השוק

בהתאם לתחזיות הפדרל ריזרב מעלה את הריבית ב-0.75%

ועידת השוק הפתוח החליטה להעלות את הריבית, בהתאם לתחזיות המוקדמות ב-0.75%; ג'רום פאוול, יו"ר הפדרל ריזרב שומר על יציבות ולמעשה מכריז מראש על כוונותיו וזה טוב לשווקים שמחפשים ודאות
ניצן כהן |  1
ג'רום פאוול (צילום ויקיפדיה, unsplash, freepik)
ועידת השוק הפתוח (ה-FOMC) החליטה להעלות את הריבית, בהתאם לתחזיות המוקדמות ב-0.75% לרמה של 2.5% וזאת כדי להילחם באינפלציה שמרימה ראש. יו"ר הפד, ג'רום פאוול ממשיך לשדר יציבות לשווקים ומודיע מראש על כוונותיו ולכן הוא מעלה את הריבית ב-0.75% וזאת למרות שהכלכלה זועקת להעלות את הריבית בשיעור חד יותר.
הריבית הדולרית, אם כן, עלתה לרמה גבוהה של 2.5% וזאת אחרי שנים של ריבית אפסית. מדובר ברצף של העלאות ריבית שאמורות להילחם באינפלציה שמרימה ראש וחצתה כבר את רמת ה-9%.
 
צריך לזכור ששוק העבודה ממשיך להיות הדוק ולמעשה כלכלת ארה"ב נמצאת ברמת שפל היסטורית וזה מאפשר לפדרל ריזרב להעלות את הריבית מבלי לזעזע יתר על המידה את הכלכלה המאריקאית.
צריך לזכור שמי שהוביל את ההחלטה לשים בראש סדר העדיפויות את שוק העבודה, בעיקר בגלל ההשפעות הקשות שיש לו כשהוא קורס, היה בן ברננקי בשנת 2008, אז החליט ששוק העבודה יעמוד בראש סדר העדיפויות של הבנק הפדרלי, החלטה שנתמכה על ידי ממשיכתו, ומי שמכהנת כיום שמזכירת האוצר האמריקאית, ג'נט ילן.
באופן עקרוני תחזית הצמיחה לעולם כולו ירדה לאחרונה ואלה חדשות רעות לעולם אבל כל עוד שוק העבודה הדוק, ניתן להילחם באינפלציה ולהכיל את ההשפעות של הריבית העולה כשההשפעה המרכזית היא הכבדת הנטל על משקי הבית ועל העסקים שמושפעים מאוד הן מהריבית העולה ובטח מהאינפלציה שמרימה ראש.
צריך לזכור שמחירי האנרגיה והמזון הם הגורמים המרכזיים לאינפלציה בארה"ב (ובכלל ברחבי העולם) ולא נראה כרגע שבטווח הזמן הקרוב מחירי האנרגיה ירדו ולכן כל עוד הנחת העבודה היא שמחיר חבית נפט ינוע בטווח הזמן הקרוב והבינוני סביב ה-100 דולר לחבית, הרי שצריך להוריד את רמות הצריכה ואת זה עושים בעיקר באמצעות הכלי המוניטרי המרכזי - הריבית.
באופן לא מפתיע, בשווקים נרשמת כרגע יציבות כשמדד דאו ג'ונס נסחר כמעט ללא שינוי אולם ה-S&P500 והנאסד"ק עולים בשיעורים משביעי רצון שנובעים בעיקר מכך שהפדרל ריזרב משדר יציבות שניתן להתכונן אליה. כלומר, כל עוד הפירמות מעריכות שהריבית תמשיך לעלות ומייעלות את מבנה ההוצאות שלהן הרי שזה טוב לשווקים ובמקרה הפחות טוב, ידחף את הכלכלה להאטה שתימשך זמן ארוך יותר מכפי שחשבו בהתחלה, אך לא למיתון.
באופן טבעי למדי ובקורלציה מופלאה, תשואות האג"ח הממשלתי האמריקאי ל-10 שנים נסחרות ביציבות ברמה של 2.77% והדולר נחלש מעט ביחס לליש"ט.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    אופטימיות מטעה
    בני 07/2022/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    העולם הולך להיכנס למיתון גדול ואכזרי תוך מספר חודשים.
    סגור