השוק

בלגן באוצר: הפיקוח על שוק ההון מדרדר, מי ישמור על הפנסיה שלנו?

ליברמן נוטש את הסירה לטובת הקמפיין הפוליטי, ומה באמת הוביל להתפטרות המפתיעה של המפקח על הביטוח ושוק ההון משה ברקת - והאם העדכון של היועצת המשפטית לממשלה בפרשת יונט הייתה הקו האדום מבחינתו? | טור שישי
ניצן כהן |  6
משה כחלון, דורית סלינגר, יאיר לפיד, משה ברקת וענת גואטה (צילום פלאש 90/ נעם רבקין פנטון, יוטיוב/ בנק ישראל, אלעד גוטמן, מתוך אתר gov, ענבל מרמרי)
הכלכלה הישראלית רועשת וגועשת. כולם נכנסים לבונקר (או יוצאים ממנו, תלוי בפוזיציה) כשישראל מידרדרת (שוב) למערכת בחירות מתגלגלת שכרגע לפחות לא רואים את סופה. מי שמנהל את הדברים היום בישראל, לפחות מהצד הכלכלי שלהם הוא רמי בלינקוב, מנכ"ל האוצר.
שר האוצר, אביגדור ליברמן, הולך ומפנה יותר ויותר זמן עבודה לקמפיין הפוליטי ומכבה שריפות כלכליות שעלולות לפגוע בו בקמפיין. כך למשל השבוע הוסדר התיקצוב של שדרוג המערכות בשב"ס וזאת מבלי שהציבור מבין לעומק מה הולך בחצר האחורית שלו, זו שנחשפת מידי יום בקלונה (נקודת השפל הבלתי נתפסת היא פרשת הסירסור בחיילות) מה שבעולם שלנו היה זועק להקמת ועדה רצינית שתעצב מחדש את שירות בתי הסוהר - וזה ידרוש כסף הרי שכאן, מועבר הכסף הזה ללא עיצובה מחדש. כן, לאותה מערכת שהיו בה מי שסרסרו בחיילות, כן חיילות.
 
כך יוצא שעד נובמבר, לפחות, וככל הנראה גם תקופה לא קצרה לאחר מכן, נהיה בלי שר אוצר במשרה מלאה אלא עם מנכ"ל מוכשר שמנסה לנרמל את המערכות - וזה קשה.

מנכ"ל משרד האוצר רם בלינקוב. צילום: פלאש 90
אז אם רק בשנה שעברה עלצנו וחגגנו שהמערכת חוזרת לעבודה, אז זהו שלא! זו הייתה אפיזודה קצרה של נורמליות.
 המפקח על שוק ההון
השבוע נפל דבר בכלכלה הישראלית והיא הפרידה המוקדמת של המפקח על הביטוח ושוק ההון, משה ברקת, בנסיבות מעניינות.

משה ברקת. צילום מתוך אתר gov
נפתח את הסיפור הזה בהסבר קצר מדוע מדובר באיש חשוב מאוד לכלכלה ולמי שמסתכל מהצד אולי אין כל כך מושג עד כמה הוא חשוב. באופן עקרוני יש שלושה רגולטורים כלכליים בישראל (בהנחה שאנחנו מוציאים מהרשימה את רשות המסים, רשות התחרות ומשטרת ישראל על יחידותיה שעוסקות בפשיעה כלכלית שהיא מעולמות הפלילים). אלה הם: הפיקוח על הבנקים (שנמצא בתוך בנק ישראל שפועל מכוחו של חוק ייעודי), רשות ניירות ערך (שפועלת ברשות עצמאית שפעילותה מוסדרת בחוק ייעודי) והפיקוח על שוק ההון והביטוח.
אם הפיקוח על הבנקים עסוק בפיקוח על המערכת הבנקאית (המורחבת שכוללת את חברות כרטיסי האשראי), הרשות לניירות ערך עוסקת ביישום ואכיפה של חוק ניירות ערך על תקנותיו וכיוצא בזה, הרי שכל מי שלא מפוקח על ידי שניהם ומתעסק בכסף ציבורי עובר בהגדרה שיורית לפיקוח על הביטוח ושוק ההון (שגם היא פועלת מתוקף חוק ייעודי).
אם כן מי נמצא תחת המפקח על הביטוח ושוק ההון? כמובן חברות הביטוח (שמתנהלות בג'ונגל), בתי ההשקעות הפרטיים (שחוששים יותר מרשות ני"ע מאשר הם סופרים את הפיקוח על שוק ההון), חברות האשראי החוץ בנקאי ועוד כהנה וכהנה שנופלים בהגדרה השיורית הרחבה הזו.
עכשיו כשהסברנו את גבולות הגזרה (האינסופיים) של הרשות הזו נעבור לרשות עצמה. מאז ומעולם נחשבה רשות שוק ההון והביטוח לרשות רגולטורית נרפית, עד כדי כך שאחת לכמה זמן מצליחים במשרד האוצר ומשרד המשפטים לזעוק (ולפעמים גם להכניס לאיזו רפורמה שמתפוגגת מעצמה) שצריך לפרק את הגוף הזה ולהטמיע אותו בגוף יעיל ומורגש הרבה יותר. פעם זה לתוך הפיקוח על הבנקים ופעם זה לתוך רשות ניירות ערך. אבל לכולם ברור שהרשות הזו רחוקה מלתפקד ואולי באמת כדדאי לפרק אותה ולהקים אותה מחדש כחטיבה אצל אחד הרגולטורים היעילים.
נמשיך:
מן המפורסמות שמשרד המשפטים נמצאת תחת מתקפה משולחת רסן בשנים האחרונות. מתקפה שגובה מחיר. לא רק מהפרקליטות אלא גם מהמשרד עצמו שלא מצליח להעביר שינויים מחוייבי המציאות מבלי שמי שדורש את רעת הסדר המשפטי המקובל, יהפוך את הרפורמה (או השינוי) למשהו לעומתי.
יוצא דופן היה יאיר לפיד. ראש הממשלה היום ואז היה שר האוצר. כשלפיד מונה לשר האוצר נהנתה העיתונות הכלכלית לזלזל בו וללגלג עליו. אבל יאיר לפיד התגלה כאשף של מינויים (ובכלל כשר אוצר לא רע להוציא התוכנית המוזרה של 'מע"מ אפס'). הוא מינה את יעל אנדורן למנכ"לית המשרד (מינוי שהתגלה כמוצלח מאוד) ומעבר לכך הוא מינה את דורית סלניגר ליו"ר רשות שוק ההון והביטוח.
המינוי של כחלון
סלינגר הייתה עד אותם ימים בחברת דירוג האשראי S&P מעלות. בשוק ההון הביקורת עליה הייתה שהיא מגיבה באיחור לאירועים כלכליים חשובים. כך למשל רק כשחברה נמצאת סנטימטר מקריסה, היא הייתה מורידה לה את דירוג החוב - כלומר, בשיהוי ניכר. אבל זו הייתה אגדה אורבנית. סלניגר היא עילוי בתחומי החוב, ניהול שלו, בקרה ויצירת איזונים מול שוק ההון - ליבת עסקי המפקח על שוק ההון והביטוח.
סלינגר מונתה ואז שאלנו את עצמנו שאלה: האם היא תוכל לעשות מעבר שלם ממפוקח למפקח. סוגיה לא פשוטה בכלל. והנה התגלתה הפתעה, מדובר היה במינוי מהטובים שיכלו להיות. סלינגר נכנסה לרשות שוק ההון והביטוח, ראתה את הריפיון הרגלוטורי - הסתכלה לו בלבן של העיניים, הפשילה שרוולים והתחילה לעבוד.
היא עשתה סדר בג'ונגל של חברות הביטוח (או לפחות התחילה לעשות את הסדר הזה). היא דרשה מחברות הביטוח הוגנות, הגינות ושקיפות מול המבוטחים. היא דרשה מהם למחשב את כל התהליכים ולהקים מערכי בקרה פנימית אפקטיביים. הם מצידם, התנגדו ונלחמו (ועוד איזו מלחמה) והיא? לא ויתרה והפכה את רשות שוק ההון והביטוח לרגולטור כמעט שווה ערך ביעילותו למפקח על הבנקים ואפילו לרשות לניירות ערך. פתאום נולד רגולטור בישראל.
אבל רגע, השיא היה עוד לפנינו. סלינגר ניסתה להקים מוסד בוררות בין חברות הביטוח למבוטחים. לא ניכנס ליוזמה המרשימה והנועזת הזו רק נציין בקליפת אגוז שכל מי שהיה צריך פעם להפעיל את הביטוח שלו בנושא שחורג מפיצוי של 10,000 שקל, נאלץ להתמודד עם חברות ביטוח אגרסיביות שמוכנות להילחם ללא פשרות עד כדי שכמעט כולם או שקיבלו גרוש וחצי והלכו הביתה או שויתרו - בגלל הבלגן.
מי אהב את המצב הקיים? חברות הביטוח כמובן, אבל הייתה עוד אוכלוסייה שמתפרנסת יפה מאוד מלהילחם בציבור: עורכי הדין שמיוצגים על ידי לשכת עורכי הדין שבאותה תקופה עמד בראש אפי נווה. לא נכביר מילים על האיש ועל מה קרה מאז אבל די להזכיר כנס רב משתתפים שעוה"ד נווה היה בו נואם מרכזי. בקהל ישבו כל בכירי הכלכלה הישראלית ובכירי המשפט הישראלי, שועים ורוזנים.
נווה עלה לבמה, פנה לסלינגר ואמר דברים ברוח הדברים האלה: את הרגולטור הגרוע בתולדות המדינה. או אז נפל לכולנו האסימון: סלינגר שפעלה להכריח את חברות הביטוח שנמצאות במחלוקת עם המבוטח שמפעיל את הפוליסה שלו, לפנות למוסד בוררות בו אין עורכי דין, אלא טריבונל מקצועי שאמור לייצר הכרעה (שניתן לערער עליה בבית המשפט), שתטה את הכף להחלטה משפטית נכונה יותר - ובלי עורכי דין - עושה את הדבר הנכון, קשוח, אבל נכון.
עכשיו תחשבו על כל עורכי הדין שיפסידו הכנסה מכך שיהיה רגולטור שיכפה הוגנות על חברות הביטוח. המחשבה על זה תעזור לכם להבין את ההקשר של הדברים של אפי נווה - אז הראש הכל יכול של לשכת עורכי הדין.
סלינגר לא מיצמצה אבל הכהונה שלה הגיעה לסיומה. יאיר לפיד כבר חבר של כבוד באופוזיציה ומשה כחלון מונה לתפקיד שר האוצר.
כחלון בחושיו הפוליטיים המחודדים ניסה (לא בהצלחה רבה מידי) לייצר לעצמו 'בייס'. איזה בייס? זה כבר סיפור אחר. אבל הוא מינה לתפקיד הרגיש בפיקוח על שוק ההון והביטוח את משה ברקת. ברקת איש טוב ומקצועי, אבל איך נגיד את זה בעדינות? הוא מונה לתפקיד שגדול עליו באופן עקרוני. אבל להיכנס לנעלים הגדולות של סלינגר? היה כבר בלתי אפשרי.
והנה חלפו להם 4 שנים מאז ורשות שוק ההון והביטוח חזרה להיות רגולטור נרפה אבל בכל זאת ומכיוון שמדובר באדם מוכשר הרי שעדיין הוא הצליח להעביר רפורמה בתחום ביטוחי הבריאות וניסה לייצר וודאות בכאוס הניהולי במגדל, ניסה למתן את אקירוב בכלל ועוד כמה דברים מהסוג הזה.
אבל רגע. מה קרה שהוא החליט לפרוש פתאום, שנה לפני סוף הקדנציה?
פרשת יונט: מה היה בין ברקת לכחלון?
כשמשה כחלון פרש בנסיבות מוזרות מהפוליטיקה הוא החליט ללכת לעסקים. מכאן הוא מונה ליו"ר חברת האשראי החוץ בנקאי יונט קרדיט. למינוי נלוותה סערה על השכר הגבוה שהוא קיבל מיונט אבל נעזוב את זה. בתקופה האחרונה, ביקורת פנימית ביונט העלתה חשדות להיעלמות של צ'קים, חשדות למתן הלוואות בניגוד לנהלי החברה. חשדות לדיווחים בעיתיים והסוף: חקירת פלילית של רשות ניירות ערך.
במצעד הנחקרים הופיע שר האוצר לשעבר, משה כחלון. כחלון, בחקירה, סיפר בין היתר שהתייעץ עם משה ברקת. התייעץ? המפוקח שהיה למיטיבו של המפקח מתייעץ איתו? ואיך בדיוק קרה שהמפקח, איך נאמר את זה בעדינות, לא פיקח על החברה? ומה לעזאזל הולך כאן?
אלה השאלות שעלו אצל החוקרים כשכחלון קשר/רמז על הכשר שלכאורה קיבל מהמפקח על הביטוח. הכשר למה? זה בדיוק מה ששאלו החוקרים את עצמם.
משה ברקת הבין מהר מאוד מה הולך כאן. ומכיוון שלא עלו (כרגע לפחות) חשדות כלשהן לפלילים, אלא לכל היותר מדובר (שוב, ובשלב הזה בלבד) על סוג של ריפיון של הפיקוח - ריפיון שמאפיין אותו ב-4 השנים האחרונות, הוא החליט לפרוש. בשלב הזה ולאור העובדה שאין כרגע שר אוצר מתפקד, הרי שיכול להיות שנגלה שהמינוי של המחליף של ברקת יגרום לנו להתגעגע אליו. אבל כרגע לפחות, ברקת עשה את הדבר המתבקש והנכון, מה שהוריד הרבה מאוד לחץ מהחוקרים (ומהיועצת המשפטית לממשלה שעודכנה בדברים שעלו בחקירה הזו) שיכולים כעת לחקור את הפרשה הזו ללא רעשי רקע.
תגובות לכתבה(6):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 6.
    ליברמן נוטש המנכ,ל מתפטר..המחירים מזנקים..הרס
    רני 08/2022/07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    וחורבן..זינוק גם במחירי החשמל..הארנונה.. ונער השעשועים שונא האנשים יהיר היהיר עושה "פוזות".."עיניים" למצלמות.משחק בחיינו.
    סגור
  • 5.
    ישראל כץ ביצים גדולות
    בר זוק 08/2022/07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    היחיד שעשה שם סדר באמת
    סגור
  • 4.
    פעולה המכוערת
    הכהן 08/2022/07
    הגב לתגובה זו
    2 0
    ליברמן לא פועל ממניעים פטריוטיים,מה לו ולמדינה? הוא קוזק ממולדובה,ומודאג ממצבו של פוטין
    סגור
  • 3.
    מפקחים על הביטוח בדרך כלל עוזבים ברגע שיש
    הבנת הנקרע 08/2022/06
    הגב לתגובה זו
    1 0
    שיש להם הצעת עבודה טובה מספיק מאחד המפוקחים שלהם. למשל, מפקחים על הביטוח נעשים מנהלים של חברות ביטוח ומי שממנה אותם זה אחד המפוקחים על ידם. אני מנחש שבעוד זמן לא רב נשמעי על הג'וב הבא של ברקת ופי כמה הוא מרוויח בו מאשר בתפקיד המפקח על הביטוח (סליחה, על שוק ההון).
    סגור
  • 2.
    %החסימה
    נתן עמק איילון 08/2022/06
    הגב לתגובה זו
    2 0
    הלוואי שאיווט לא יעבור *אמן*
    סגור
  • 1.
    החיילים של ליברמן הם חדשות 12, 13 ו11.הם השכפ"צ שלו. (ל"ת)
    תקשורת פוליטית 08/2022/06
    הגב לתגובה זו
    8 0
    סגור