השוק

גורמים בקרבת ליברמן: "סומכים שבנק ישראל יטפל בביקושים לנדל"ן"

בעוד שר האוצר, אביגדור ליברמן, מקדם נמרצות תוכנית לטיפול במחירי הנדל"ן אומרים גורמים המקורבים לו כי בכל צד הביקוש ניתן מענה באמצעות בנק ישראל; "אנחנו סומכים על שיקול הדעת של הנגיד בטיפול בצד הזה של מחירי הנדל"ן"
ניצן כהן |  9
אביגדור ליברמן (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל)
בשנה החולפת עלו מחירי הנדל"ן ב-15% וזה מספר מדאיג. הוא מדאיג ממספר כיוונים אבל בעיקר בשל העובדה כי הישראלים, חובבי ה'דירה בבעלות' נכנסו לפניקה ולכן הם מסתערים על דירות מכל הבא ליד ובכל מחיר.
שר האוצר, אביגדור ליברמן, הקים צוות לגיבוש תוכנית כוללת לטיפול במחירים אבל בסופו של דבר הבעיה נותרה אותו הדבר: קשה מאוד להגדיל את ההיצע לכל פעולה של הממשלה להגדלת היצע הדירות, תקבל ביטוי בשטח בטווחי זמן של שנתיים עד 3 שנים.
 
מכיוון שצד ההיצע מטופל כעת (הממשלה פועלת להוציא מכרזים לבניית 100 דירות בשנה) הרי שנותר צד הביקוש והשאלה הגדולה, עד כמה רחוק צריך ללכת עם אמצעים פוגעניים כדי להפוך רכישת דירה ללא כדאית או כדאית פחות מאלטרנטיבות ההשקעה.
כדי לטפל בצד הביקושים יש למעשה מספר אפשרויות פעולה: הפעולה החודרנית ביותר היא הטלת מס על משקיעים בסגנון "מס דירה שלישית". האמצעים הפוגעניים פחות היא הטלת מגבלות על הבנקים בכל הנוגע למתן משכנתאות והעלאת ריבית כדי לייקר את המשכנתא.
המגבלות שהטיל הפיקוח על הבנקים הטיל מגבלות על מתן משכנתאות ואלה מתחילות לתת אותותיהן בשוק. הפעולה השנייה עליית הריבית החלה תתחיל רק בחודש הבא להכות בכיס לוקחי המשכנתאות. בעוד בנק ישראל מוגבל בקצב העלאות הריבית (הוא מוגבל בעיקר בגלל הריבית בארה"ב, לא ניתן לעשות פעולות בכיוון הזה ללא הלימה לפעולות דומות של הפדרל ריזרב) הרי שנותרו שתי פעולות אפשרויות: העלאת המס או הגבלות נוספות על הבנקים.
מכיוון שמדובר בנושאי מדיניות כלכלית הרי שבסביבתו של שר האוצר אומרים היום כי תפקידה של הממשלה לטפל בצד ההיצע כדי להתמודד עם אתגרי מחירי הדירות. באשר לצד הביקושים ניתן מענה על ידי בנק ישראל. "אנחנו סומכים על שיקול הדעת של הנגיד בכל הנוגע לגובה הריבית כדי לטפל בצד הביקוש לנדל"ן".
האמירה הזו של הגורמים בסביבת שר האוצר מעודדת. לא בגלל שהם משאירים את העבודה לתנועות המקרו המוכרות אלא משאירים את הטלת המס הנוסף כאופציה אחרונה ורק אם כלו כל הקיצין - וזה מעודד.
תגובות לכתבה(9):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 5.
    נוכל
    דון 05/2022/31
    הגב לתגובה זו
    0 1
    בע"השנתבשר שליברמן מטופל ע"י רופאי מאיר דגן..ושנתבשר שיתאחד איתו! אמן
    סגור
  • 4.
    למכור עכשיו!
    מציע 05/2022/31
    הגב לתגובה זו
    3 0
    למכור דירות עכשיו, שלא תגידו שלא הזהירו אתכם אחר כך
    סגור
  • 3.
    רק שרון בשנים 90-92 וכחלון "מחיר למשתכן" בלמו מדד הדיור (ל"ת)
    איתן 05/2022/30
    הגב לתגובה זו
    0 2
    סגור
  • 2.
    טעות. יש 151 אלף בתים עם היתרי בניה
    כהן אבא שלום 05/2022/30
    הגב לתגובה זו
    3 0
    טעות יש לפחות 151 אלף היתרי בניה.בשלבים מסוימים.כאשר רק השנה ניתנו 65 אלף היתרים לבניה משמע בשלבי בניה מסוימים.כאשר בכלל הארץ קרוב ל 15 אלף אתרי בניה מכל הסוגים. הגידול הטבעי באוכלוסיה הוא כ 180 אלף איש בשנה.אבל הרוב מילודה .גודל משפחה ממוצעת 2 הורים ו 3.2 ילדים למשפחה. איפה הפער בין היכולת של הרוכשים לבין המחיר של הקבלנים. מאחר ולא מעט מהביקושים הם באוכלוסיות חלשות אוו סופר חלשות.ואנשים שצריכים לעבור ממקום למקום.כם אנשים בלי הון. לשם כהה צריך לעודד את שוק ההשכרה שתגשר בין האמצעים למי שצריך את הסחורה.ולעצם העניין יותר ויותר אירכונים וחברות גדולים נכנסים לשוק וטוב שככה.זה יבטיח את ההון הדרוש לבנית הדירות שבלעדיו יהיה מחסור.את התכנון הדרוש.ואת המחיר הטוב ראה מה קרה שהסופרים נכנסו לתחומים שונים על עליות המוצרים.זה גם יחזק ויגוון את ההכנסות שלהם וימנע תנודתיות שתיצור קריסות חברות.שזה הכי גרוע לכל הצדדים. זה במקביל ימנע מאוכלוסיה לשבת בבתים לא להם כי לא יהיה להם היצע.ומקבלנים לסגור דירות ללא שימוש ולהרוויח רק תשואה.רוצים להקל.תגדילו את יכולת הקבלנים להביא כח עבודה מבחוץ וככה גם לא יהיה תלו
    סגור
  • 1.
    היה ברור מראש שמדובר בהתערבות מכוונת
    חן 05/2022/30
    הגב לתגובה זו
    3 0
    הורדת מחירי הדיור על גב המסכנים שקנו דירה ולקחו משכנתאות עתק. והיחידים שירוויחו מכך הם הבנקים..
    סגור
  • אין שום אמפתיה, שיקרסו
    דודו מהשרון 05/2022/31
    הגב לתגובה זו
    1 0
    לא רק שהזיקו לעצמם, פגעו גם באחרים שהתנהלו בצורה אחראית.
    סגור
  • אתה תקרוס יחד איתם
    אסתר 05/2022/31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    האחריות על בנק ישראל שאישר לחלק משכנתאות בלי חשבון. ומי שיקרוס זה גם אלו שאין להם דירה, לא יוכלו לקחת משכנתא רק מזומן.
    סגור
  • לא מסכנים, שימכרו עכשיו
    אזרח ללא דירה 05/2022/31
    הגב לתגובה זו
    3 0
    מי שחכם שימכור עכשיו ויחזיר את המשכנתא
    סגור
  • וישארו חסרי דיור? (ל"ת)
    חיים 05/2022/31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור