השוק

דירוג האשראי של ישראל ירד? מודי'ס צפויה לפרסם דו"ח שלילי

הסוכנות מעריכה כי אופן טיפול הממשלה בגירעון בתקציב המדינה, מעלה את החשש כי החוב צפוי לגדול ל-68% מהתוצר. ההחלטה תפגע קשות במשק בתקופת המלחמה, ועלולה להביא להתייקרות חדה של הריבית. הערכה: רה"מ נתניהו ינסה לבלום את המהלך
מערכת ice | 
מודי'ס מזהירה (צילום פלאש 90/ יוסי זמיר, shutterstock)
חברת דירוג האשראי הבינלאומית מוד'יס מתכוונת להוריד בזמן הקרוב את דירוג האשראי של ישראל. יתכן שבימים הקרובים ינסו ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' לשוחח עם בכירי חברות דירוג האשראי ויבקשו מהן להימנע מהורדת הדירוג, שתקשה על התאוששות המשק הישראלי בעת המלחמה ולאחריה.
על פי הפרסום הערב (שבת) ב-ynet, המשמעות העיקרית של ההחלטה תהיה התייקרות הריבית בהלוואות בעולם עבור ממשלת ישראל, החברות הישראליות ומשקי הבית. הריבית על ההלוואות זינקה כבר לאחרונה משיעור של פחות מ-5.5% ערב המלחמה לסביבות של 7% לאחרונה. למעשה, בכך גורמים בינלאומיים כבר התחשבו בצפי שדירוג האשראי של ישראל יופחת רשמית בקרוב.
 
לפי ההערכה, החברה צפויה לפרסם בקרוב דוח מיוחד ושלילי שיכלול ביקורת על אופן טיפול הממשלה בגירעון הגדול מאוד בתקציב המדינה, ויציף את חשש מגידול החוב של ישראל מכ-60% לכ-68% מהתוצר בתוך זמן קצר. זאת, בשל הפעולות הבלתי מספיקות של ממשלת ישראל לצמצום הגירעון ובשל חשש משמעותי מיציאה רחבה של חברות מובילות מישראל.
 
בימים האחרונים נועדו בכירי חברת מוד'יס עם בכירי המשק הישראלי ובדקו את יציבות הכלכלה הישראלית בעת מלחמה. אמנם הכלכלנים התרשמו שאין חשש ליציבות המשק בישראל בעת הקרובה, אולם הם הביעו חשש מהטיפול הלא מספק של הממשלה בגירעון שיגדל ל-6.6% השנה, ומהפעולות שנעשו לצמצום הנזק למשק מעלות המלחמה. 

(צילום: חיים גולדברג/ פלאש 90)
חברת מוד'יס, שנוסדה בשנת 1909 ושמרכזה בניו יורק, מחזיקה כיום בכ-40% ממעקבי דירוגי האשראי בעולם ונחשבת לאחת משתי חברות הדירוג הגדולות בעולם ומחזיקה גם בשליטה בחברת הדירוג הישראלית החשובה "מדרוג". לפי דיווחים של בנק ישראל, העלות של המלחמה מגיעה כבר ל-255 מיליארד שקל, המהווים כמעט מחצית מתקציב מדינת ישראל לכל שנת 2024, שיעמוד לפי החלטת הממשלה מהשבוע האחרון על 582 מיליארד שקל - התקציב הגדול בתולדות המדינה.
 
כלכלני חברת מוד'יס צפויים לכתוב בדוח שיפורסם בתוך ימים כי הם מודאגים במיוחד מכמה תמורות במשק הישראלי. ראשית, הממשלה לא קיצצה חלק מתקציב הוצאותיה במקומות הנכונים והעבירה כספים לגורמים שלא מייצרים צמיחה עתידית במשק. שנית, הממשלה נמנעה מהעלאות מיסים משמעותיות בעת הזאת להקטנת הגירעון, מהלך שהיה צריך להתבצע (גם לפי בנק ישראל) כבר במהלך שנת 2024.

(צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90)
אם לא די בכך, קיים חשש כבד מיציאת חברות ישראליות ובינלאומיות מפעילות בישראל או הקטנת הפעילות באופן ממשי במהלך השנה הנוכחית. המשבר בענף ההייטק בישראל מדאיג במיוחד, משום שהוא מקטרי הצמיחה במשק הישראלי. בחברת הדירוג לא רואים כרגע שיפור במצב בשנה הנוכחית. הכלכלנים מודאגים מהאפשרות של התמשכות המלחמה לעומק שנת 2024, מצב שיגרום לקשיים נוספים למשק הישראלי, בעיקר אם המלחמה תתרחב מעבר לחזית הדרומית של רצועת עזה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה