השוק

חברת החשמל הורידה את מחיר הגז מתמר, כמה תחסכו?

נחתם ההסכם החדש בין שותפויות תמר לחברת החשמל; בסיומו של המו"מ השיגה חברת החשמל הוזלה נוספת במחיר הגז הטבעי שהיא רוכשת מתר מה שאמור להיות משורשר למחירי החשמל לצרכנים בהיקף של מאות מיליוני שקלים
ניצן כהן | 
אסדת תמר (צילום אתר נובל אנרג'י)
הישג משמעותי לחברת החשמל. החברה חתמה היום על ההסכם החדש עם מאגר הגז תמר במסגרתו קיבלה החברה הנחה נוספת במחירי הגז הטבעי מה שאמור בסופו של יום להוריד את מחירי החשמל לציבור.
התיקון להסכם משנה את התנאים של ההסכם המקורי שנחתם בשנת 2012 באופן שיוזיל את מחיר הגז לחברת החשמל בכמעט 2 דולר ל-BTU. ההסכם המקורי נחתם כאמור ב-2012 עם אופציה לפתיחת המחיר בפלוס מינוס 25% ביולי 2021. בהסכם המקורי חברת החשמל התחייבה לשלם עבור 3 bcm (כמות הבסיס), במחיר צמוד מדד אמריקאי בתוספת או גריעה של 1%, מה שהביא למחיר של 6.36 דולר ליחידת חום. 
 
בהסכם החדש הושגה הנחה של 29%, מחיר כמות הבסיס החדש עומד על כ- 4.5 דולר עם גידור ההצמדה של עליית המדד האמריקאי בטווח שבין 2.25% ל 3.75%. בהסכם המקורי, ביולי 2024 המחיר יפתח ל פלוס/מינוס 10% נוספים.  בחברת החשמל אומרים היום כי משמעות השינויים בהסכם ביחס לכמות הבסיס הינה חיסכון צפוי של מאות מיליוני שקלים.
עופר בלוך, מנכ"ל חברת החשמל : "ההסכם המחודש אותו אנחנו מביאים היום הוא בשורה לציבור. מחיר הגז אותו תשלם חברת החשמל לספק בתמהיל הייצור הכולל שלה, מספק יציבות במחיר טוב ומשקף תוצאה של משא ומתן עיקש ואיכותי".
עוד עולה מההסכם החדש כי תמר מתחייבת לשמור את אותה כמות ולמכור אותה במחיר של מתחת ל 4 דולרים, המחיר הנמוך בישראל. ללא הצמדה. חברת החשמל  תרכוש, על פי צרכיה התפעוליים 16 bcm (הכמות התפעולית), מתוך כמות זו, פרוסים על פני השנים (עד סוף 2030).
באמצע שנת 2028 ( המועד ממנו ואילך אין עוד התחייבות לרכש של כמויות בסיס אלא רק התחייבות על פי צורך תפעולי) התווסף מועד לפתיחת מחיר בטווח של פלוס מינוס 10%, על פי מחירי השוק בישראל באותה עת.
הצורך התפעולי של חברת החשמל בעשור הקרוב יצריך רכישה של עוד גז בכמות דומה לכמות התפעולית, חברת החשמל מתכננת לרכוש אותו בהליך תחרותי במחיר הנמוך ביותר שיוצע לה. 
עוד נמסר מחברת החשמל כי במסגרת ניהול הסיכונים החברה סבורה כי עדיף 16 bcm "ביד" במחיר הזול ביותר בישראל כשיש  התחייבות של המאגר לשמור לחברת החשמל את הכמות וללא כל התחייבות כמות מינימלית  נוספת ( אלא על בסיס צורך תפעולי), מאשר, מכרז שהמחירים בו לא ידועים לאף אחד, שסביר שלא יובטחו בו הכמויות ללא התחייבות מינימום  של החברה.  
עוד אמר עופר בלוך, מנכ"ל חברת החשמל: "טיבו של הסכם ארוך טווח שהוא מכיל בתוכו סעיפים שרק בדיעבד מתבררים כטובים יותר או פחות. הסכם תמר המקורי נחתם בסביבה של חוסר וודאות והיה הראשון מסוגו במשק. ההסכם המחודש אותו אנחנו מביאים היום הוא בשורה לציבור. מחיר הגז אותו תשלם חברת החשמל לספק בתמהיל הייצור הכולל שלה, מספק יציבות במחיר טוב ומשקף תוצאה של משא ומתן עיקש ואיכותי".
ג'ף יואינג, מנהל שברון מזרח הים התיכון מסר: "ההסכם אליו הגיעו הצדדים הוא  דוגמה נוספת למחויבות של שברון לבנות מערכות יחסים המבוססות על אמון ותועלת הדדית באמצעות שיתוף פעולה עם הציבור, הממשלה, לקוחות, ספקים ושותפים עסקיים נוספים. 
"נמשיך לעבוד עם הממשלה ומשרד האנרגיה וכל בעלי העניין האחרים כדי להפיק עבור ישראל, האזור והעולם, גז טבעי – מקור אנרגיה אמין, זול ונקי יותר, בעודנו מתקדמים לעתיד מופחת פחמן".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה