נדל"ן ותשתיות

טלטלה במשכנתאות: כמה תעלה העמלה לפתיחת תיק?

אושרה בקריאה טרומית הצעת החוק לקביעת תקרה לעמלת פתיחת תיק להלוואה לדיור של חברי הכנסת חיים כץ ואתי חוה עטיה. ח"כ עטיה: " תסייע להרבה מאוד משפחות מכל שכבות האוכלוסייה המתמודדות בימים אלו עם יוקר המחיה"
מערכת ice | 
משכנתא (צילום freepik, pixabay)
מליאת הכנסת אישרה אמש (רביעי) בקריאה טרומית את הצעת החוק לקביעת תקרה לעמלת פתיחת תיק להלוואה לדיור של חברי הכסת אתי חוה עטיה וחיים כץ מהליכוד, בתמיכה של 16 חברי כנסת. 
מדובר בתיקון לחוק הבנקאות המבקש כי מי שדורש הלוואה לדיור, משכנתא, התאגיד הבנקאי רשאי לגבות עמלה אך בתקרה של 360 שקל בלבד, אך גובה העמלה ניתן למשא ומתן, כך נכתב בדברי ההסבר.
 
בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב: "מוצע לקבוע תקרה לגובה העמלה שתאגיד בנקאי רשאי לגבות בגין פתיחת תיק הלוואה לדיור. נמצא כי עמלה שכזו יכולה להגיע לאלפי שקלים ללווה, וממילא הבנק מאשר הלוואה לדיור עם ריבית שממנה הוא מרוויח רווח נאה ביותר.
לא סביר שציבור הלווים יידרש לשלם עמלה גבוהה לפתיחת תיק, שכן לא נראה כי יש הלימה בין הפעולה המבוצעת, קרי הצעה להלוואה והחתמת חוזה שלא כרוכה ביותר ממספר שעות עבודה בודדות, ובין התשלום המבוקש עבורה שמגיע גם ל-56.6% מגובה שכר המינימום החודשי בישראל.  יצוין כי גובה העמלה ניתן למשא ומתן, ומי שמתעקש ודורש – מקבל הנחה, ולכאורה נוצרת הפליה בין מי שמודע לאפשרות המיקוח ובין אלו שלא".
לדבריה של ח"כ עטיה, בשנת 2021 היקף המשכנתאות שלקח הציבור נאמד בכ-116 מליארד שקל, כשהמשכנתא הממוצעת עומדת על כ- 900 אלף שקל. עבור כל הלוואה הבנק דורש עמלה של 0.25% מסך העסקה והיא יכולה להגיע לאלפי שקלים, כאשר גם כך הבנק נהנה מריבית רווחית ביותר. כמו כן, עטיה מספרת כי בתיאום עם שר האוצר אביגדור ליברמן, היוזמה החדשה צפויה לעבור את כל שלבי החקיקה הנדרשים להחלתה.
ח"כ חיים כץ: " הבנקים מרווחים ובגדול משוק המשכנתאות, לא סביר שציבור הלווים יידרש לשלם עמלה מופרזת שגובהה מגיע לעיתים עד ל- 56.6 % מגובה שכר המינימום החודשי בישראל. מדובר במהלך מתבקש, שיקל את הנטל הכלכלי על רוכשי הדירות וימנע אפלייה בין בעלי יכולת המיקוח לבין אלו שלא".
ח"כ אתי חוה עטיה: "מדובר בחיסכון של אלפי שקלים לרוכשי הדירות אותו אנו מגישים בהצעת חוק סופר חברתית. הפחתה משמעותית של עמלת פתיחת תיק הלוואה לדיור בבנקים תסייע להרבה מאוד משפחות מכל שכבות האוכלוסייה המתמודדות בימים אלו עם יוקר המחיה. אני גאה להיות שותפה בהצעת חוק זו המייטיבה עם האזרחים. תודה לחברי ח"כ חיים כץ"
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה