השוק

מדינה ממושכנת: הישראלים לקחו משכנתאות ביותר מ-13 מיליארד שקל

אם לרגע היה נדמה שהציבור הישראלי נרגע מעט עם המשכנתאות, הרי שהנה התבדינו ובחודש מרץ הסתער הציבור על הבנקים ולקח משכנתאות ב-13.4 מיליארד שקל, סכום גבוה מאוד הן ביחס לחודשים הקודמים והן ביחס לשנה שעברה
ניצן כהן | 
בכירים בבנקים (צילום רמי זרנגר, עמוד הפייסבוק של בנק ישראל, יחצ גדי דגון, אבשלום ששוני, אורן דאי)
והנה נשבר לו שיא משכנתאות חדש. והציבור הישראלי הסתער בחודש מרץ על הבנקים ולקח משכנתאות בהיקף כספי של 13.4 מיליארד שקל. סכום משמעותית גבוה ממה שראינו עד כה כשהשיא הקודם נרשם בחודש דצמבר האחרון, אז לקח הציבור הישראלי משכנתאות בקצת יותר מ-12 מיליארד שקל.
אין יותר מידי מה לנתח את תמהלי המשכנתאות אלא צריך להסתכל ב"לבן של העיניים" ולהגיד את האמת: אין דרך אמיתית לעצור את מחירי הנדל"ן. כל תכנית, כל פיתוח, כל המצאה חדשה תשפיע על ההיצע בשוק הנדל"ן (ואולי על המחירים בשוליים) לטווח קצר בלבד של משהו כמו 5 שנים במקסימום.
 
בחודש מרץ לכל היה ברור: הריבית תעלה והשאלות הן: לכמה וכמה מהר. לכולם ברור שאנחנו בעלית מדרגה אינפלציונית ולכן כושר ההחזר של הציבור נפגע. זה לא אומר חדלות פירעון אלא זה אומר לחץ כלכלי על משק הבית של הישראלי הממוצע. וזה משמעותי בעולמות של אנשים שמסתערים מידי חג על נתב"ג, רוכשים מכוניות חדשות בכמויות לא סבירות וממלאים את הקניונים (ע"ע הדוחות של פוקס, בריל, קאסטרו וכן הלאה).
את מרבית החגיגה הצרכנית הזו מובלות ההלוואות הצרכניות שאף הן נושאות ריבית שבלאו הכי גבוהה, אבל היא עוד תעלה ולכן לחץ נוסף מצד המשכנתאות, יוריד קודם את הצריכה הפרטית שהיא בתורה תלחץ על האינפלציה. אבל כרגע: אנשים לוקחים יותר משכנתאות, בריבית גבוהה יותר כשההצמדות עולות והשורה התחתונה ברור לכל בר בי רב: עלייה בתשלומים הקבועים החודשיים.
נחזור לרגע לעולם המשכנתאות:
את הצד של הציבור אנחנו מבינים, עכשיו נפנה לרגע לעולם ההיצע והוא היצע המשכנתאות בבנקים: כל המערכת הבנקאית נצמדת לקצה גבול היכולת שלה לתת משכנתאות. אבל בהינתן הביקוש הגדול למשכנתאות, כל הבנקים מפנים הון כדי להרוות את הצימאון הזה ולכן ראינו את דיסקונט מגייס הון, את מזרחי רוכש ביטוח לתיק המשכנתאות שלו ואת ההיערכות המאסיבית של בנק הפועלים לפינוי הון ולכן ניתן לצפות שההיצע ימלא את הביקוש בטווח הזמן הקרוב.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה