השוק

תוך 4 חודשים: זינוק של 100 אלף שקל במשכנתא

בארבעת החודשים האחרונים זינק גובה משכנתא ממוצעת ב-100 אלף שקל לרמה של מיליון שקל, כשרק בחודש ינואר עמדה משכנתא ממוצעת על כ-900 אלף שקל "בלבד"; עלייה במספר המשכנתאות בשיעורי מימון גבוהים
ניצן כהן |  3
איילת שקד, אביגדור ליברמן וזאב אלקין (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל, אוליביה פיטוסי, unsplash, Pixabay)
אם אנחנו רוצים להבין את ההשפעה המיידית של עליית מחירי הנדל"ן ועד כמה משקי בית "מתפוצצים" בחוב הרי שכדאי להסתכל על ביצועי המשכנתאות במערכת הבנקאית. מנתוני בנק ישראל עולה כי ב-4 החודשים האחרונים זינקה משכנתא ממוצעת לכמיליון שקל וזאת רק לאחר שבחודש ינואר האחרון עמדה משכנתא ממוצעת על כ-900 אלף שקל.
בסך הכל ניתנו בחודש מאי כ-12 אלף משכנתאות בכ-12 מיליארד שקל. קצת פחות מ-10% מהיקף המשכנתאות שניתנו במאי, ניתנו לרכישת דירה שניה. כלומר למשקיעים. סדר הגודל הממוצע של משכנתא למשקיעים היה דומה למערכת כולה ועמד על כמיליון שקל.
 
כדאי לזכור שמצבה של המערכת הבנקאית במתן משכנתא לרכישת דירה שניה הרה יותר טוב ממשכנתא רגילה שכן משכנתאות בישראל הן עם זכות חזרה ולכן אם חלילה יש כשל במשכנתא הרי הבנק מצויד בדירה שנרכשה כבטוחה ויש לו עוד דירה לממש במקרה הצורך ולכן באופן עקרוני מדובר בהלוואה עם עודף בטוחות משמעותי.
בסך הכל פילוח עולם המשכנתאות כפי שעולה מנתוני בנק ישראל מראה כי בחודש ינואר הייתה קפיצה בשיעורי המימון כך שבחודש ינואר כ-45% מהמשכנתאות שנלקחו היו ברמות מימון גבוהות של עד 75% מימון והחלק הזה קפץ ב-4 החודשים האחרונים לקרוב ל-50%.
מהנתונים ניתן ללמוד שכדי להדביק את עליית מחירי הנדל"ן נאלצו משקי הבית לקחת משכנתאות גדולות יותר ב-4 החודשים האחרונים ואף להגדיל את שיעור המימון מהדירה הנרכשת.
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    בנק
    כ 06/2022/27
    הגב לתגובה זו
    1 0
    במקום לעזור לאזרחים עזרו לבנקים ולכל המי ומי בושה
    סגור
  • 2.
    קניתי דירה
    מרקו 06/2022/24
    הגב לתגובה זו
    0 1
    לקחתי מיליון ומאתים משכנתא ויש לי דירה
    סגור
  • 1.
    עובד בנק
    יוסי 06/2022/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בתור אחד שעובד בבנק אנשים פחות לוקחים משכנתאות שלא יספרו לכם סיפורים אחרים
    סגור