השוק

פיצוץ המשכנתאות: נחשפה העלייה המטורפת בפברואר

נתוני בנק ישראל מראים כי בחודש שעבר חלה עלייה של 13% בהיקף המשכנתאות, שהסתכם ב-11.2 מיליארד שקל - עלייה של 54.6% לעומת החודש המקביל אשתקד. ומה תקופת הפירעון הממוצעת?
מערכת ice | 
משכנתא (צילום freepik, pixabay)
הסוף לטירוף המשכנתאות ממש לא נראה באופק, וההיקף ממשיך לעלות ולשבור שיאים חדשים כמעט מדי חודש. ההיקף של המשכנתאות בחודש פברואר נסק לסכום כולל של כ-11.225 מיליארד שקל, כך עולה מנתוני בנק ישראל.
מדובר בעלייה של 12.6% ביחס לחודש הקודם ועלייה של 54.6% לעומת החודש המקביל אשתקד. יתרה מזאת, ב-12 החודשים האחרונים נלקחו משכנתאות בסך מצטבר כמעט בלתי נתפש של 130.8 מיליארד שקל.
עוד עולה מהנתונים בפברואר כי היקף העסקאות שלא צמודות למדד עמד על 8.36 מיליארד שקל שהן 74.5% מסך העסקאות, לעומת 68.8% בתקופה המקבילה אשתקד ו-65.6% בשנת 2020. מדובר בעלייה מתמשכת מאז אמצע 2016 ותוצאה ישירה של העלייה במדד המחירים לצרכן, מדד מחירי הדירות ומדד מחיר התשומות לבנייה.
אשר לשיעור הריבית, מסלול הצמוד מדד עלה ב-0.1% לעומת החודש הקודם ועומד על 2%. עם זאת, מדובר בירידה של 0.4% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. מגמת ירידה נרשמה בריבית הצמודה למדד מאז תחילת 2017, אז עמדה על 3.8%. במסלול הלא צמוד מדד שיעור הריבית הממוצעת עומד על 2.3%, עלייה של 0.1% לעומת החודש הקודם.
 
ומה בנוגע לתקופת הפירעון הממוצעת של המשכנתא? גם היא ממשיכה לגדול לאורך זמן, כאשר החודש היא עומדת על 24 שנים ושבעה חודשים במסלול הצמוד מדד. כדי לסבר את האוזן נספר, כי בתקופה המקבילה אשתקד תקופת הפירעון הייתה שנה וחמישה חודשים פחות ועמדה על 23 שנים וחודשיים.
זאת ועוד, משך תקופת הפירעון במסלול הלא צמוד מדד עומד על 23 שנים וחודש, שבעה חודשים יותר מתקופת הפירעון הממוצעת שנרשמה בתקופה המקבילה אשתקד. המשך העלייה של משך תקופת הפירעון מלמד על כך שאנשים לוקחים על עצמם משכנתאות גדולות הרבה יותר מבעבר והדבר מהווה ביטוי מובהק לעלייה של מחירי הדיור מחד ויוקר המחיה מאידך.
 
כמו כן, נרשמה עלייה בשיעור מחזור המשכנתאות מכלל הביצועים במהלך החודש הקודם, מ-16.2% ל-18%. המשמעות היא שיותר לווים פעלו כדי לשפר את תנאי המשכנתא שלהם. עם זאת, אחוז מחזור משכנתא בבנק אחר ירד בצורה משמעותית ונכון לפברואר עומד על 26.5% מכלל המחזורים.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה