השוק

צים מבקשת הקלות מס, ואתם תשלמו במקומה

בלי להתבייש, פנתה צים לרשות המיסים והאחרונה פתחה עימה בדיונים על שינוי מנגנון המיסים כך שהיא כבר לא תשלם מיסים על רווחים כמו כל עם ישראל.  מי יהיה זה שעליו יועלה נטל המס בכדי לכסות על שלל ההטבות שמקבלים בעלי ההון ושלל הגזלנים?
פרופ' ירון זליכה |  16
אלי גליקמן (צילום סיון פרג')
שמעו סיפור שלא יאומן. לפני מספר שבועות הזמינה רשות המיסים את מר כהן, בעליה של חנות קטנה לצרכי צילום באחד מהקניונים במרכז הארץ, והציעה לו לנהל מו"מ על שינוי המתכונת לחישוב המס שהוא משלם על רווחיו.
הפסדת לא מעט בתקופת הקורונה, ציינו בפניו בהתחשבות נציגי רשות המיסים, וכעת כאשר המשק חוזר לפעילות ואתה צפוי לרשום רווחים, איננו רוצים שחלילה תגדיל את תשלומי המס שלך. חשוב לנו להיות הוגנים עמך ולא להתנפל עליך ישר כאשר אתה מתחיל לרשום רווחים לאחר שנים שחונות. סיפור אנושי יפה. נוגע ללב. באמת לא יאומן.
 
אתם יודעים אבל מה הבעיה? לא שהסיפור חלילה אינו נכון. גרוע יותר. הוא דווקא נכון בעיקרו. רק שני פרטים קטנים בסיפור שגויים. הפרט הראשון הוא שלאדון הנכבד לא קוראים מר כהן. האמת שגם איני יודע איך קוראים לו. הפרט השני הוא שמר כהן לא ייצג חנות קטנה בקניון אלא ייצג את חברת הענק צים בשליטת משפחת עופר.
ואכן, העיתונות הכלכלית דווחה לא מכבר כי רשות המיסים מנהלת מו"מ עם חברת צים לשנות את המתכונת שבה היא שילמה מס עד היום. אמנם, בשנים האחרונות לא שילמה צים כלל מיסים למדינה כיוון שהיא רשמה הפסדים וכל עוד היא הפסידה אז שיטת המס הנותנת זיכוי מלא על ההפסדים הייתה נוחה לה. יתר על כן, היא אף זכתה בגינם לסובסידיה מהמדינה.
אולם, בשנתיים האחרונות רשמה צים רווחים מטורפים. מיליארדים על גבי מיליארדים. מאחר שעד כה היא יכלה לנצל את ההפסד הצבור במס, כדי שלא לשלם בכלל מיסים על רווחים אדירים אלה, אזי היא לא מצאה לנכון להתלונן על שיטת המס. כלומר השיטה הייתה טובה לה כל עוד היא אפשרה לנצל אותה לשם קיזוז הרווחים. משעה שההפסד הצבור הניתן לקיזוז נוצל במלואו הפכה שיטת המס לפחות נוחה לה. שהרי, אם לא ישתנה בעבורה בהקדם משטר המס אזי היא תתחיל חלילה לשלם מיסים.
 
והנה, בלי להתבייש, פנתה צים לרשות המיסים והאחרונה פתחה עימה בדיונים על שינוי מנגנון המיסים כך שהיא כבר לא תשלם מיסים על רווחים (כמו כל עם ישראל) אלא היא תשלם מס על תפוסה.
במקום לסבך את הקוראים שלי במנגנון המורכב של מס התפוסה אחתוך לשורה התחתונה. על פי ההערכות שפורסמו, החלת מס התפוסה במקום מס החברות הרגיל על צים, תביא להפחתה בגובה תשלומי המס שתהיה החברה חייבת, אם תשמור על רווחיה הנוכחיים, ב-75 עד 85 אחוזים.
 
כמובן, אם חברה אחת תשלם פחות מיסים אזי מישהו יצטרך להגדיל את תשלומי המיסים שלו כדי לכסות על ההטבה החדשה אם אכן תאושר. מי יהיה זה שעליו יועלה נטל המס בכדי לכסות על שלל ההטבות שמקבלות בישראל החברות הגדולות, בעלי ההון ושלל הגזלנים השונים והמשונים הפורחים פה תחת כל עץ רענן? בין הקוראים והקוראות שישיבו נכונה על השאלה יוגרל ידידנו מר כהן. 
 
*הכותב: פרופ' ירון זליכה, ראש החוג בחשבונאות וניהול כספים בקריה האקדמית אונו ויו"ר המפלגה הכלכלית
תגובות לכתבה(16):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 13.
    גזלנים
    אלון 01/2022/31
    הגב לתגובה זו
    2 0
    לא לתת להם שקל הטבה
    סגור
  • 12.
    חזירות ברשות החוק
    שימי 01/2022/31
    הגב לתגובה זו
    2 0
    לא יעלה על הדעת שחיאות כזו על הגב שלנו העצמעים הקטנים. מאיזה רשות יכולים לאפשר זאת . קומו כולם ובקשו הסבר על מה ולמה שיהיה כאן שוד קופת המדינה בדמות הטבות
    סגור
  • 11.
    משפחה חמדנית . כלום לא מספיק להם. (ל"ת)
    דודי 01/2022/29
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 10.
    בעלי ההון
    רח 01/2022/28
    הגב לתגובה זו
    1 0
    הון שילטון סירחון כבר אמרנו .כל הגזלנים שמנצלים את המדינה ואת משאביה חיים בללנד על גב האזרחים העובדים בישראל. על גב הקשישים, משתכרי שכר המינימום, ומעמד הביניים. תשובה, עופר והאחרים. תיספורות, התחמקות מתשלום מיסים. ניצול משאבי המדינה. קרן השפע וכו. עבודה בעיניים על הציבור .מדינה חכמה על השכירים הקטנים. מיסים גבוהים יוקר מחיה, הכל למען הטייקונים.מחר המאשרים את ההטבות יעבדו הם או בננ משפחותיהם אצל הטייקונים. בושה של מדינה. פרופסור שישינסקי על מיסוי הגז."סליחה טעיתי . חחחח הכל בדיחה. עצובה על חשבון עם ישראל הפראייר, שבוחר באנשים קטנים בהנהגה. איפה האישים שהיו פעם. שטובת המדינה היתה בראש מעיניהם. היום מה שעומד בסדר העדיפויות הוא הכיס והכח. איכסה.
    סגור
  • 9.
    מסכן לא קיבל מספיק מפעלי ים המלח עושק מדינת ישראל
    בושה דר' המשפטים תתע 01/2022/27
    הגב לתגובה זו
    1 0
    בושה לאן אנחנו מגיעים שאנשים לא יכולים לחיות פה בושה
    סגור
  • טען עוד
  • 8.
    מדינת חלם
    שמעון 01/2022/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אחד אין לו כסף לחימום והשני דואג למלאי של קוויאר על חשבוננו במקום כסף לעניים מה יעשה יעזוב את הארץ אז שילך ממילא הוא רק רוצה לקחת בושה המסכן אין לו מספיק כסף אולי צריך גם לו לעשות התרמה המונית שילך לעזאזל
    סגור
  • 7.
    יש לו מה רוצה מאתים..
    יוסי 01/2022/27
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אין גבול לחוצפה
    סגור
  • 6.
    עידן עופר
    קרדאי 01/2022/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מסכן אין לא איך לגמור את החודש צריך להפחית לא במיסים שחברת צים משלמת אחר לא יהיה לא יכולת לתדלק את המטוסים את היכטה את המכוניות המפוארות את ההסקה שיש לא בבית ועוד קצת שטחים ובתים וחברות שאחר כך הוא לא יוכל לקנות בושה לאדם כזה שדורש הקלה יכול לקנות את כל הארץ צריך חקחת מהאנשים האלה יותר ולא לחשהן להם או פשוט לעשות עליהם חרם כי אחר כך מי שמשלם זה אנחנו האזרחים תראו מה ליברמן הרשע עשה עם החד פעמי ועם השתייה דופקים את האזרחים
    סגור
  • חד פעמי זה כמויות זבל שלא ניתנים לההכלה. אל תשתמש. תקרא (ל"ת)
    רפי 01/2022/29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 5.
    הוא רוצה הקלות במס , אם אפשר לדפוק את המדינה אז למה לא?
    רז 01/2022/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שדדו את המדינה מאז הקמתה ועדיין לא מסתפקים
    סגור
  • קבוצת שודדים
    רח 01/2022/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אין הבדל בין השודדים כביכול בצורה חוקית לבין השודדים עם אקדח. התוצאה אותה תוצאה.למה כשאני עבדתי בעבודה נוספת שסהכ ההכנסה אינה גבוהה כלל היתי צריכה לשלם35% מס והחרות שנכנסים אליה מיליונים או מיליארדים משלמים מס של 3%?
    סגור
  • 4.
    מדינות שלא דורשות מיסים גם מאנשים
    צדק 01/2022/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    טיקונים הן מדינות מושחתות
    סגור
  • 3.
    עופר
    אסי 01/2022/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    זליכה לא טעה הוא צודק..עופר חושב להמשיך לגנוב את המדינה.ולא מספיק הוא גונב את האוצרות של ים המלח .וגם לא משלם מים למקורות. עד לאן. ועד לאן הגנב המוצלח הזה ימשיך לגנוב את המדינה.
    סגור
  • 2.
    כבר יודעים מה הג'וב שיקבל ראש רשות המסים אצל עופר? (ל"ת)
    השוחד ידוע מראש 01/2022/27
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • חלום לעבוד ב ICL
    ICL 01/2022/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מקום עבודה מושלם!!!
    סגור
  • 1.
    לא מאשרים את ההפקרות
    רוי 01/2022/27
    הגב לתגובה זו
    1 0
    על הממשלה החברתית איסור מוחלט לאשר את זה
    סגור