השוק

המילים האסורות של אמזון: 'פיצויים', 'עבדות' ו'העלאה'

אמזון כינסה את מטה ההנהלה הבכירה ותצא לדרך בקרוב עם מנגנון ניטור מילים כלפי  עובדיה: בין המילים הבעייתיות שאסורות בשימוש: "חופש", "העלאת שכר", "אתיקה", "חוסר הוגנות". דוברת החברה: "דרכים חדשות לעזור לעובדים לתקשר"
מערכת ice |  1
אמזון (צילום unsplash)

אם הכל יילך כמתוכנן, בקרוב נראה את ענקית המסחר אמזון יוצאת נגד התאגדות מקצועית. רעיון הסוציאליזם והשוויון, זכויות אדם, יחסי עובד-מעביד, קצת פחות מעוררי תמיכה בקרב מנהלי הארגון וכעת מסתמן מהלך חדש של ההנהלה.
 

אפליקציית המסרים הפנימית של החברה תהיה תחת מעקב, האח הגדול יטרגט, יחסום ויסנן פוסטים והודעות של העובדים בארגון לפי מילות מפתח "נפיצות". 
 

הדבר ייעשה דרך מילות מפתח הקשורות או מרמזות על התאגדות - כך עולה ממסמכים פנימיים של אמזון שהגיעו לידי אתר החדשות המקוון האמריקאי, "אינטרספט" (The Intercept).  המנגנון יעבוד על ניטור מילים אוטומטי ויחסום גם רעיונות ומושגים, שעלולים (בעיניהם) לבטא ביקורת על תנאי העבודה בחברה ובהם "עבדות", "כלא", "עצומה", "העלאת שכר", "פיצויים", "פיטורים".

על פי ה"אינטרספט", לפני כחצי שנה בנובמבר 2021, אמזון כינסה פגישה של מנהלים בכירים בחברה ובה נידונו תוכניות ליצירת רשת חברתית פנימית שתאפשר לעובדים "לפרגן" לביצועים של עובדים אחרים עם סוג פוסטים מיוחד שייקראו "ציונים לשבח". 
 


אלא שגורמים בחברה גם הזהירו מ"הצד האפל של המדיה החברתית", כדבריהם.
בעקבות כך, הוחלט להפעיל מנגנון פיקוח אקטיבי כדי להבטיח את קיומה של "רשת חברתית חיובית" או "קהילה חיובית" במקום העבודה.


לאחר פגישה, הוקם מעין מוניטור אוטומטי שמזהה "מלים רעות", מתוך רשימה שחורה, שיסמן ויחסום אוטומטית שליחת הודעות שמכילות מילות מפתח בלתי הולמות. על פי המסמכים הפנימיים, הניטור והצנזור של המילים ייעשה על ידי מערכת אוטומטית, אך גם למנהלים הישירים תהיה הסמכות לסמן ולמחוק הודעות שייראו להם בלתי הולמות.


בין המילים שבאמזון זיהו כ"בעייתיות" לארגון או ל"יצירת קהילה חיובית" אפשר למצוא מלות מפתח מתחום יחסי העבודה והעבודה המאורגנת - מושגים שמעסיקים הן את העובדים והן את הנהלת החברה בשנתיים האחרונות. בין המלים: "איגוד עובדים", "תלונה", "העלאת שכר", "ייצוג", "פיצויים" ועוד. כמו כן, מילות מפתח אסורות אחרות כוללות מונחים כמו "אתיקה", "חוסר הוגנות", "עבד", "אדון", "חופש", "גיוון במקום העבודה", "אי צדק", "הוגנות".
 


בעקבות הפרסום, מסרה דוברת החברה כי "הצוותים שלנו תמיד חושבים על דרכים חדשות לעזור לעובדים לתקשר זה עם זה", אך הוסיפה, ככל הנראה בגלל הרעש הפוטנציאלי של החשיפה של כתב ה־"אינטרספט" ש"התוכנית הספציפית הזו עדיין לא אושרה ועשויה להשתנות באופן משמעותי או אפילו לא להיות מושקת לעולם".

על פי חברת המחקר EMarketer, נתח השוק של אמזון עומד על 38% מסך המסחר המקוון בארצות הברית. 

תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    למזלם של הקפיטליסטים
    גל 04/2022/05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כבר שטפו לאמריקאים את המוח ש"Socialism is Evil", אז ממילא רוב האמריקאים מתנגדים למשהו שיטיב את התנאים שלהם במקום העבודה. חושבים רק על רווחת החברה ולא על העובדים. אמזון זו רק הגרסה היותר קיצונית, אבל יכול להיות שחברות אחרות יילכו בעקבותיה וגם יקצינו, עד שיימשכו את זה לקצה - לשלב שבו זה יגרום לעזיבה המונית, או התערבות חיצונית.
    סגור