השוק

טירוף הנדל"ן: עלייה של 10% בהיקף המשכנתאות בחודש מאי

בחודש מאי לקח הציבור משכנתאות בהיקף כספי כולל של 12 מיליארד שקל וזאת לאחר רגיעה קלה בחודש אפריל, אז לקח הציבור כ-10.5 מיליארד שקל משכנתאות; נזכיר מחירי הדירות עלו בשיעור חד של יותר מ-15% בשנה
ניצן כהן | 
בכירים בבנקים (צילום רמי זרנגר, עמוד הפייסבוק של בנק ישראל, יחצ גדי דגון, אבשלום ששוני, אורן דאי)
עלייה חדה בהיקף המשכנתאות שנלקחו בישראל בחודש מאי. מנתוני בנק ישראל עולה כי בחודש מאי הסתכם היקף המשכנתאות החדשות שנלקחו בישראל ב-11.98 מיליארד שקל, כ-10% יותר מהיקף המשכנתאות בחודש אפריל, אז נלקחו כ-10.5 מיליארד שקל משכנתאות.
מעבר לנתון המדהים של היקף המשכנתאות שנלקחו הרי שכעת יש לשים לב היטב לתמהיל המשכנתאות כדי להבין עד כמה יהיה מושפע משק בית שלקח משכנתא בחודש מאי.
 
מנתוני בנק ישראל עולה כי 4.7 מיליארד שקל נלקח במשכנתאות בריבית קבועה כשכל היתר היו משכנתאות שנלקחו בריבית משתנה. 3.2 מיליארד שקל מהסכום הזה נלקח בריבית קבועה צמודת מדד.
אם כן, נושא הריבית המשתנה הוא הנתון הכואב במיוחד בתחום המשכנתאות בטח כשאנחנו מדברים על תקוה בה הריבית עולה והאינפלציה עולה. כך כששני שליש מהמשכנתא בריבית משתנה וצמודת מדד הרי שכל עוד הריבית והאינפלציה עולים הרי שהתשלום החודשי על המשכנתא יגדל וזה אומר הכבדה על הוצאות משק הבית.
נזכיר כי בחודש אפריל הסתכם היקף המשכנתאות שנלקחו בכ-10.5 מיליארד שקל וזאת לאחר שבחודש מרץ נלקחו משכנתאות בהיקף כספי של יותר מ-13 מיליארד שקל, סכום שהיה שיא של כל הזמנים.
כדאי לזכור שלפני מספר ימים פרסם משרד האוצר את התוכנית של הממשלה "למלחמה" במחירי הנדל"ן כשמעבר להגרלות והעדפה של לוקאל-פטריוטיזם על פני שוק חופשי הרי שבאוצר, במשרד הפנים ומשרד השיכון מעוניינים להוציא מידי שנה מכרזים לקרקעות לבניית 70 אלף יחידות דיור וזה נתון שבעיקרון הוא נתון טוב אך רחוק מלעלות על הצרכים של הציבור הישראל - מצד הביקוש.
כדי למתן את הביקושים לנדל"ן הרי שבוצעו מספר פעולות לדיכוי (או מיתון) הביקוש וזה אומר שהמערכת הבנקאית הוגבלה במתן משכנתאות למשקיעי נדל"ן שיש ברשותם דירה נוספת ובעבר היו משעבדים אותה תמורת הלוואה להשלמת הון עצמי לדירה נוספת וכן הלאה.
בנוסף הוגבלו הבנקים במתן משכנתאות למשקיעי נדל"ן כך שמשכנתא לדירה שניה תהיה בגובה של 50% משווי הנכס הנרכש, בעוד לדירה ראשונה, הם הוגבלו ל-70% מימון. כך או אחרת, נראה כי שילוב של מחירי נדל"ן עולים, ריבית עולה ואינפלציה עולה הרי שאלה ימתנו בסופו של תהליך (שמוכר היטב) את הביקושים.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה