השוק

פסגות: הרבה כסף "שחנה" מחוץ לבורסה, מתחיל לחזור

הכלכלן הראשי של בית ההשקעות פסגות, גיא בית אור, מנתח את העליות של הימים האחרונים בוול סטריט ככסף שהצטבר אצל המוסדיים "וחנה" מחוץ לבורסה, מתחיל לחזור לשווקים
ניצן כהן | 
ולדימיר פוטין, גיא בית אור (צילום ויקיפדיה, פסגות)
"זה נראה שלא מלחמה, מחלות או אינפלציה יכולה לעצור בימים אלו את שוקי המניות בארה"ב מלעלות. נכון להיום, מדד ה-S&P500 זינק ב-6.6% מאז העלאת הריבית של הפד ומה שמדהים בנתון זה הוא שמדובר על הזינוק החד ביותר עקב תחילת מהלך הידוק מוניטארי של הפד מאז מלחמת העולם השנייה (כך על פי בלומברג)" אומר היום הכלכלן הראשי של בית ההשקעות פסגות, גיא בית אור.
"זה אולי יישמע מוזר" ממשיך בית אור "אך הראלי החזק בשוקי המניות האמריקאיים דווקא עשוי להטריד את פאוול והפד כאשר במהלך הימים האחרונים עלו מספר ספקולציות להסבר התופעה שאנו רואים. הסבר אחד אומר שהראלי בשוקי המניות אכן מהווה כאב ראש רציני לפד שכן הוא מייצג חוסר אמינות מבחינת המשקיעים ביכולת של הפד לשלוט באינפלציה ולהדק את התנאים הפיננסיים במשק.  ההסבר השני אומר שכל עוד יש שלווה בשוקי המניות, לפד יש יד חופשית יותר להעלות את הריבית בחדות באופן שיסייע להם לשלוט באינפלציה (ובציפיות האינפלציה)".
 
בית אור אומר כי שוקי המניות קיבלו בשלווה יחסית תמורות דרמטיות במונחים היסטוריים בשוקי האג"ח הממשלתיים. מאז החלטת הריבית של הפד תשואות האג"ח זינקו לשמיים - התשואה לשנתיים זינקה ב-41 נקודות בסיס לרמה של 2.27%, התשואה ל5 שנים זינקה ב-46 נקודות בסיס לרמה של 2.55%, והתשואה ל-10 שנים זינקה ב-34 נקודות בסיס לרמה של 2.47% מאז החלטת הריבית האחרונה.
"עקב זינוק זה, השוק עבר לגלם הידוק מוניטארי מאוד אגרסיבי עם ריבית אפקטיבית של 2.4% בדצמבר לעומת 1.8% לפני ההחלטה. האם צפי זה להידוק מוניטארי אגרסיבי עשה משהו על מנת להתחיל ולשלוט בציפיות? מאז החלטת הריבית ציפיות האינפלציה לאורך העקום רק המשיכו לעלות, אם כי מבט על המדד החשוב יותר לעיגון הציפיות האינפלציוניות, הציפיות אינפלציה ל5 שנים בעוד 5 שנים, דווקא החלו לרדת אם כי עדיין נמצאות ברמה גבוהה יחסית. מעבר לכך, שוקי המניות זינקו והמרווחים בקונצרני ירדו בחדות – הכל אינדיקציות על תנאים פיננסים מרחיבים יותר ולא מהודקים יותר.
"מבחינת הפד, פעולת ההידוק המוניטארי צריכה לבוא לידי ביטוי בהידוק התנאים הפיננסים אבל לפחות בשוקי המניות והאגח הקונצרני בארה"ב, עדיין לא רואים זאת. על כן, סביר מאוד שמה שאנו נראה במהלך התקופה הקרובה זה אמרות יותר ויותר "ניציות" מצד הפד לצד פעולות אף יותר אגרסיביות ממה שראינו עד כה שכן כל עוד הנתונים הכלכליים מחזיקים מעמד, והתנאים הפיננסים עדיין נחשבים למרחיבים - אפקטיבית הפד עדיין לא ממש מקרר את השוק, מה שרק אומר לנו שהם יצטרכו לעשות יותר.
"מן הסתם, אנו מודעים לכל ההסברים שניתנים בימים אלו לראלי בשוק המניות  - לפני החלטת הריבית של הפד, הסנטימנט בקרב המשקיעים היה מאוד שלילי והרבה מאוד כסף "חנה" בחוץ ועכשיו מתחיל לחזור, תחזיות הרווחים של החברות רק עלו באופן שמייצר את התחושה בשוק כי שוק המניות הוא גידור טוב לסיכון האינפלציה, ויש אף טענות כי השוק פשוט שמח מהניציות של הפד שלוקח ברצינות את המלחמה באינפלציה.
"בסיכומו של דבר, מעבר לתנודתיות היומית או השבועית בשוקי המניות, אנו צריכים להתבונן על המצב בפרספקטיבה רחבה – משמעויות המלחמה הן חריפות הן לפעילות הכלכלית העולמית והן לאינפלציה, הנתונים הכלכליים בארצות הברית ואירופה אותתו לנו עוד לפני פריצת המלחמה כי העולם נמצא בשלבים המאוד מאוחרים של המחזור הכלכלי מה שאומר האטה כלכלית ולחצים אינפלציוניים מתגברים.
"ברקע כל אלו, הבנקים המרכזיים מבהירים לנו כי הריביות יעלו בחדות והם פועלים על מנת לצמצם באופן משמעותי את התנאים הפיננסים.  המשמעות לשוקי המניות היא שהתנודתיות הגבוהה צפויה להמשך לפרק זמן ממושך, יהיו תקופות חיוביות כמו השבועיים האחרונים ויהיו גם תקופות אחרות.
"אנחנו ממשיכים להמליץ לנקוט בזהירות יתרה ולשמור על פוזיציות דפנסיביות בתיקים עם חשיפה מוגברת לענפי האנרגיה וענפים שרגישים לאינפלציה, ובעיקר להפתעות אינפלציוניות שכן אנו נמשיך לקבל כאלו במהלך החודשים הקרובים".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה