השוק

באוצר רומזים: משקיעי הנדל"ן בחיפה מעלימים מס

נתונים "חשודים" שעולים במשרד האוצר מגלים שבאופן חריג ומעניין נרשמה פעילות ערה במיוחד של רוכשי דירה ראשונה בחיפה כשניתוח של זהות הרוכשים והמאפיינים שלהם מעלה חשש כי הוריהם רכשו דירה ורשמו אותה על שמם כדי להימנע ממסים
ניצן כהן |  10
אביגדור ליברמן (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל)
במשרד האוצר רומזים היום כי פעילות חשודה בחיפה, כלומר פעילות ערה מידי בתחום הנדל"ן בעיר והצלבתם עם חתכים סוציו-אקונומיים מגלה כי חלק ניכר מהרוכשים הם אנשים צעירים, רווקים שרוכשים לראשונה דירה ואיך נומר את זה בעדינות, לא ברור כיצד הם יכולים לאפשר לעצמם את הרכישה שאינה אופיינית לבני גילם ולמצבם המשפחתי.
"על רקע שיא ברכישות דירה ראשונה בשוק החופשי באזור חיפה ברבעון הראשון של השנה, בחנו את המאפיינים הסוציו-דמוגרפים של רוכשים אלו, תוך התמקדות ברכישות בעיר חיפה עצמה, המרכזת כ- 40% מסך רכישות דירה ראשונה באזור כולו (העיר בעלת השכיחות השניה בגובהה ברכישות אלו באזור חיפה, בפער ניכר, היא נהריה, המרכזת כ- 9% מרכישות דירה ראשונה באזור).
 
"אחד הממצאים הבולטים העולים מניתוח זה הינו השיעור הגבוה יחסית של רווקים מקרב רוכשים אלו בחיפה, כאשר שיעורם עומד על 37% , שיעור חריג בגובהו (בדר"כ מרכזים הרווקים כחמישית מרוכשי דירה ראשונה בשוק החופשי). בנוסף, בניגוד לממצאים העולים בדר"כ מניתוח רכישות הרווקים, אין במקרה זה אינדיקציות לשיעור משמעותי של רכישות הנעשות ע"י ההורים, תוך הימנעות משיעורי המס הגבוהים המוטלים על רכישת 'דירה נוספת'", אומרים באוצר, ודי לחכימא ברמיזא.
צריך לזכור שסוג כזה של העלמת מס (לכאורה כמובן) הוא הסוג הפרמיטיבי ביותר אבל גם האפקטיבי ביותר. השיטה עובדת די פשוט: אדם שהפרוטה מצוייה בכיסו ורוצה לרכוש נכס נדל"ני להשקעה "משכיב" את ההון העצמי במזומן (בדרך כלל גם הדיווחים למס הכנסה ומיסוי מקרקעין שונים מהיקפי העסקה בפועלת אבל נניח לזה), רושם את הדירה בטאבו (רשם המקרקעין) על שם הבן/ בת שהם בדרך כלל חבר'ה צעירים שאין להם כסף לרכוש דירה.
או אז, הילד/ ילדה לוקחים משכנתא בשיעור מימון נדיב (כי הרי עבורם מדובר בדירה ראשונה) ולמעשה האבא/ אמא/ הורים משלמים את התשלום החודשי כשהם מקזזים ממנו את תשלומי דמי השכירות שמתקבלים מהדירה הנרכשת.
עד כאן הכל בסדר: באופן עקרוני אם רשות המסים הייתה פונה לבן/ בת ודורשת מידע כיצד היה להם די כסף לרכוש את הדירה הרי שהם היו אומרים: "אמא ואבא עזרו קצת, סבתא נתנה קצת מזומן והיתר במשכנתא, הם הרי דואגים שתהיה לי דירה בבעלות". כאן בדרך כלל הייתה רשות המסים נתקעת.
אבל בעבר פעילות מס הכנסה הייתה אגרסיבית יותר (וניתן להניח שאנחנו בפיתחו של גל אגרסיביות נוסף של הרשות) ואז היה מס הכנסה מכריז על העסקה כ"עסקה מלאכותית" כלומר כזו שאין בה היגיון כלכלי אמיתי ולמעשה מדובר במכבסה של כסף עבור ההורים.
בדרך כלל התיקים הללו הסתיימו בפשרה שהניבה סכומי כסף גבוהים למדינה וחשוב עוד יותר, הכניסה למעגל המדווחים אנשים נוספים שלא ידעו עליהם קודם. אבל, צריך לזכור וחשוב להדגיש, מדובר בתיקים קשים מאוד להוכחה ולכן די היה בראיות סבירות של רשות המסים כדי לפעול במישור המנהלי נגד המעלימים שמצידם יודעים את האמת וחוששים להגיע לפיתחו של בית המשפט ולהיקלע לחקירה כואבת של רשות המסים.
כדאי לזכור דבר נוסף. אחת הפעולות המרכזיות של משה אשר שכיהן כאחד מראשי רשות המסים היעילים והמוערכים יותר, הייתה לבצע הצלבה פשטוה של המידע המצוי ברשות המסים למידע שמצוי אצל רשם המקרקעין. על פי ההערכות, הצלבה זו של המידע הניבה למדינה הכנסות של מיליארדי שקלים (המספרים מדברים על 5 מיליארד שקל) והכניסה שורה ארוכה של אנשים למעגל מדווחי המס.
תגובות לכתבה(10):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 9.
    זיבולים
    סולי 06/2022/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    איך ילד יכול לרכוש דירה במציאות ההזויה הזאת מבלי שההורים יסייעו לו?
    סגור
  • 8.
    משה אשר - תודה רבה
    הנוטע בשממה 06/2022/09
    הגב לתגובה זו
    1 0
    בשיטה הזו - ישארו רק ערבים בישראל. הם, ממילא קונים כל נכס במזומן שחור.
    סגור
  • 7.
    רשות המיסים היא הגנבת
    חנן 06/2022/08
    הגב לתגובה זו
    3 0
    למה לא הגיוני שרווק יקנה דירה אם קיבל עזרה מההורים ? לא ברור למה רשות המיסים מחפשת מתחת לאדמה רעיונות כאילו עוקצים אותם , אנשים שילמו מס הכנסה כל החיים כלומר המשכורת שלהם כבר עברה מיסוי!!! די לחפש את הציבור שעובד קשה!! לכו חפשו בכימיקלים לישראל שלא משלמת תמלוגים למדינה על כל האשלג שהיא כורה בים המלח... שם קצת יותר קשה לכם אה..
    סגור
  • 6.
    לא מספיק שהמחירים בשמיים המדינה חוקרת איך קנית
    מיכאל 06/2022/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תגבו ארנונה ודמי שימוש בקרקע מהבדואים, תשאלו איך יש להם 40 ילדים מאישה אחת (יותר מאחת זו ביגמיה ואסורה עפ"י החוק) אבל איתם כמובן מפחדים להתעסק , נופלים על הפראיירים הנורמטיביים.
    סגור
  • 5.
    הורים מקריבים את עתידם ובריאותם
    מוטי 06/2022/08
    הגב לתגובה זו
    4 0
    האם האוצר ומס הכנסה טרחו לבדוק את מצבם של ההורים הזקנים הנאלצים לוותר על בריאותם ואיכות חייהם כדי שלצעירים חסרי סיכוי לרכוש דירה...תיהיה דירה???
    סגור
  • 4.
    שטויות,. למה שהורים לא יתנו לילדם סכום כסף ראשוני
    רוני 06/2022/08
    הגב לתגובה זו
    2 0
    ושהילד יקח משכנתא וישלם את ההחזר החודשי מהשכרת הדירה לגיטימי לחלוטין וכך כאשר יתחתן ת היה לו כבר דירה
    סגור
  • מי שגנב זו המדינה
    מתניה טיקטינסקי 06/2022/08
    הגב לתגובה זו
    1 0
    שהמדינה תביא חברות ריט לבנית מגורים להשכרה במחירים סבירים. הציבור לא יצטרך לעשות קומבינות. אבל המדינה הגנבת היא היא רוצה מיסי מקרקעין ו עינה צרה משעבדת את צעיריה למשכנתאות ולתשלום מיסים .מי שלא הגונים הם המדינה ומכונת גבית המיסים. מיסי שבח העברה רוחים מהבנקים. ראשי רשות המיסים אתם מנתבים קנית דירות יוצרים חוסר מלאכותי . בכל העולם נהוג חברות ריט לבנית להשכרה רק אצלנו כל זב חוטם מכוונים אותו לרכישה כדי לחלוב אותו ואת משפחתו
    סגור
  • 3.
    מורכב
    ע 06/2022/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    זו גישה בסיסית ונאיבית במידה מסוימת של רשות המסים. צריך לבדק מי הקונים ואת מי הם מייצגים
    סגור
  • 2.
    חחחחחחחחחח
    גבי חוקר פרטי 06/2022/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חיפה? כל החצי מדינה שיכול להרשות לקנות דירה נוספת על שלו קונה לילד או רושם על שם הילד, תאשימו את כולם . אני יכול לנדב מידע על מלא כולל בכירים בכל מיני מקומות וודאי מלא קבלנים גדולים כקטנים.
    סגור
  • 1.
    גביית מיסים בשיטת מצליח
    המומחה 06/2022/08
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כניראה שלרשות המיסים נגמרו הרעיונות! אך לגזול כסף מהציבור. הורים לא יכולים יותר לעזור לילדים שלהם לרכוש דירה? ביתי נאלצה לקבל ממני סכום נכבד! כדי שיהיה לה בתור מקדמה. ובסוף היא ביקשה ממני גם הלוואה נוספת כדי להצליח ולהשלים את הרכישה, לכן במשך השנתיים הבאות ביתי ובעלה תמשיך לגור איתנו ועים ההכנסות שתקבל מהשכירות היא תחזיר לי את החלק מהכסף שנתתי לה בתור הלוואה! (אני הייתי עצמאי ויש לי פנסייה מאוד נמוכה). לכן עים רשות המס תיטפל עלי אאלץ למכור את הדירה שלי הפרטית כדי לממן את המשפט שבו אתבע מהמדינה פיצויים.
    סגור