השוק

גורם כלכלי בכיר: "ניהול ההון בלאומי מדאיג"; בנקאי בכיר: "הדיבידנדים ימשיכו"

בנק לאומי החל בגיוס הון של 2 מיליארד שקל כשברקע מחלוקת בינו לבין הפיקוח על המתודולוגיה שצריך להשתמש כשהוא מודד את נכסיו; גורם בנקאי בכיר: בחודש שעבר הבנק לא נתן גילוי על החוסר בהון; בכיר במערכת: "הקירבה למגבלות - טכנית"
ניצן כהן |  1
יאיר אבידן, חנן פרידמן (צילום רמי זרניגר, אורן דאי, Magma Images, pixabay)
בנק לאומי החל הבוקר בהנפקת מניות גדולה של 2 מיליארד שקל. מצב השווקים אינו נוח (בלשון המעטה) ובעוד השווקים מיטלטלים בין עליות לירידות - מה שמקשה מאוד על הנפקת מניות גדולה כל-כך - עולות מעל פני השטח מספר מחלוקות בין הפיקוח על הבנקים ללאומי באשר ליכולת שלו לנהל את ההון בלי מעורבות אגרסיבית של המפקח.
גורם בנקאי בכיר, המצוי היטב בנבכי המערכת הבנקאית אומר ל-ice כי בין הפיקוח ללאומי התגלעה מחלוקת במהלך הרבעון הראשון על שיטת מדידת הנזילות בבנק. הבנק רצה לסווג הלוואות עסקיות מתחדשות, בדרך שונה מעט מהמקובל מה שאמור היה לקבל ביטוי ביחסי כיסוי גבוהים מהמינימום שמתחייב מהוראות הפיקוח. הפיקוח סירב לאשר את שינוי שיטת המדידה ואף החיל אותה על כל המערכת כדי לא לסמן בנק אחד.
 
נדגיש, בנק לאומי אמנם נמצא קרוב מאוד למגבלות ההון הרגולטוריות ולאחר שהכיר במהלך חודש אפריל ברווחי מכירת לאומי ארה"ב, הרי שתיק הנוסטרו שלו ספג מכה (כמו בשאר הבנקים) בגלל עליית תשואות האג"ח, מה שגרם לפיקוח על הבנקים להקשיח עמדות מול המערכת (אגב, לאומי אינו שונה משאר הבנקים בסייג שם בוצעו מספר פעולות מקדימות כדי להתמודד עם הלחץ בשוק האג"ח).
נסייג לרגע את הדברים. ביחסים שבין הפיקוח על הבנקים לבנק לאומי (ובכלל לבנקים) נאמרים דברים בעצימות כזו או אחרת ולכן המונח שנשתמש בו: "לחייב", לא נאמר "על השולחן" אלא נעשה שימוש במונחים מעולם ה-under statement שמשמעותם חד-היא. לאמור: עשו משהו מהר לפני שאנחנו נאלץ לעשות עבורכם את הדברים.
לפני שנמשיך נסייג את הדברים בסייג נוסף: בנק לאומי (כמו שאר הבנקים בישראל) יציב. הוא אינו עומד בפני תרחישי בלהות. אבל כדי שלא יגיע לשם, הפיקוח על הבנקים עושה כל שביכולתו (ויש לו יכולת) להרחיק את הבנקים מדרישות המינימום הרגולטוריות.
המערכת הבנקאית נמצאת בתהליך של עלייה משמעותית בפעילות הליבה. כלומר: היא עונה על בקשות הלקוחות לקבל משכנתאות, עונה על בקשות לאשראי והלוואות צרכניות, עונה על צורכי הלווים הגדולים ונכנסת למימון פרוייקטים גדולים וכן הלאה.
במקביל, המערכת הבנקאית רוצה לנצל את ביטול המגבלה שהוטלה עליה כשפרץ משבר הקורונה, והיא מעוניינת לחלק דיבידנדים לבעלי המניות וכאן: כמה שיותר, יותר טוב.
עם כל הטוב הזה יש דבר מה נוסף, והוא הרצון של הבנקים לא להנפיק מניות שכן זה מדלל את בעלי המניות הקיימים (גם אם בנק מתנהל ללא גרעין שליטה, יש מוסדיים זרים שהמצב הזה אקוטי עבורם), מה שמותיר אותם עם אפשרות אחת למעשה וזה הנפקת אג"ח מסוג קוקו (COCO) וזה רע כי התשואות עולות ואג"ח קוקו משלם ריבית עודפת על אג"ח סטרייט וזה מוסיף להוצאות הבנק ומעיק על המאזן.
בין כל הטוב הזה, נמצא שוק האג"ח שחווה מזה חודשיים ירידות משמעותיות (עלייה משמעותית של התשואות) והוא שוחק את תיק הנוסטרו של הבנקים כך שנוצרה פעולת מלקחיים: מחד, משלמים דיבידנדים, ממשיכים במתן הלוואות ואשראיים גדולים ובמקביל, ההון של הבנקים נשחק בשל עליית התשואות.
 
הגורם הבנקאי הבכיר (שנזכיר, מצוי היטב בנבכי המערכת הבנקאית הישראלית) בחן בחצי מאז תחילת השנה את עוצמת ניהול ההון של הבנקים והגמישות שלהם. "בנק הפועלים בחר בדרך לא פופולארית אבל ראויה להערכה וזה היה להפסיק לחלק דיבידנדים ולהיות סלקטיבי במתן אשראי גם במחיר של אובדן רווחים לטווח הקצר.
"פועלים לדוגמה נמנע מלהיכנס לעסקאות גדולות של מימון אמצעי שליטה, נניח בסגנון של מימון לנכסים ובניין לרכישת מניות אהרון פרנקל בגב-ים. פועלים גם הודיע שבכוונתו לחזור לחלק דיבידנדים אבל היקפים יקבע בהתאם לתנאי השוק. זה פגע בו, אבל לטווח הקצר בלבד.
"מזרחי עצר את הדיבידנדים והוא סלקטיבי יותר במתן אשראיים, מזרחי מנהל את ההון שלו בצורה שמרנית וזה בראש ובראשונה טוב לו כי זה מייצר לו גמישות רבה יותר".
באשר ללאומי, אומר הגורם "שם אנחנו רגועים, אבל פחות ממה שהיינו לפני חודש כשהם פרסמו את הדו"חות הכספיים שלהם. אז חשבנו שהכרה ברווחי מכירת לאומי ניו יורק תספיק אבל מאז התשואות בשוק האג"ח המשיכו לעלות והרווחים האלה נאכלו ולאומי היה צריך למצוא פתרון מהיר לרבעון השני וזה לגייס מניות ולספוג את המחיר של המהלך הזה".
באשר לשאלה אם בנק לאומי יכול להמשיך לחלק דיבידנדים במצב עניינים כזה, אמר הבכיר שלא היה ממליץ להם לעשות את זה אבל זה שיקול שלהם.
מנגד, אומר גורם בנקאי בכיר אחר כי לאומי צמח ברבעון הראשון של השנה יותר מכפול מממוצע המערכת ולמעשה גיוס ההון היום נועד להכין את הבנק למצב בו השווקים ידרדרו עוד יותר. כרגע ללאומי אין כוונות לעצור את הדיבידנדים אולם העצימות שלהם תיקבע במעלה הדרך, אומר הבכיר.
לא זאת ועוד אומר הבכיר כי בפועל לא קרה כלום ללאומי וכלכלית הוא נמצא בנקודה טובה מאוד. את הרבעון השני של השנה התחיל הבנק עם יחס הלימות הון של 11.2%, רחוב ב-1% מהמגבלה הרגולטורית (העלייה ביחס הלימות ההון נבעה מהכרה ברווחי מכירת לאומי ארה"ב). במהלך הרבעון ספג תיק ההשקעות של הבנק את עליית התשואות שנספגות ישירות לתוך ההון בעוד ההתחייבות האקטוארית לפנסיה התקציבית של העובדים עלתה ביחס דומה כך שנוצר לחץ רגולטורי שאינו מלווה בלחץ אמיתי על הבנק. אמר הבכיר.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    איך זה חוקי שעובד ערייה נותן קנס על עבירה פלילית ?
    שיטור טרור עירוני 06/2022/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מחר לכל ראש עיר יהיה צבא פרטי. זה נראה מהלך מכוון דיברו לכאן אופניים חשמליות,למדינה עם שיעור תאונות מאוד גבוה...בכוונה כדי שאחרי זה יכפו עלינו גזירות חדשות במסווה של ביטחון ציבורי. היה ברור שאופניים חשמליות ושאר מרכין בידיו יהיו קטסטרופה בטיחותית. כל יום אני עד לעבירות שמבצע השירות העירוני,זה כנופיה של העירייה שהמשטרה לא מוכנה לטפל בה. כל הזמן אני מגיש תלונות למשטרה על השירות העירוני.
    סגור