השוק

הפתעה: אנרג׳יאן מצאה מאגר גז נוסף מול חופי ישראל

הגז הטבעי נמצא בבלוק 12 שנמצא בסמיכות למאגרי כריש ותנין. אנרג׳יאן: "הגז מהמאגר החדש לא מחייב תשלום נוסף לתשובה"
ניצן כהן |  10
אנרג׳יאן מצאה מאגר גז נוסף מול חופי ישראל (צילום אנרג׳יאן)
והנה הפתעה, אנרג׳יאן מדווחת שמצאה מאגר גז טבעי חדש מול חופי ישראל, כך נודע לראשונה ל-ICE. המאגר נמצא בבלוק 12, שנמצא בסמיכות למאגרי כריש ותנין. אנרג׳יאן מעריכה שתתחיל מהר להפיק את הגז מהמאגר החדש בשל העובדה כי אסדת הקידוח שלה שמיועדת לפיתוח מאגרי כריש ותנין נמצאת בסמיכות לבלוק 12.
עוד אומרת אנרג׳יאן כי ההכנסות מהמאגר החדש יהיו גבוהות ב-8% מההכנסות מכריש ותנין בשל העובדה כי לא תצטרך לשלם תמלוגים לדלק קידוחים שבשליטת קבוצת דלק של יצחק תשובה. המשמעות: התגלית מובילה לוודאות גבוהה להמצאות של כמעט 60 BCM באזור "אולימפוס" (בלוק 12 והפרוספקטים הנוספים במאגר תנין) ופותחת אפשרויות רבות למכירה לשוק המקומי והאזורי.
 
הגילוי באתנה כולל כמות גז המוערכת בכ-8 BCM, והוא מגדיל באופן משמעותי את הוודאות להימצאותם של 50 BCM נוספים בכלל אזור "אולימפוס" הנמצא תחת זכיונה של החברה (כולל את בלוק 12 ואת החלקים שטרם נקדחו בתנין- מצ"ב מפה). סה"כ מעריכה החברה כי מדובר בכ- 58 BCM של גז לשימוש מסחרי.
פיתוח "אתנה" לטובת מסחור הגז יוכל להתבצע בטווח הקצר על ידי חיבור לאסדה הצפה של אנרג'יאן (FPSO), מה שיגדיל את הרווחיות של פיתוח מאגר כריש תנין. לחלופין, ניתן יהיה לבצע זאת כחלק מפיתוח חדש ונרחב יותר של אזור "אולימפוס".
 
בהמשך לגילוי, אנרג'יאן בוחנת מספר אפשרויות למסחור הגז באזור אולימפוס, ללקוחות מקומיים וליצוא, כולל: הסכמים חדשים בשוק המקומי הישראלי, המתבססים על הצמיחה המתמשכת בשוק, מכירות על בסיס SPOT (מכירה מיידית לפי דרישה וזמינות). הסכם SPOT נחתם עם חברת החשמל במרץ 2022, פיתוח הסכם ההבנות שנחתם עם חברת הגז המצרית EGAS למכירה של עד 3 BCM בשנה, לכדי הסכם מחייב, ייצוא למדינות אחרות באזור ובאירופה דרך צינורות והנזלה דרך קפריסין ו/או מצרים.
יצויין כי הגז שיופק מבלוק 12 אינו מחויב בתשלום תמלוגים למוכרים המקוריים של זיכיונות כריש ותנין, מה שיוביל לעליה של כ- 8% בהכנסות עבור אותה כמות גז נמכרת, ביחס לגז מכריש ותנין.
 
מתיוס ריגס, מנכ"ל אנרג'יאן: "אנו שמחים וגאים להודיע על תגלית הגז החדשה בבאר "אתנה", ועל הפוטנציאל בכל אזור "אולימפוס" (בלוק 12 ומאגר תנין). בהתאם, אנו שוקלים אסטרטגיות מסחריות שונות, הן עבור "אתנה" והן עבור "אולימפוס" כולו,  כולל מכירה לשוק המקומי ונתיבי ייצוא שונים.
התגלית הזו, לצד הפחתת סיכון אי הוודאות לגבי גז נוסף בכל "אולימפוס", מחזקת את מקומו של מזרח הים התיכון כגורם גלובלי משמעותי בתחום חיפושי הגז, ומהווה אישור למחויבותנו לתחרות וליציבות האספקה לאזור. הגילוי הזה מאפשר אופטימיזציה של הפורטפוליו הישראלי שלנו, ומהווה השגה של אחת מאבני הדרך החשובות שלנו ל-2022".
 
הקידוח של באר "אתנה" נעשה בבלוק 12, שכולו תחת רשיון של אנרג'יאן. הבאר נמצאת 20 ק"מ ממאגר כריש ו-20 ק"מ מתנין. הקידוח בוצע בעומק של 1,769 מטר בתוך הים, נמשך 51  ימים, ועלותו הייתה נמוכה מ-35 מליון דולר. מדובר בבאר החמישית  ברציפות שקודחת אנרג'יאן בהצלחה בישראל.
אזור "אולימפוס" של אנרג'יאן כולל כאמור את בלוק 12 ואת הפרוספקטים הנוספים בחזקת תנין. הגילויים הקיימים והצפויים באזור זה הם כולם בעלי מאפיינים גיאולוגיים דומים. לכן, באנרג'יאן בטוחים שהגילוי באתנה הפחית באופן משמעותי את אי הוודאות לגבי שאר האזור, כך שסך כמות הגז המוערכת עומדת על כ- 58 BCM.
 
תגובות לכתבה(10):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 8.
    ומה אזרחי ישראל מרווחים?
    יגאל 05/2022/10
    הגב לתגובה זו
    0 1
    עוד מתנה לטייקונים
    סגור
  • 7.
    גז
    יהודה 05/2022/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    נגמר הכסף יש מניות
    סגור
  • 6.
    לא לדאוג לא הכל פטור ממס לפחות עד שייגמר המאגר (ל"ת)
    אזרח 05/2022/10
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 5.
    הכי טוב תשובה בחוץ
    רק מזומן 05/2022/09
    הגב לתגובה זו
    1 1
    לא נשכח התספורת.
    סגור
  • 4.
    מזל שעוד בימי השר הקודם שטייניץ ניתן רשיון החיפוש הזה
    ניר 05/2022/09
    הגב לתגובה זו
    1 4
    כי השרה הנוכחית קארין אלהרר לא מאשרת חיפושים חדשים
    סגור
  • 3.
    אז יש לנו בעית גזים. (ל"ת)
    שת 05/2022/09
    הגב לתגובה זו
    2 2
    סגור
  • 2.
    על מי עובדים
    אורח 05/2022/09
    הגב לתגובה זו
    2 3
    נראה לי שקודחים באותו מאגר גז מקצוות שונות העובדה שזה נבצא קרוב מאוד אומרת הכל. זה לצורכי פרסום פוליטי אולי? משהו מתואם?
    סגור
  • 1.
    בקפריסין 10 ק"ג גז לשימוש ביתי עולה בין 70-75 שקל
    אביב 05/2022/09
    הגב לתגובה זו
    6 0
    העיקר בארץ עם כל המאגרים והעתודות שיש בלה בלה בלה עולה 150 שקל...גניבה
    סגור
  • אל תלך רחוק מידי
    שם טוב 05/2022/09
    הגב לתגובה זו
    2 0
    פה בארץ במשולש נמכר בלון גז 12 קטן ב30 אחוז פחות משאר ערי בישראל תבדוק וחוקי מחברות מוכרות בישראל בדוק בעצמך
    סגור
  • ישראל מרוויחה68 אחוז מהרווחים בתמלוגים (ל"ת)
    הרב שלמה אסייג ני' 05/2022/24
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור