בריאות

התחנה המרכזית בת"א מסוכנת לבריאות: "חלקיקי הדיזל מסרטנים"

השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג, בעקבות זיהום האוויר המשמעותי באזור התחנה המרכזית בתל-אביב: "בכוונתי להכריז על התחנה המרכזית כעל אזור נפגע זיהום אוויר, על כל המשתמע מכך, ככל שמשרד התחבורה ועיריית תל-אביב לא יציגו בהקדם תוכנית מפורטת לצמצום זיהום האוויר, עם לוחות זמנים ברורים ומחויבות ליישום"
מערכת ice | 
תחנה מרכזית תל אביב (צילום רישיון חופשי ויקיפדיה)
זיהום האוויר באזור התחנה המרכזית בתל-אביב הוא גבוה ונרשמות חריגות במקום מהתקנות, כתוצאה מפליטות משמעותיות של כלי רכב דיזל – אוטובוסים בעיקר ומוניות שירות, הפולטים חלקיקים ותחמוצות חנקן. חלקיקי דיזל הוגדרו על ידי ארגון הבריאות העולמי כמסרטנים ודאיים לאדם.
לאור זאת, ומכיוון שהצעדים שננקטו עד כה על-ידי עיריית תל-אביב ומשרד התחבורה לא צפויים להערכת גורמי המקצוע במשרד להפחית את זיהום האוויר ולהביא לסיום החריגות והערכים הגבוהים, שקלה בחודשים האחרונים השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג, את האפשרות להכריז על אזור התחנה המרכזית כאזור נפגע זיהום אוויר, לפי הסמכות הקבועה בחוק אוויר נקי.
 
השרה ערכה מספר דיונים עם גורמי המקצוע במשרד להגנת הסביבה וכן עם הגורמים הרלבנטיים במשרד התחבורה ובעירייה, ואף קיבלה מסמך מהעירייה הכולל מידע בדבר צעדים שיש כוונה לנקוט לשם צמצום זיהום האוויר. ואולם מסמך זה לא כלל תוכנית מחייבת ומפורטת, ולא היה בו כדי לשכנע את השרה כי יש מקום להימנע מהכרזה לפי חוק אוויר נקי. 
משום כך, השרה פנתה היום (שלישי) לשרת התחבורה, מרב מיכאלי ולראש עיריית תל-אביב, רון חולדאי, וציינה כי "נכון לעת הזאת, ובהינתן מכלול השיקולים הצריכים לעניין, בכוונתי להכריז על התחנה המרכזית כעל אזור נפגע זיהום אוויר, על כל המשתמע מכך בהתאם לחוק אוויר נקי, אלא אם תוצג תכנית מפורטת כאמור לעיל ובצידה מחויבות ברורה ליישומה, כמו גם שאבני הדרך אכן יישומו בלוחות הזמנים הקבועים בתוכנית".
השרה זנדברג מציעה התבססות על תוכנית שנכתבה על-ידי הדרג המקצועי במשרד התחבורה והועברה למשרד להגנת הסביבה, הכוללת פעולות לטווח קצר, שיש בהן גם לדעת גורמי המקצוע במשרד להגנת הסביבה, כדי להביא לשיפור משמעותי באיכות האוויר באזור התחנה המרכזית, וכן פעולות לטווח ארוך, שסופן בפינוי מלא של התחנה. 
"תוכנית זו מחייבת פירוט נוסף וכן מחויבות ברורה של הצדדים הנוגעים לעניין – משרד התחבורה ועיריית תל אביב - להביא למימושה", ציינה השרה. בין היתר, היא דורשת מהגורמים לקבוע אבני דרך מפורטות וישימות להגעה ליעדים המצוינים בתוכנית, לרבות מתווה לחשמול התחבורה העוברת בסביבת התחנה; תוכנית ברורה למסופים חלופיים והיקף התחבורה בהם; קביעת הגורמים האחראים ליישום כל אחד מהשלבים; לוח זמנים ברור ופירוט התקציבים הנדרשים ומקורם.".
השרה להגנת הסביבה הבהירה כי על התוכנית המפורטת והמחויבת להגיע בהקדם, שאם לא כן – היא תשתמש בסמכותה ותכריז על אזור התחנה המרכזית כנפגע זיהום אוויר. "אנשי המקצוע במשרד להגנת הסביבה ואני עומדים לרשותכם לצורך שיתוף פעולה בהגעה לתוצאה הרצויה - סביבתית, תחבורתית ועירונית", ציינה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה