השוק

הפסדי ענק ושריפת מזומנים: זו המניה שצנחה ב-33%

החברה שמצאה את דרכה לבורסה בבום ההנפקות של השנה שעברה מחזיקה במזומנים שיספיקו לה למעט מאוד זמן, היא שורפת מזומנים בקצב של 13 מיליון שקל בשנה ומחזיקה בפיקדונות בבנקים; אז מה מחפשים שם עמיתי קופות הגמל של מור וילין?
ניצן כהן |  2
פיני מנדל
קוויקליזארד שמצאה את דרכה (אולי אפילו בטעות) לבורסה בבום ההנפקות של השנה שעברה פרסמה את הדו"ח השנתי שלה שגילה את מה שחוץ מבתי ההשקעות מור וילין לפידות, כולם ידעו. המקום של החברה הזו הוא לא בבורסה אלא אצל קרנות הון הסיכון. להן ערך מוסף בטיפול בחברות האלה ורק אז, ואם יש להן תקווה, להפיק ממנה משהו. אבל בשביל זה צריך את קרנות הון הסיכון ולא את הכספים של החוסכים בקופות הגמל (של מור וילין לפידות).
נסביר לרגע במה דברים אמורים לפני שנצלול לנתונים. קוויקליזארד אומרת הכל נכון. לדו"ח הכספי שלה מצורך מכתב של המנכ"ל - מלא בפאתוס - משל היה וורן באפט, מארק צוקרברג או שניהם גם יחד.
בקליפת אגוז החברה עוסקת בפיתוח כלי בינה מלאכותית לנתח מחירים באתרי סחר אלקטרוני, מהם יכולים הלקוחות שלה להפיק תובנות ולשנות את המחירים שלהם בהתאם כדי לשפר את מעמדם מול הלקוח הסופי.
 
עד כאן הכל יפה, בטח כשמצרפים מצגת מושקעת ומכתב רווי בפאתוס למשקיעים (אה, וגם מזמינים אותם לכנס משקיעים).
עוד קצת על תנאי הרקע: הריבית אפסית, זה כולם יודעים. המשקיעים המוסדיים מלאים בכסף שנצבר בחשבונות שלהם מידי חודש, גם את זה כולם יודעים. אז מה המוסדיים יעשו איתו? בטח תגידו ישקיעו אותו, אבל איפה? בהיעדר אלטרנטיבות השקעה ראויות כסף "של אף אחד" (כן זה אומר החסכונות שלך גב' כהן מחדרה ושלך מר לוי מראשון לציון שחשבת שתגיע לגיל פרישה תוכל ליהנות מהם) מגיע גם למימון חלומות של מישהו אחר.
כאן כדאי לסייג את הדברים. לא כל המשקיעים המוסדיים נמצאים בחגיגת מימון החלומות הזו, בית ההשקעות אלטשולר שחם למשל אינו נמצא בחגיגה הזו באופן עקרוני ולכן בתקופות כמו בשנה שעברה, הוא מציג תשואות נמוכות יותר מהמתחרים אבל התשואות שלו יציבות ואחראיות על פני השנים, וזה בקליפת אגוז מה שמבקשים ממי שמנהל חסכונות של אנשים עובדים ששמים את מבטחם באנשי מקצוע.
נחזור לקוויקליזרד. החברה בחרה לדווח על ההכנסות שלה לפי בסיס של הכנסות חוזרות. כלומר, לקוח חבר לחברה (בדרך כלל בסכומים נמוכים) יש לו זכות לבטל את העסקה ולהפסיק את ההתקשורת בהינתן התראה מראש, החברה מדווחת עליו במונחים שנתיים. משל מימש את החוזה ואין סיכון לביטול העסקה ולכן אין מה להתייחס יותר מידי לדיווח הזה.
בהיעדר חלופות נציין שההכנסות המדווחות על בסיס הכנסות חוזרות בשנת 2021 הסתכמו ב-9.8 מיליון שקל (לעומת 6.5 מיליון שקל ב-2020). ההפסד הגולמי של החברה הסתכם ב-2.8 מיליון שקל (הפסד של 1.8 מיליון שקל ב-2020) וההפסד הנקי של החברה זינק (תחזיקו חזק) לכ-18.5 מיליון שקל לעומת כ-8.2 מיליון שקל ב-2020.
ושוב, אחרי שציינו את הנתונים המרנינים מדו"ח הרווח וההפסד של קוויקליזרד, נעבור לדו"ח החשוב באמת כדי להבין מה קורה לחסכונות של לקוחות קופות הגמל של מור וילין לפידות. והנה כאן אנחנו מגלים תמונה לא נעימה. קוויקליזרד שרפה בשנת 2021 קצת יותר מ-13 מיליון שקל וזה לעומת שריפת מזומנים של 5.5 מיליון שקל בשנת 2020 (כשהחברה הייתה פרטית).
אם כן, נפנה כעת לכמה מזומנים נותרו בקופה וכאן אנחנו מגלים שיתרת המזומנים בקופת החברה מסתכמת בקצת יותר מ-10 מיליון שקל והיא אוחזת בפיקדונות בנקאיים בהיקף של כ-20 מיליון שקל כך שבחישוב גס, אם לא יקרה משהו יוצא דופן והחברה לא תצליח לממן את עצמה באיזושהי צורה הרי שיש לה בקופה מספיק מזומנים לשנתיים (נו אולי קצת יותר) לפני שתהפוך לשלד בורסאי.
החברה אגב כותבת בדוחות הכספיים שלה שכרגע היא תממן את עצמה מאותה קופת מזומנים.
אגב, איך הגיעו המזומנים לקופתה של קוויקליזרד? אה, תשובה פשוטה אתם הזרמתם אותם לשם, אם אתה לקוחות הגמל של מור או ילין לפידות. בתחילת 2021 גייסה החברה 45.5 מיליון שקל מהציבור ואז גילתה שאפשר לגייס עוד, ולמה לא למעשה. ולכן הואלתם (אם אתם לקוחות קופות הגמל של מור וילין לפידות אבל לא רק) להזרים לקופה של קוויקליזרד עוד משהו כמו 15 מיליון שקל. אם כבר שורפים, למה לא להמשיך.
נתון אחרון שכדאי לשים אליו לב זה מערך התגמול לשני בכירי החברה. לא נכביר עליו מילים כי בסך הכל החבר'ה דואגים טוב לעצמם. רק נציין כי עלות שכרם של השניים לא הייתה מביישת שני סמנכ"לים בכירים בבנק גדול שגם בטעות רווחי ומשלם דיווידנדים.
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    המשבר באירופה-מלחמה באוקראינה
    קוויק 03/2022/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כסף באירופה זורם לכלי נשק ותוכנות סייבר.. ולא למסחר אלקטרוני. הלקוחות שלה בעיקר באירופה..
    סגור
  • 1.
    שכחת את תגובות חברות הגמל
    מומו 03/2022/20
    הגב לתגובה זו
    3 0
    התשובה המיידית שלהם תהיה "זה מהווה אחוז שולי בתיק שלנו" כך ימשיכו לשחוק את כספי החוסכים
    סגור