השוק

הריאיון המוזר של ליברמן: באוקטובר נשתלט על מחירי הנדל"ן

שר האוצר אמר הבוקר בריאיון כי בסביבות חודש אוקטובר הוא יצליח להשתלט על מחירי הדיור; לא ברור כיצד מתכוון ליברמן לעשות את זה מבלי להשתמש באמצעים אגרסיביים פולשניים שמשמעותם - דיכוי האוטונומיה של פרט
ניצן כהן |  17
אביגדור ליברמן (צילום פלאש 90)
אתמול התפרסם מדד המחירים לצרכן ומעבר לעבודה שהאינפלציה חצתה את הרף של 4% הרי שמחירי הנדל"ן (לא שמישהו הופתע) עלו בקצב שנתי של יותר מ-16%. מחירי התשומות אגב, עלו באפריל ב-1%.
שר האוצר, אביגדור ליברמן אמר היום בריאיון בגלי צה"ל את הברור מאליו (וזה מעודד) "אני לא רובינזון קרוזו ואנחנו לא על אי בודד. אנחנו מושפעים מהמגמה העולמית". ליברמן פירט את הנתונים האינפלציוניים ברחבי העולם וניתח את הניתוח הקונבנציונלי המוכר לכל מי שמסקר את העולם הכלכלי.
 
"אנחנו מתמודדים הרבה יותר טוב מכולם. יש לנו מה לעשות ואנחנו עושים". כאן עבר ליברמן לפירוט נתונים uאיך נגיד את זה בעדינות, דווקא מעודדים אינפלציה (ליברמן כנראה בעצת הדובר הנמרץ רצה לפרט הישגים שלו כ"מחלק המתנות הלאומי") "העברנו חוק פיצוי לעצמאים, חופשת לידה לאבות, הסכם שכר לעובדים הסוציאליים גם אישור רכישת 28 מכשירים רפואיים מצילי חיים לפריפריה, קודם פריפריה - זה לא היה.
"אנחנו רוצים רוצים להעביר נקודות זיכוי ומענק עבודה" הוא אמר משל חלוקת כסף אינה תורמת ללחצים האינפלציוניים אלא תיאוריה כלכלית חדשה נולדה כך ממוחו הקודח של הדובר הנמרץ.
 
כאן הגיע ליברמן לחלק המוזר יותר של הריאיון הזה והוא מחירי הדירות שעלו בשנה אחת ביותר מ-16%. המראיינת הציעה תיאוריה אלטרנטיבית והיא שדווקא זה שהמדינה לא קונה דירות לדיור ציבורי, היא, כן היא, הגורמת, לעליית מחירי הדיור (התיאוריה הכלכלית המקובלת: כשהמדינה נכנסת לשוק כרוכשת היא מעלה את המחירים ולא מורידה אותם).
 
"אנחנו מבחינת שיווק קרקעות והיתרי בני שברנו את כל השיאים. גם בנושא המשכנתאות יש ירידה ולכן אני בטוח שעד סוף השנה נשתלט על מחירי הדיור. אבל ברגע שברזל קופץ ב-40% זה משפיע על מחירי הבניה.
"אנחנו ממשיכים לעשות כדי להילחם במחירי הבניה ונשתלט על מחירי הדיור. באמצעות שיווק, היצע קרקעות שמוציאים לשוק זה נתונים חסרי תקדים. באוקטובר נראה שאנחנו משתלטים (על המחירים)". 
 
לשאלת המראיינים כיצד מתכנן ליברמן (או אולי הדובר הנמרץ) לעשות את הקסם הזה ענה ליברמן "אנחנו יכולים להשפיע על מחירי הקרקע. עד היום מדינת ישראל התנהלה כמו ספקולנט. שצריך לספסר בקרקע. (אנחנו) לא נמכור קרקעות למי שמרבה במחיר. צריך לנתק את ההצמדה למחירי התשומות. החוכמה היא כרגע להביא תוכנית כוללת. גם עידוד לרשויות". 
לשאלה מה הפרטים של התוכנית הגדולה עליה מדבר השר אמר ליברמן (אפילו בקווים כלליים): "אנחנו לא מדברים על פרטי התוכנית ולא דנים בה בכלי התקשורת. חייבים להביא תוכנית כוללת ומהפכנית עם הקלות במיסוי בלי להתמודד עם מרכיב הקרקע שיכול להגיע ל-60% מהמחיר לרוכש". 
טוב, ניתן להניח שכל מי שעיניו בראשו וחי בישראל מבין שהריאיון הזה של ליברמן לא יכנס לפנתיאון של התאוריה הכלכלית ואם ניתן לנתח את הדברים בכלים קונבנציונליים הרי שליברמן מציע חלוקת קרקע לא על פי קריטריונים של מחיר במכרז שמתנהל בכלים משפטיים-כלכליים של היצע וביקוש נורמליים אלא בחלוקת קרקעות בהנחה (נקווה שזה לא יגיע לחקירת משטרה מתישהו).
ליברמן מדבר גם על נושא מיסוי. כאן העובדות הן שאולי צריך להקל על מוכרי דירות אבל בשקט בשקט מתדרכים בסביבתו של ליברמן (מובן שלא ברור עד כמה זה על דעתו וניתן להניח שלא) שליברמן מתכוון להכות במשקיעים באמצעים פולשניים ואגרסיביים שמשתלטים על האוטונומיה של הפרט.
אז אולי מתכוון ליברמן (או הדובר הנמרץ) לתוכניות/ הגרלות/ חלוקה של דירות בסגנון "דירה בהפתעה", "מאסטר דירה", "דירה ממבט ראשון" או "האח מחלק דירה" שיעזרו במקרה הטוב לפרק זמן קצר ויעשירו חלק קטן ומצומצם מאוד באוכלוסיה.
 
כך או אחרת, ליברמן אוהב להגיד שהוא מתבסס על נתונים אז הנה נתון בסיסי אחד: מדינת ישראל משתרעת על פני 21 אלף קמ"ר, לא יהיו כאן קרקעות נוספות. קצב גידול האוכלוסיה מהיר וטעמו של הצרכן הישראלי הוא כזה שרוצה לרכוש דירה. אז אם מתכללים את הנתונים הרי שאנחנו מדברים על מצב בו כל תוכנית, מוזרה, "צפון קוריאנית" ככל שתהיה הרי שאת מחירי הדירות לא ניתן לעצור, אולי להאט מעט את הקצב שלהם.
תגובות לכתבה(17):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 14.
    אצלו מילה זה מילה
    ולדימיר 05/2022/17
    הגב לתגובה זו
    2 0
    בהנחה שריבית באוקטובר יהיה מעל 1.5%, מר ליברמן לא צריך לעשות דבר , השוק נדלן אוטומטי ירגע ואולי אף יירד קצת .
    סגור
  • 13.
    רק ש...
    סנשו פנשה . 05/2022/17
    הגב לתגובה זו
    1 1
    הבטיח בעבר להפציץ את סכר אסואן ,לחסל את הנייה תוך 48 שעות ,בלי נאמנות אין אזרחות.עוד אחד ,שהמילה שלו לא שווה כלום
    סגור
  • 12.
    ליברמן
    רחלי 05/2022/17
    הגב לתגובה זו
    0 1
    שקרן.לא נוקף אצבע
    סגור
  • 11.
    קודם שיגידו:אנחנו רוצים להוריד את מחירי הדירות
    המלך ערום 05/2022/16
    הגב לתגובה זו
    0 1
    עד היום פוליטיקאים לא אומרים למשל שמחירי השוק גבוהים פי 2 ממה שהוא אמורים להיות,הם מתנסחים תמיד ב"עצירת העלייה" וזה למה? קודם כל לא פופולרי להוריד בחדות את המחיר במדינה ש70% מאזרחיה בעלי דירה בבעלות,וסיבה שנייה שהם בעצמם באותה קבוצה,בניגוד אינטרסים ,ולפעמים גם עם כמה דירה להשקעה בנוסף.אם קובעי המדיניות בתחום הנדלן היו רק שוכרי דירות המחירים היו נחתכים פה בעשרות אחוזים תוך מספר חודשים.איך עושים את זה? פוגעים בכדאיות משקיעים לקנות דירות ,מיסוי,אי מתן משכנתא לדירה שנייה וכ'ו.שהמשקיעים יצאו-הדירות ירדו.
    סגור
  • 10.
    אפשר לפזר הבטחות באוק הוא לא יהיה שר אוצר
    מאיר 05/2022/16
    הגב לתגובה זו
    1 1
    תמשיך להבטיח זה בסדר. התרגלנו. ד. אגב מה עם החמאס כבר ניצחת אותם ?
    סגור
  • טען עוד
  • כמו שנתניהו ניצח אותם. גם הוא הבטיח!
    ישראלי 05/2022/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    12 שנה לא הספיקו לנתניהו למוטט את שלטון החמאס, ולא הספיקו לו כדי להוריד את מחירי הדיור ויוקר המחיה. בפקה-פקה נתניהו חזק!
    סגור
  • 9.
    אתר של קבלנים
    אלביס 05/2022/16
    הגב לתגובה זו
    5 1
    מעניין כמה משלמים לכם על כל כתבת פמפום
    סגור
  • 8.
    שהמדינה תקנה לדיור ציבורי ולא תמכור!אלא רק תשכיר
    איש 05/2022/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ותשכיר דירות לתווך ארוך למעמד הביניים במחיר מתחרה לשוק הפרטי. כשכמות הדיור הציבורי האוניברסיאלי הזה יגיע ל20 אחוז מכלל הדיור בישראל אז לא יהיה מנוס מלהוריד מחירים. גם בשכירות וגם בקנייה (כי איש לא יקרה ביוקר בגלל שהתפוקה לא תהיה מספיק גבוה) (מכון אדוה) הדבר הזה קיים כמעט בכל מדינות אירופה.
    סגור
  • 7.
    ליברמן
    א 05/2022/16
    הגב לתגובה זו
    1 2
    אתה שקרן בדיוק כמו כול הממשלה הארורה הזאת
    סגור
  • 6.
    הוא לא יכול לעשות את זה
    בונו 05/2022/16
    הגב לתגובה זו
    1 2
    במדינה דמוקרטית. מעבר לזה הוא סיים את הקריירה.
    סגור
  • 5.
    ראשי ערים
    יעקב 05/2022/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מעכבים התרים משכולים לא נכונים יש להכניס גוף נטרלי שיחליט
    סגור
  • 4.
    מדינה מושחתת
    דודי 05/2022/16
    הגב לתגובה זו
    0 1
    הרסתם את המדינה מושחטים
    סגור
  • 3.
    מס דירה שלישית עכשיו, כחלון צדק (ל"ת)
    איתי 05/2022/16
    הגב לתגובה זו
    2 3
    סגור
  • שקט
    יהודה 05/2022/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הקנאים שיצאו להם העניים שיחיו ויאכלו את הלב
    סגור
  • אף אחד לא קנאי
    יהודה האמיתי 05/2022/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אנשים רוצים לחיות. אבל יהודה שלנו רוצה לשתות לכולם את הכסף בלי לעבוד.
    סגור
  • 2.
    תפשירו קרקעות!!! יא אפסים
    חזן 05/2022/16
    הגב לתגובה זו
    0 1
    ליברמן, חשבנו שאתה ליברל, רוצה שתיהיה כאן תחרות, אבל כנראה שכבר שיחדו אותך שוב. אתה לא תיהיה שוב שר אוצר, ולא תיהיה שר בשום ממשלה. הצעירים ינהלו את המדינה, לא זקן כמוך, לא ביבי, לא לפיד, ולא אף אחד שנמצא היום בפוליטיקה
    סגור
  • 1.
    שטח מדינת ישראל הוא 28 ולא 21 אלף קמר (ל"ת)
    נח 05/2022/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור