השוק

בנק ישראל: היקף האשראי החוץ בנקאי - 14 מיליארד שקל

ניתוח שערך בנק ישראל מגלה שיש כיום בבורסה 23 חברות לאשראי חוץ בנקאי שמעניקות בעיקר אשראי לסקטור העסקי; בשל הסיכון המוגבר בחברות האלה, תשואות האג"ח שלהן גבוהות יחסית
ניצן כהן | 
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון (צילום דוברות בנק ישראל)
דו"ח היציבות הפיננסית של בנק ישראל מגלה שבישראל יש כיום 23 חברות שמתמחות במתן אשראי חוץ בנקאי שנסחרות בבורסה. היקף האשראי הכולל שהעמידו החברות האלה עומד, נכון לתום שנת 2021, על 14 מיליארד שקל. מהניתוח של בנק ישראל עולה כי מרביתו של האשראי שניתן על ידי החברות האלה הוא לעסקים.
יש לציין כי הניתוח של בנק ישראל מראה שהעלייה באשראי לעסקים מהחברות החוץ בנקאיות באה בתקופה של משבר כלכלי ואפדימיולוגי מה שהביא לשמרנות של המערכת הבנקאית במתן אשראי, וזה הוביל בתורו לעלייה בהיקפי האשראי שהעמידו החברות החוץ בנקאיות ומדובר בקצב גידול שנתי של 2 מיליארד שקל ביחס לתחילת שנת 2020.
 
העלייה בהיקפי האשראי שהבנקים לא מוכנים להיענות לו, מביא למעשה לעלייה בסיכון להפסדי אשראי של החברות החוץ בנקאיות וזה בתורו מביא לפערים במרווחי האג"ח של החברות האלה לאגרות החוב הבנקאיות המקבילות. יחד עם זאת, ניתן לראות ירידה במרווחים האלה משנת 2020 כשהכלכלה חזרה לצמוח ונראה היה שהעסקים לא יתקשו להחזיר את האשראי החוץ בנקאי שלקחו (כמובן בריבית גבוהה יותר מהריבית הבנקאית המקבילה).
באופן מפתיע (או שלא) ניתוח בנק ישראל לאשראי החוץ בנקאי מגלה כי למעלה ממחצית מהאשראי החוץ בנקאי (52%) מועמד לטובת סקטור הנדל"ן, בפער גדול לאחר סקטור הנדל"ן (15%) מופנה לטובת ענפי המסחר והשירותים (סוג של מימון קצר טווח לחנויות וכן הלאה) ובמקום השלישי בהיקף האשראי שמעמידות החברות החוץ בנקאיות מגיע לענפי התעשייה, כלומר לבתי מלאכה ו/ או מפעלים קטנים.
בסך הכל מה שעולה מהפרק שעוסק בתחום האשראי החוץ בנקאי בדו"ח היציבות הפיננסית של בנק ישראל, כי פעילות חברות האשראי החוץ בנקאי הולכת וגדלה בקצב יחסית טוב והיא מהווה לאט לאט חלופה הולמת למערכת הבנקאית. יחד עם זאת, נראה שהגמישות של ענף האשראי החוץ בנקאי, מוגבלת מעט ועדיין מופנית בעיקר לענף הנדל"ן ופחות משמעותית לעסקים מסוגים אחרים, מה שמותיר את המומחיות בתהליכי החיתום בסקטורים שאינם נדל"ן, לבנקים.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה