בעולם

סכומי העתק שאילון מאסק והחברות שלו מקבלים מהממשל האמריקאי נחשפים

אילון מאסק אולי עומד בראש DOGE, אבל חלק משמעותי מההצלחה העסקית של החברות שבבעלותו קשורה לחוזים עם הממשל האמריקאי - והמספרים מדברים בעד עצמם
שרון בירקמן | 
אילון מאסק (צילום shutterstock)
אילון מאסק, העומד בראש המחלקה ליעילות ממשלתית, הרוויח לאורך השנים סכומים אדירים מהממשל האמריקאי. חברות בניהולו זוכות למימון נרחב, המגיע לעיתים למיליארדי דולרים, בעיקר דרך חוזים עם סוכנויות ממשלתיות ורגולציה מיטיבה.
SpaceX: עשרות מיליארדים מכספי הציבור
חברת הלוויינים של מאסק מקבלת את מרבית המימון מהממשל האמריקאי דרך חוזים עם נאס"א ועם משרד ההגנה. על פי נתוני USASpending.gov, מאז הקמתה, נאס"א שילמה ל- SpaceX כ-14.6 מיליארד דולר במטרה לתכנן ולספק טכנולוגיה עבור פרויקטים שונים, בהם אספקת ציוד לתחנת החלל הבינלאומית ועבודות הקשורות למודול לנחיתת אדם על הירח.
בסך הכל, הובטחו לחברה סכומים של כ-20.7 מיליארד דולר מהם שולמו עד כה 8.7 מיליארד דולר בלבד. אם נאס"א תממש את כל האופציות בחוזים שלה עם SpaceX, היא עשויה לשלם למאסק כ-56.4 מיליארד דולר נוספים.
סטארלינק: סיוע למטרות צבאיות ועסקיות
החברה הבת של SpaceX לשירותי תקשורת לוויינית זוכה למימון ציבורי בעיקר דרך משרד הביטחון. לחברה חוזים לאספקת שירותי לוויינים עבור גופים ביטחוניים אמריקאיים עם מחלקת ההגנה בהיקף של כ-5.6 מיליארד דולר עם פוטנציאל להגיע ל-32.8 מיליארד דולר.
חיל האוויר האמריקאי רכש מסטארלינק שירותי אינטרנט ניידים לאזורים מרוחקים בארה"ב, כמו ספינות מחקר ואיזורי חופים מרוחקים. העלות מוערכת במאות מיליוני דולר. בנוסף, על פי הערכות, בין 10 ל-20 מיליארד דולר עשויים להגיע לידי סטארלינק במסגרת תכנית BEAD הפדרלית,  שנועדה להרחיב את הגישה לאינטרנט מהיר באזורים כפריים ומוחלשים ברחבי ארה"ב.
טסלה: מקבלת סיוע, אבל בעיקר רגולציה מיטיבה
אם SpaceX מקבלת את מרבית המימון שלה מהממשל, טסלה מקבלת סכומים נמוכים בהרבה. טסלה קיבלה לאורך השנים מענקים והלוואות, בהם הלוואה של 465 מיליון דולר ממשרד האנרגיה האמריקאי שקיבלה ב-2010 על מנת לפתח מכוניות חשמליות.
טסלה נהנית מפטור ממס והטבות מס באמצעות תמריצים לרוכשי רכבים חשמליים, המוערכים בכ-3.4 מיליארד דולר. החברה גם גורפת מיליארדים ממכירת קרדיטי פחמן לחברות רכב אחרות. מדובר בכספים שמגיעים מחברות שמייצרות רכבים עם פליטות פחמן גבוהות, המחויבות לקנות את הקרדיטים הללו על מנת לעמוד בדרישות הסביבה של ממשלת ארה"ב. על פי הערכות, טסלה הרוויחה ב-2024 כ-10.7 מיליארד דולר ממכירת קרדיטי פחמן לחברות רכב אחרות.
סולאר סיטי: הטבות מס במאות מיליונים (לפחות)
חברת האנרגיה הסולארית שהוקמה על ידי קרובי משפחתו של מאסק והתמזגה לתוך טסלה, קיבלה לפחות 497 מיליון דולר ממענקי מס פדרליים בין השנים 2009–2015, במסגרת תוכנית ה-1603 שהיא חלק מהחוק לשיקום כלכלי של 2009. ​החברה גם נהנתה מהטבות מס פדרליות נוספות, כולל זיכוי מס בגובה 30% על התקנות פאנלים סולאריים, במסגרת תוכניות ממשלתיות לעידוד אנרגיה מתחדשת.
החברה קיבלה 750 מיליון דולר להקמת מפעל פאנלים סולאריים בבאפלו במסגרת פרויקט Buffalo Billion במדינת ניו יורק. המפעל נועד ליצור כ-1,500 מקומות עבודה ישירים וכ-1,500 עקיפים. ​
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה