בריאות

מצוננים? זו הסיבה שלא תקבלו חיסון

פעם חשבתם מדוע אין חיסון נגד התקררות? בעוד מחלות רבות חוסלו בזכות חיסונים, הצינון עדיין עומד ומכה בנו כל חורף, מהן הסיבות לכך?
מערכת ice | 
צינון (צילום freepik)
מי מאיתנו לא חטף פעם צינון שהשאיר אותו בבית כמה ימים ללא יכולת לצאת לבלות, לעבוד וכמובן לנשום באופן סדיר. חלק מאיתנו חוטפים את הווירוס כל חורף ויודעים שכשמגיע העונה עלינו להיזהר מכל התקררות קטנה. ובעוד למחלות רבות כמו שפעת יש חיסון שנתי, בצינון אנו נאצלים להשתמש תרופות.
כאמור כפי שאפשר לראות, לסוגים רבים של וירוסים ומחלות יש חיסון, וחלק מהם נעלמו מהעולם בזכות הפיתוח שלו. הדוגמא שעולה לכולנו בראש היא כמובן החיסון לקורונה שפותח והופץ במהירות וסייע לעולם להשתחרר מהסגרים ולחזור לשגרה בריאה. אז מדוע לווירוס הנפוץ של צינון, שחוזר כל חורף ומשבית מיליוני אנשים שרחבי העולם, אין חיסון?
האמת היא, שכבר שנים רבות ישנם מדענים שמחפשים אפשרות לפיתוח חיסון, אך ללא הצלחה. אחת מהסיבות היא שישנם בערך 160(!) זנים שונים של נגיפי התקררות, וכמעט בלתי אפשרי ליצור חיסון שיכסה על כולם. ואפשר להניח שגם אם יפתחו כמה חיסונים שיגנו מפני כמה נגיפים, ונצטרך ללכת להתחסן מספר פעמים כל שנה, זה כלל לא יהיה כדאי מבחינה כלכלית.
 
בספטמבר 2019 פורסם ב'וושינגטון פוסט' אודות מחקר חדש שסולל את הדרך לגילוי תרופה שעשויה לחסל את נגיף הצינון. חוקרים בקליפורניה גילו חלבון הדרוש עבור הנגיפים הגורמים להתפשטות הצינון בגוף. אם משמידים את החלבון, משמידים את הנגיף. מדענים מאוניברסיטת סטנפורד ומאוניברסיטת קליפורניה בחנו את השיטה בתאי סרטן אנושיים, אחר כך בתאי ריאה, ולבסוף בעכברים חיים.
פרופ' ג'אן קרט הכריז בשיחה עם העיתון אז כי "הדרך עוד ארוכה אבל אני כן חושב שזה צעד חשוב." עוד הוסיף קרט כי "אנשים אומרים 'הצטננות היא לא נוראה, אתה מנוזל כמה ימים ואז זה נגמר, זה נכון במידה רבה, אבל לאנשים מסוימים זו יכולה להיות מחלה קשה. הסובלים מאסטמה עלולים לסבול מסיבוכים מסוכנים. כמה אנטרו־וירוסים נדירים אחרים, שאפשר להביס בעזרת תרופה אנטי־ויראלית כללית, עלולים לגרום לתסמינים חמורים, כולל שיתוק".
למרות ההתפתחות ההיא, לא הגיעו מאז חדשות נוספות על החיסון נגד צינון, אולי בגלל שזמן לא רב אחר כך הופנו כל המשאבים לטיפול בקורונה. בכל אופן, נקווה שבעתיד יגיעו לעולם פיתוחים שיאפשרו הגנה מפני צינון, וגם יהיו כדאיים כלכלית. עד אז, נצטרך להסתפק במרק עוף של סבתא ולקוות להחלמה מהירה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה