השוק

בנק לאומי: הריבית תעלה בעוד 0.75% ואז בנק ישראל יעצור

הכלכלן הראשי של בנק לאומי, גיל בפמן, מעריך שנתוני הבסיס של הכלכלה העולמית ימשכו לבלימת האינפלציה, מה שיביא את בנק ישראל להעלות את הריבית ב-0.75% נוספים ואז לעצור
ניצן כהן |  5
גיל בפמן (צילום אורן דאי)
הכלכלן הראשי של בנק לאומי, גיל בפמן, מעריך שנתוני הבסיס של הכלכלה העולמית מסמנים בלימה של ההתפרצות האינפלציונית כבר בקרוב ולכן בנק ישראל יעלה את הריבית ב-0.75% נוספים ואז יעצור.
"בנק ישראל העלה את הריבית ב-75 נ"ב, יותר מאשר תחזית הקונצנזוס (50 נ"ב), ובדומה לדעת המיעוט בקרב החזאים. נראה שההחלטה הייתה מסוגנת בצורה "ניצית" ועל פיה הוועדה המוניטרית הסבירה את ההחלטה בגורמים הבאים: האינפלציה מעל הגבול העליון של היעד, עליית האינפלציה הייתה רוחבית, הפעילות הכלכלית איתנה, שוק העבודה בתעסוקה מלאה, מגמת העלייה של מחירי הדירות שבאה לידי ביטוי גם במחירי השכירות, שוק ההון המקומי שבו נרשמו מגמות חיוביות; סקר המגמות של הלמ"ס, שאיננו מצביע על קשיי המימון בקרב העסקים.
 
"מנגד, צוינו גורמים אשר עשויים למתן את העלאות הריבית הבאות ובהם: הציפיות לאינפלציה לשנה שירדו והן מצויות בתוך תחום היעד (1-3%), הציפיות החל מהשנה השנייה ואילך שממשיכות להימצא בתוך תחום היעד והציפיות לטווחים הארוכים מעוגנות במרכז היעד, תיסוף השקל מול סל המטבעות בשיעור ניכר; הפעילות הכלכלית בעולם שממשיכה להתמתן על רקע האינפלציה הגבוהה וההידוק המוניטרי, זאת לצד המלחמה באוקראינה ומשבר האנרגיה באירופה, ההאטה בסין והקשיים בשרשראות הייצור.
"החלטת המדיניות המוניטרית של ב"י הבאה תתפרסם בעוד פרק זמן ארוך יחסית שבמהלכו יתפרסמו הנתונים הבאים בישראל: מדד המחירים לצרכן של חודש אוגוסט, אשר צפוי לרדת (סדר גודל של כמינוס 0.2%), תוך הורדת הקצב השנתי אל מתחת ל-5%.
"שיעור האבטלה לחודשים יולי-אוגוסט, אשר צפוי להצביע על תעסוקה מלאה; עדכון לנתוני התוצר של הריבע השני של 2022, אשר צפויים להצביע על צמיחה; נתונים נוספים של הפעילות הכלכלית; ולבסוף תחזיות בנק ישראל העדכניות, אשר צפויות לכלול העלאה של תחזית הצמיחה של ישראל מ-5% בתחזית הקודמת של בנק ישראל לכ-6% ושמירה על צמיחה בסדר גודל של 3.5% בתחזית לשנת 2023.
"בנתוני חו"ל צפויים פרסומים המעידים על התמתנות הצמיחה ובעיקר החלטת ריבית הפד (21/9/22), אשר בה הריבית צפויה לעלות בכ-50 נ"ב מ-2.25-2.50% ל-2.75-3.00%. החלטת הריבית של ה-ECB, הבנק המרכזי של גוש האירו, שתהיה ב-8/9/2022, וצפויה לכלול העלאה בשיעור של 50 נ"ב מריבית 0.0% (פיקדונות) ל-0.50%.
"על הרקע הזה, צפוי שבנק ישראל יעלה את הריבית בהחלטה הקרובה בכ-50 נ"ב ל-2.50%. ברמת ריבית זו, בנק ישראל כבר מתחיל להתקרב לרמה הניטרלית, אשר צפויה לשקף במהלך 2023 ריבית ריאלית שכבר איננה שלילית, זאת בהנחה של אינפלציה בשיעור של כ-2.4% בשנת 2023. בתלות ברצף הנתונים, תתכן העלאה נוספת של ריבית בנק ישראל, בהחלטה של חודש נובמבר, בכ-25 נ"ב נוספים לכ-2.75% ואז עצירה" מסיים בפמן.
תגובות לכתבה(5):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 5.
    בנק לאומי
    רפאל 09/2022/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הבנק מושקע במיליארדים באגח שקנה במחירים גבורים האינפלציה תמשיך ותעלה במטרה ליצור מס אינפציה לממן את התוספות השונות והמענקים הוא מספר סיפור כי הוא בפוזציה
    סגור
  • 4.
    הנגיד בן הבליעל
    שיין 08/2022/24
    הגב לתגובה זו
    0 1
    הוא יודע שעם ישראל יתנקם בבחירות בממשלה הזו. הוא מילא את הבנקים בכסף וחושב שלעם זיכרון קצר וישכחו שהוא וליברמן עשקו את מעמד הביניים. לא תהיו בשלטון לא הממשלה ולא הנגיד.
    סגור
  • 3.
    נגיד ליצן
    צחי 08/2022/24
    הגב לתגובה זו
    1 2
    לא צריך להיות כלכלן דגול כדי להבין מה שעושה הנגיד בהעלאת הריבית זו דרך הקצרה ולר אפקטיבית מתד אחד המטרה לעצור את האינפלציה וכ"ו ומצד שני יוקר המחיה משתולל ולא נעשה דבר זה מצב בו העם האזרחים יקרסו ההלואות התיקרו במאות שקלים תחשוב עלזה ליצן שמי שמרויח אלו הם הבנקים ובסוף גם לא הבאת לתוצאה
    סגור
  • 2.
    מתי בפעם האחרונה תחזית של לאומי התגשמה?
    משה1 08/2022/23
    הגב לתגובה זו
    3 0
    אם תרכזו את כל התחזיות של לאומי מהשנתים האחרונות לא תמצאו אפילו אחת שצפתה את המשבר הכלכלי הזה. בכל פעם שחוטפים מכה הם מספרים שזו הזדמנות להתחיל בחגיגה. אני לא מקנה במי שהאמין או מאמין להם. הוא שילם וישלם בריבית דה ריבית עם הצמדה למדד לא כולל קנסות, פיגורים והוצ עורכי דין. מצד שני מי שתמיד רואה טוב. ימצא את הטוב גם כשלא ישאר לא כסף בכיס... אז... בהצלחה.
    סגור
  • 1.
    נשמע כמו בלוף
    אא 08/2022/23
    הגב לתגובה זו
    4 0
    של הבנק לנסות לשכנע צעירים לקחת משכנתא בכל זאת... סביר להניח שעד סוף השנה אחוז הריבית יגיע ל 4
    סגור