השוק

צמצום נזקים? לאחר ביטול המס: סילמן הציגה תוכנית למלחמה בחד"פ

ישראל תצטרף לקואליציה של מדינות המחויבות ליצירת אמנה בין-לאומית לצמצום השימוש בפלסטיק. על הפרק: השקעה ממשלתית במפעלי מחזור, הרחבת חוק הפיקדון, קידום תקינה ושת"פ עם משרדי הכלכלה והאוצר. השרה להגנת הסביבה בפורום הכלכלי העולמי בניו יורק: "שינוי הרגלים הוא קשה, אך אנו נדרשים לכך" 
מערכת ice |  6
נלחמים בחד (צילום shutterstock, פלאש 90/ יונתן זינדל)
בצל ביטול המס על כלים חד-פעמיים על ידי הממשלה, השרה להגנת הסביבה עידית סילמן ביקרה אמש (רביעי) בפורום הכלכלי העולמי בניו יורק, ובו הכריזה הצטרפותה של ישראל לקואליציית המדינות המחוייבות ליצירת אמנה בין-לאומית שתוביל לטיפול עולמי בשימוש בפלסטיק, במניעת הזיהום ממנו ובשמירה על בריאות הציבור. ישראל היא מהמדינות המובילות ב-OECD בשימוש מוגבר בכלי פלסטיק חד-פעמיים. אחת ממטרות האמנה החדשה היא להתמודד עם המיקרו-פלסטיק החוזר לציבור דרך המזון.
לצד סילמן, נכח באירוע מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה שמונה על ידה גיא סמט. בהודעה שפורסמה מטעמם לאחר האירוע, הבהירו כי המשרד והשרה התנגדו לביטול המיסוי על פלסטיק חד-פעמי, שהוכיח את הורדת הצריכה, ושהם פועלים בצעדים אחרים חלופיים. שימוש עודף בפלסטיק וזיהום פלסטיק במרחב הוא בעיה עולמית הנובעת ממוצרים המתוכננים לשרת זמן קצר, מוצרים שאינם ניתנים לתיקון, עיצוב המוצר אשר מקשה על המחזור, או מוצרים המאבדים את ערכם השיווקי לאחר זמן קצר.

"חלק מהובלת קונצנזוס עולמי". שורת הצעדים שמקדמת הממשלה במאבק בשימוש בכלי הפלסטיק
מאורגוואי לישראל
המשא ומתן הבין-לאומי ליצירת אמנת הפלסטיק החל בשנת 2022 באורוגוואי, שם הוצב יעד שאפתני לניסוח האמנה: סוף שנת 2024 לכל המאוחר. השרה סילמן הביעה את כוונתה לפעול לייצר סטנדרטיזציה בתחום. עם הצטרפות ישראל לקואליציית המדינות, המאמץ הפנים מדינתי יואץ ויקבל משנה תוקף מהחבירה למאמץ העולמי, וישראל צפויה לסגור פערים משמעותיים בחקיקה וביישום.
המשרד להגנת הסביבה בוחן מספר כלי מדיניות וצעדים לצמצום השימוש בפלסטיק חד-פעמי, לרבות מניעה במקור, חינוך, צמצום חלוקת כלים חד-פעמיים בשוק המוסדי ושימוש בכלים חד-פעמיים באזורים רגישים, הרחבת תחולת חוק השקיות שתביא לצמצום נוסף של שימוש בשקיות פלסטיק חד-פעמיות, ועוד. במסגרת זו המשרד מקיים שיח עם גורמי מקצוע במשרדי האוצר והכלכלה, כפי שנקבע בממשלה ובסיום העבודה יציג תוכנית אופרטיבית. המשרד מקדם החלטת ממשלה נוספת בנושא הפסולת.

"מערכים רגולטוריים וכלכליים". השרה להגנת הסביבה בפורום הכלכלי בניו יורק (צילום: המשרד להגנת הסביבה)
"שינוי הרגלים הוא קשה", מצהירה השרה סילמן. "אך אנו נדרשים לעשות כן – גם בצמצום השימוש בפלסטיק וגם במניעת השלכת פסולת בשטח הפתוח. שילוב כוחות ויצירת אמנה בין-לאומית חדשה ואפקטיבית, יכולים לייצר מערכים רגולטורים וכלכליים אשר ידחפו את השוק להפסיק את השימוש בפלסטיק חד-פעמי". המשרד צפוי לנקוט כמה צעדים לצמצום השימוש, בהם פרסום הוראות ממונה על תדירות איסוף בקבוקי פיקדון ואישור תכנית לתמיכה בתעשיית המיחזור דרך רשות ההשקעות.
בתוך כך, המשרד להגנת הסביבה תומך בהתקנת מדיחי כלים בגני ילדים, וצפוי לשתף פעולה בהמשך עם משרד החינוך בנושא חינוך למיחזור והפחתת צריכת הכלים החד-פעמיים במערכת החינוך ובתנועות נוער. בשיתוף רשות הטבע והגנים, המשרד צפוי לקדם כללים לאיסור הכנסת כלים חד-פעמיים מפלסטיק לגנים הלאומיים בישראל. במסגרת הכללים החדשים לגנים הלאומיים, מוצעות הוראות חדשות וכן עדכון של הוראות קיימות, הכוללות איסור על הכנסת כלים חד-פעמיים.
מרגיעים את ארגוני הסביבה?
כמענה לביקורת הציבורית שספגה הממשלה מהארגונים הירוקים עקב ביטול המס, שנטען כי הועבר בלחץ הסיעות החרדיות בקואליציה, נראה כי המשרד בראשות סילמן מנסה למזער את הפגיעה התדמיתית שספג. בין היתר, מוצעת תמיכה בהקמה ושדרוג של מתקני טיפול לפסולת עירונית, כגון מתקני מיון, מתקני טיפול בחומר אורגני ומתקני השבה, בהיקף של יותר ממיליארד שקל. בימים אלו נעשית עבודת מטה לתיקון חוק הפיקדון ולאימוץ תקנים מתקדמים למיחזור פלסטיק באמצעות מכון התקנים. "על ישראל להיות חלק מהובלת קונצנזוס עולמי לצמצום השימוש בפלסטיק", אומרת סילמן.
 
המשרד מציע תמיכה בהקמה ושדרוג מרכזי איסוף פסולת למיחזור ברשויות מקומיות בהיקף של כ-150 מיליון שקל. המשרד העביר את החלטת ממשלה 1418 לאיסור רכש ושימוש בכלים חד-פעמיים במשרדי הממשלה ויחידות הסמך השונות, פרסם מדריך לצמצום השימוש בכלים חד-פעמיים במשרדים, סיוע ברכש מדיחי כלים לגני ילדים לתמיכה במעבר לכלים רב פעמיים ביותר מ-150 רשויות מקומיות. "ישראל תוכל להוביל בהטמעת מערכים כלכליים שיעודדו את החברות הבין לאומיות לעיצוב מוצרים אשר סוגרים מעגל בשימוש חוזר, ובמניעה במקור", סיכמה השרה.
תחת המשרד קודמו שני תקנים למיחזור כדי להבטיח את איכות תוצרי המיחזור ליצירת תחליף אמין לחומר גלם שניוני שיחליף חומר גלם בתולי בתהליך הייצור. בוועדה משותפת בה השתתף המשרד לאחרונה, אומצו שני תקנים לחומר ממוחזר PP ו-PE לקידום הטמעת חומר הגלם השניוני בתעשייה. שותפות עם משרד הכלכלה בפרויקט סימביוזה תעשייתית יחבר בין יצרני פסולת לתעשייה הנדרשת להם, לצד הליכי מציאת פתרונות התייעלות במשאבים.
תגובות לכתבה(6):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 6.
    חונקים את כדור הארץ
    לשנות הרגלים 09/2023/24
    הגב לתגובה זו
    1 0
    לפעול בתבונה ולשנות את הצריכה במוצרי פלסטיק לחומרים מתעכלים לאלתר. כרמל.
    סגור
  • 5.
    במילה אחת: שקרנית (ל"ת)
    מיכה.. 09/2023/22
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • 4.
    השרה להגנת הממשלה
    נתניהו מאוחדת 09/2023/21
    הגב לתגובה זו
    3 0
    לא חדפ ולא נעליים, פוליטיקה קטנה
    סגור
  • 3.
    בובה על חוט
    אובי 09/2023/21
    הגב לתגובה זו
    3 1
    חסרת כישרון, יכולות, מעוף וחזון.
    סגור
  • 2.
    נציגה של מפלגה שהעלת את השימוש בפלסטיק וסוכר
    רונן 09/2023/21
    הגב לתגובה זו
    3 0
    איך היא לא תמביישת להיות שם כנציגה של הכת שדוחפת לשימוש מוגבר בכלים חד פעמיים וסוכר. אין סוף לטפשות של חברי הכת .
    סגור
  • 1.
    התפקיד גדול עליה. (ל"ת)
    גרוטסקה 09/2023/21
    הגב לתגובה זו
    3 1
    סגור