו, רשות התחרות בישראל טעתה שאישרה את המיזוג העוצמתי הזה והמשמעות הנובעת ממנו: "גידול נוסף בכוחה של קבוצת קשת להשפיע על פוליטיקאים ועל התקשורת באופן  שיאפשר להשפיע על תהליכים פוליטיים ורגולטוריים ולסכלם".
 
ברשות התחרות עדיין מאמינים כי דווקא הבשורה של קשת בשירות סטרימינג תוביל לצרכן לשלם פחות, ולמרות מאבקים של המתחרות של קשת - עדיין אישרה את העסקה ולא ממהרת לדון מחדש בה. ב-HOT מקווים שחוות הדעת החמורה תעלה נורה אדומה בכל הקשור לריכוזיות שעתידה ליפול בידי קשת, ריכוזיות שיש בה, לטענתם, השפעה מכרעת על עולם הכלכלה, התקשורת והפוליטיקה בישראל.
 
קשת בדרך למהפך: כך זה ישפיע על הטלוויזיה שלנו
עד היום התרגלנו לשני סוגי ערוצים בפיקוח המדינה: ערוצים מסחריים כמו רשת 12 וקשת 13, שחויבו להנגיש את התכנים שלהם באופן חינמי לציבור והכנסותיהם נובעות מרצועות הפרסומות הארוכות שמשודרות לצד התוכניות. הסוג השני של טלוויזיה ממוסדת בישראל הוא טלוויזיית הכבלים כמו יס והוט שהונם נגזר בעיקר מלקוחות שרוכשים מינוי להתחברות לתוכן שלהם.
לאורך השנים, הצליחו הערוצים המסחריים לגוון את מקורות ההכנסה שלהם ממכירת תוכן ל–VOD או להפקות חוץ-לארץ. כעת, עם העליה ההולכת ומתפתחת של שירותי סטרימינג כמו נטפליקס וחברותיה שמציעות תוכן מבוסס אינטרנט, רווחי הפירסום מתמקדים בפלטפורמות אלו ומגיעים בעיקר לגוגל ופייסבוק.
כך נוצר מצב שבמשך כעשור שוק הפרסום בטלוויזיה מאבד מאחיזתו ושירותי הסטרימינג עולים במקביל. עוד חשוב לומר כי פעילותם של ערוצי הכבלים והלויין היו מפוקחות בידי הממשלה ועם המעבר לדיגיטציה חדשה בתחום, התכנים למעשה יוצאים מתחת הפיקוח הממשלתי.
במגמה הנוכחית, שוק הטלוויזיה עתיד לעבור כולו לשדר על גבי האינטרנט, כך שהרגולציה בעניין כמעט ובטלה. קשת ורשת יוכלו להגיע במצב כזה להכנסה של עוד כ-50 מיליון שקלים לכל אחת מתשלום עקיף על התכנים שלהם. הוט מנסה לעשות שריר מול האופציה הזאת ומאיימת בפגיעה בשוק הפרסום של הערוצים.
דיווחים קודמים כבר הצביעו על כוונה של קשת יחד עם RGE להקים פלטפורמת טלוויזיה חדשה, משהו שיהיה גרסת הסטרימינג המשודרגת של עידן פלוס, מבוסס אפליקציה. הגופים יבנו יחד חבילת תוכן שתיתן מענה של ערוצי הברודקסט הישראליים, והיא תכלול תכני אקטואליה, ילדים, ספורט ובידור.  אפליקציית N12 החדשה כנראה היתה יריית הפתיחה לכל הסיפור הזה, למרות ששני הגופים הכחישו בתוקף.
עכשיו זה התבהר סופית: ביום חמישי הודיע הממונה על רשות התחרות כי קבוצת התוכן קשת קיבלה אישור לרכישת רבע ממניותיה של RGE. באופן הזה, תוכל קשת להתחיל לעבוד על מוצר הסטרימינג שלה, מה שהולך לשנות את פני הטלוויזיה בישראל. כמו שכבר אמרנו - הדיגיטציה פחות סובלת מרגולציה כבדה, מה שיאפשר לקשת להתחיל להרוויח על התוכן שהיא מייצרת הרבה יותר. 
ואיפה זה פוגש אותנו הצרכנים? שירות סטרימינג חדש של קשת שעתיד לבוא לעולם, יפגוש אותנו בטווח הקרוב ובטווח הרחוק. נתחיל מהעובדה שכניסה של כל מוצר חדש לשוק טובה לתחרות ולמחירים ככה שבאופן ישיר זה יכול להשפיע על הסכום שנוציא על שירות כזה.
בטווח הרחוק - מדובר בהחלט באבן דרך משמעותית בדרך להתנתקות מטלוויזיה על גבי כבלי או לוויין ומעבר לשידורים על גבי האינטרנט. לא ברור מה יעשה שוק הפירסום מול מהפך כזה, כי כרגע הכנסות הסטרימינג מנותקות לחלוטים משוק הפירסום ומתבססות על תשלום מנויים. אבל אנחנו נהנה סוף סוף מהנתק הזה ונוכל כנראה לצרוך תוכן בלי להיות כבולים למפרסמים. שתהיה לנו צפייה נעימה.

תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    תשחורת
    אמיר 12/2021/04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מה הפלא? תראה איפה כול הילדים הכתבים?כולם היום שרים.חכים.משהו מסריח קורה במדינה המתוסבכת הזאת
    סגור
  • 1.
    ואף אחד לא יכול לעשות דבר נגד הקרטל שחדר לתקשורת (ל"ת)
    . 12/2021/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור