השוק

ועדת הכספים אישרה: רשימת ההעברות התקציביות לימי המלחמה בעזה

לאחר דיונים סוערים וביקורת קשה גם מקרב חברי הקואליציה, הכנסת סיכמה על מיליארדי שקלים שיועברו לטובת העורף והחזית. על רקע הימשכות ימי הלחימה, יקבלו משרד הבריאות והמשרד לביטחון לאומי כ-2.1 מיליארד שקל במצטבר. חזיתות נוספות שיקבלו מענה: חקלאות, אנרגיה, תאום הפעולות בשטחים והרשות לזכויות ניצולי שואה
מערכת ice | 
קיצוץ בתקציב המדינה בעקבות כניסה קרקעית לעזה (צילום ויקיפדיה, פלאש 90/ עטיה מוחמד, shutterstock)
בצל הודעת סוכנות דירוג האשראי מודיס על בחינת האפשרות להוריד את דירוג האשראי של הבנקים הגדולים, ולאחר שנגיד בנק ישראל ביקש לבצע הסטות תקציביות מההסכמים הקואליציוניים לטובת שמירה על יציבות המשק במלחמת חרבות ברזל, ועדת הכספים אישרה היום (שלישי) שורה של העברות תקציביות לצרכי הלחימה ותפקוד שוטף של המשרדים.
במהלך הדיון יו"ר הוועדה ח"כ משה גפני (יהדות התורה) הבהיר, לצד נציגי האוצר, כי כספים שיאושרו יגעו אך ורק לשימושים הכרחיים לפעילות התקינה של משרדי הממשלה או לפעילות הנוגעת למלחמה. באוצר הבהירו כי גם סעיפי עודפי תקציב שיאושרו מכורח החובה בחוק, יבחנו לגופם ויוקצו רק בהתאם לקריטריונים אלה.
 
"מאז שהחלה המלחמה אני עוסק רק במה שתומך לחימה, לא בשום דבר אחר", אמר גפני. "קיבלתי מכתב מיוגב גרדוס, האחראי על התקציבים, שכותב שכדי לא לפגוע בתפקוד השוטף של משרדי הממשלה, הם מבקשים לאשר את כלל הפניות התקציביות. צריך שהוועדה תחליט, זה מבקש משרד האוצר כדי שהמשרדים יוכלו לתפקד. יש פניות חדשות, לא עודפים, בהן גם כסף קואליציוני, אבל כזה התומך לחימה".
לדברי גפני, שני המשרדים שיזכו לתקצוב ניכר עקב הימשכות המלחמה וההתחממות בגזרה הצפונים הם משרד לביטחון לאומי ומשרד הבריאות. "זה כסף קואליציוני תומך לחימה", הסביר גפני. תמר לוי בונה, רכזת מאקרו באגף תקציבים ציינה כי היקף פניות העודפים גבוה. "אנחנו מחויבים להעביר את העודפים לאותו סעיף שנוצרו, עם זאת, מה שלא עונה על ההגדרות של תמיכה בלחימה כולל העורף, מה שלא קשור בפעילות השוטפת ביותר של המשרד, וצמיחת המשק, כרגע מוקפא".

גפני וחברי הוועדה בדיון שנערך אתמול על המלחמה בעזה (צילום: אורן בן חקון/ פלאש 90)
חברי האופוזיציה ביקשו על רקע הדברים לקבל נתונים לגבי הכספים הקואליציונים, מה מהם הועבר טרם המלחמה, ומה מהם הוקפא. 
להלן פירוט הפניות התקציביות שאושרו בתקציב המדינה לשנת 2023:
  • 50 מיליון שקל וכ-70 מיליון שקל בהרשאה להתחייב למשרד האנרגיה והמים עבור פיתוח משק  הגז הטבעי, ותחנות תדלוק לגז טבעי דחוס. 
  • 42 מיליון שקל למשרד החקלאות בהוצאה מותנית בהכנסה והכנסה מיועדת למשרד החקלאות ופיתוח הכפר, לשינויים פנימיים בסעיפי המשרד.  
  • כ-57 מיליון שקל עודפי משרד החקלאות משנת 2022 לשימוש בשנת 2023 – הכספים נוגעים לתשלומים להתחייביות חוצות שנות תקציב של המשרד.  
  • כמיליארד שקל למשרד לביטחון פנים – בנוסף כ-162 מיליון שקל בהרשאה להתחייב, התקציב ברובו המכריע מיועד לשב"ס והמשטרה, עבור: התעצמות ורכש, האגף לרישוי כלי ירייה, החלטות ממשלה חברה דרוזית בדואית, רכש בשב"ס, היערכות לרעידות אדמה והפרות סדר, הוצאות שכר נלוות, כוח אדם, צרכים מבצעים, הצטיידות, אבטחת מוסדות חינוך, בינוי אגפים בבתי הסוהר. 
  • כ-1.1 מיליארד שקל למשרד הבריאות – התקצוב עבור תוכניות העבודה של המשרד לפי קצב ביצוע, מימוש החלטות ממשלה ותוכניות חומש, לצד תקצוב תוכנית לבריאות לאומית: תוספת תקציב למד"א, הכשרת כוח אדם רפואי, רכש שירותי אשפוז גיראטרי, תקצוב מרכזי חוסן, חיסונים, תחזוקת מערכות מידע ועוד. 
  • כ-101 מיליון שקל למשרד המשפטים – בנוסף כ-153 מיליון שקל בהרשאה להתחייב, התקצוב נועד לפרויקטי מחשוב, בינוי ושיפוץ משרד המשפטים, תפעול הסנגוריה הציבורית והסיוע המשפטי, פיתוח מערכות מחשוב ברשות להלבנת הון, תשלומי מקדמות לנפגעי עבירה, ופעילות מחשוב ותפעול של רשות האכיפה.

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני ביקש שלא להעלות את הפנייה של משרד המשפטים להצבעה בתחילה, משום שהיא כוללת כ-3 מיליון שקל שנועדו לבתי הדין לממונות שהוגדרו כ"כסף קואליציוני", לאחר דין ודברים ולבקשת האופוזיציה, הועלתה הפניה להצבעה, תוך הבטחה מצד נציגי משרד האוצר כי הסכום הנוגע לבתי הדין יוקפא ולא יועבר, נוכח ההחלטה כאמור להעביר רק תקציבים הנצרכים לתפקוד שוטף של המשרדים או לצרכי לחימה.
 

לצד העברות אלה, אושרו העברות עודפי תקציב משנת 2022 לשימוש בשנת 2023 בגין התקשרויות והתחייבויות חוצות שנות תקציב, במשרדים: משרד המשפטים, משרד הפנים, משרד המשפטים, המשרד לביטחון לאומי, נשיא המדינה, משרד החוץ, הוצאות שירות אזרחי, תאום הפעולות בשטחים, הרשות לזכויות ניצולי שואה, משרד השיכון, משרד הקליטה, משרד הרווחה ומשרד התיירות. 
 
​"לפי חוק אנחנו מחויבים להעביר את העודפים, אבל כל כסף לסעיף יבחן לפי הקריטריון הזה", הוסיפה לוי בונה. "יש פניות שנשלחו לשולחן הוועדה בטרם המלחמה, חלק מהכספים קריטיים למשרד, שאי אפשר לעצור, למשל ספקים שכבר התחייבו להם, כל השאר יבחנו לפי הקריטריונים האלה". 
 

תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה