השוק

הכלכלה הבריטית רואה בהתפטרות של ג'ונסון - הזדמנות

עם אינפלציה ששוברת שיאים ומלחמה ביבשת, בריטניה הולכת לחוסר יציבות פוליטית אבל המשקיעים רואים בהתפטרות של ג'ונסון הזדמנות וזה מסביר את העליות בבורסה וההתחזקות של הפאונד
ניצן כהן | 
בוריס גונסון (צילום Getty Images Europe, Thierry Chesnot, Stringer)
בוריס ג'ונסון הוא ללא ספק אחד מראשי הממשלה הססגוניים שהיו לבריטניה בשנים האחרונות. ג'ונסון מזוהה יותר מכל עם שני מהלכים משמעותיים: יישום הברקזיט והעמדה הקשוחה שהציג נגד רוסיה אחרי הפלישה לאוקראינה.
באופן עקרוני הדעות חלוקות אם הברקזיט טוב לעולם או נכון יותר היה להישאר באיחוד. ג'ונסון היה מהקולות הבולטים שקראו לפרישה של בריטניה מהאיחוד האירופי וזה בנקודת זמן אחת דבר טוב (כשהיבשת מדממת) ודבר רע בנקודת זמן אחרת (כשהמצב הכלכלי טוב). ג'ונסון בחר לפרוש וטוב לפחות שעשה את זה בהסכמה כי האלטרנטיבה הייתה יכולה להיות קטסטרופה לכולם.
 
בוריס ג'ונסון הוא קמפיינר טוב ולכן אם אנחנו משקללים את תנאי הרקע הכלכליים יכול להיות שבריטניה איבדה מנהיג שיכול היה להעביר אותה את התקופה הכלכלית הלא פשוטה שהיא עומדת לעבור (כמו שאר העולם) אבל הקולות שנשמעים בכלי התקשורת המקומיים מדברים דווקא על משהו אחר - החשש שג'ונסון יעשה מהלכים פופוליסטיים ויזוז מנקודה לנקודה מהר מידי ולא ייתן לתהליכים הכלכליים (בעיקר העלאות הריבית של ה-ECB) להבשיל ולצנן את הכלכלה.
בחודש מאי עלתה האינפלציה בבריטניה לקצב שנתי של 9.1% וזה מתכון לקטסטרופה, בטח כשברקע הדברים מתחוללת מלחמה בין רוסיה לאוקראינה. במישור הכלכלי ג'ונסון נע ונד בין גישות שונות. הוא אימץ את מדיניות חלוקת הכסף בשנת 2020, העמיד רשת ביטחון לעצמאים וכן הלאה. מנגד, אחרי כל הטוב הזה, צריך לשלם את החשבון וכאן נכנסת שנת 2020 לתמונה כשבכל העולם ישלמו את המחיר על המדיניות בתקופת הקורונה, הרי שקשה לראות ראש ממשלה פופוליסט הולך ומתמודד עם האטה כלכלית.
חוסר האמון של המשקיעים ביכולת של ג'ונסון להעביר את הכלכלה הבריטית את תהליך ההתפכחות מהכסף הזול שלח את הבורסה המקומית לעליות ואת הליש"ט לעליות, לאחר הודעת ההתפטרות שלו.
קשה להעריך מה יקרה בכלכלה הבריטית ביום שאחרי ג'ונסון, אבל באופן עקרוני, החדשות הטובות הן שהכלכלה המקומית מקבלת הזדמנות לעבור את הגמילה מהכסף הזול עם ראש ממשלה שלא יהיה כבול להחלטות קודמות ויהיה קשוב יותר לכלכלת האיחוד וישתף איתה פעולה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה