נבחרת אייס

"כך נוהגת מאפיה": על פטורים ממכרז ושחיתות בממשלת השינוי

על פי טיוטת תקנות שפרסם משרד האוצר, יוכלו משרדי הממשלה לפטור עצמם ממכרז בהתקשרויות בהיקף של עד 4 מיליון ש"ח, אף ללא אישור ובקרה מראש של החשב הכללי, וזאת למרות שרוב התקשרויות הממשלה הם בהיקף נמוך מזה. בכך הלכה ממשלת השינוי צעד אחד מרחיק לכת קדימה אל השחיתות
פרופ' ירון זליכה
פרופ' ירון זליכה |  32
פרופ' ירון זליכה, אביגדור ליברמן ונפתלי בנט (צילום באדיבות המצלם, פלאש 90/ יונתן זינדל)
בשנת 1992 נחקק חוק חובת המכרזים, על אפו ועל חמתו של משרד האוצר. תמוה עד כמה שהדבר יישמע, אך משרד האוצר התנגד לחוק. כמה מחוקקים למעשה כפו אותו בכנסת. ואולם, המחוקק שגה שגיאה גסה. הוא אמנם קבע בחוק הראשי, הקצר והכללי, כי כל התקשרויות הממשלה יהיו חייבות במכרז שוויוני ופתוח, אך התיר לשר האוצר לקבוע במקרים קיצוניים בלבד חריגים לחובה זו במסגרת של תקנות לפטור ממכרז, שיאושרו בוועדת חוקה חוק ומשפט של הכנסת. הייתה זו תמימות. התוויית דרך המלך של חובת מכרז שוויוני בחקיקה הראשית לא הרתיעה את האוצר מלרוקן את החוק מתוכן בחקיקת המשנה (התקנות) וביישומו בפועל.
 
וכך אכן היה. במסווה של חוק חובת המכרזים הרשמי שורטטה רשת ענפה של כבישים עוקפים של פטורים ממכרז. מרבית קשרי ההון שלטון הפסולים נרקמו על בסיס רשת הפטורים הזו. עם כניסתי לתפקיד החשב הכללי בשנת 2003 מצאתי כי רוב התקשרויות המדינה נעשו בפטור ממכרז. עד כדי כך פשטה השחיתות והמינהל הלא תקין. חלק מההתקשרויות נעשו במחירים הגבוהים בעשרות אחוזים ממחיר השוק. הממשלה איבדה מיליארדים על גבי מיליארדים, והפטורים ממכרז הפכו כר פורה לשחיתות.
מיד עם כניסתי לאוצר הודעתי כי החשבות הכללית לא תאשר יותר פטור ממכרזים וכי משרדי הממשלה יהיו חייבים לבצע מכרז בגין כל התקשרות, אלא אם כן הוכח שחור על גבי לבן כי מכרז אינו אפשרי בשום צורה ואופן. אף סכומים קטנים יחסית יהיו חייבים בהליכים תחרותיים פשוטים. במילים אחרות, במקום שברירת המחדל תהיה אישור בקשות משרדי הממשלה לפטור מחובת המכרז, הפכה ברירת המחדל לחובת מכרז. שינוי פשוט, שתועלתו גבוהה. זאת ועוד, ערכנו מבצע ביקורת חסר תקדים - סריקת כל 300 אלף התקשרויות משרדי הממשלה, לא כולל חברות ממשלתיות, רשויות מקומיות ותאגידים סטטוטוריים שלא היו כפופים למרותי, במטרה לבחון מחדש כל התקשרות ממשלתית שלא עברה מכרז בשלוש השנים האחרונות.
 
ממצאי המבצע העלו סומק גם בלחיי הוותיקים והמנוסים ביותר בפקידי האוצר. התקשרויות עתיקות יומין עם עורכי דין, רואי חשבון, יועצים, קבלנים וספקים שזכו מן ההפקר לפני עשר, עשרים ואף שלושים שנים החלו להתגלות. לעתים קרובות, אף בטרם חוקק חוק חובת המכרזים. ההתקשרויות עימם לא נבחנו מחדש וכמובן לא תומחרו במכרז שוויוני מעולם. דומה כאילו היה מי שחיבר את אותו עורך דין או יועץ לוורידי הקופה הציבורית לפני כמה עשורים, עד שאותו נתח בקופה הפך לרכושו הפרטי.
מרבית שנותיי כחשב הכללי עברו עלי במאבקים שונים לתיקון כל ממצאי ביקורת העומק. ספקים שקיבלו מהממשלה ללא מכרז חוזים שמנים ויקרים לא קיבלו בהבנה את החלטתי לסיים את הביזה. רק לקראת סוף כהונתי בסוף שנת 2007 חשתי כי סיימנו. מאות ואלפי קבלנים, ספקים, יועצים ומקורבים התנתקו מעטיני הקופה הציבורית. כך גם הופסקו הסכמים ובוטלו או צומצמו פטורים עם חברות ממשלתיות ועמותות שהוקמו ביוזמת פוליטיקאים ואשר הפכו לבסיס למעקפים נוספים מחוק חובת המכרזים או מכללי מנהל תקינים אחרים.
 
עם זאת, נותרתי מוטרד, בהכירי את לחצי הפוליטיקאים ואת התקרנפות הפקידים. חששתי כי עם לכתי ישוב אט-אט המצב לקדמותו. גם מדבירי החרקים היעילים ביותר מפסיקים להשפיע בבית שאין מנקים אותו חדשות לבקרים. החלטתי להורות על פרסום מלא באינטרנט, באתר החשב הכללי, של כל החלטות הפטור ממכרז. כל החלטה תבואר ותנומק על כל היבטיה ויינתן גילוי מלא של פרטי ההתקשרות והספק. במילים אחרות, קוראים יקרים, מיניתי אתכם להחליף אותי. אתכם ואת התנועות לאיכות השלטון. כל אימת שיינתן פטור לא תקין ולא ראוי יוכל כל אדם בציבור ובוודאי התנועות שחרתו על דגלן מנהל תקין לעתור לבג"ץ או לפנות למבקר המדינה. או כלשונו של השופט ברנדייס: "אור השמש הוא המטהר הטוב ביותר".
 
דיסטל אטבריאן תוקפת את ליברמן | ארכיון
אך אתם נכשלתם. לא זו בלבד שלא פיקחתם על הממשלה אלא שממשלת אולמרט הרחיבה לאחר לכתי שוב ובאופן משמעותי את קשת הפטורים ממכרז המותרים למשרדי הממשלה. ואילו כעת במוך להתפזרותה הלכה ממשלת השינוי צעד אחד מרחיק לכת קדימה אל השחיתות. משרד האוצר הודיע לאחרונה כי הוא עומד להרחיב עוד את היקף ההתקשרויות הפטורות ממכרז. על פי טיוטת תקנות שפרסם משרד האוצר, יוכלו משרדי הממשלה לפטור עצמם ממכרז בהתקשרויות בהיקף של עד 4 מיליון ש"ח, אף ללא אישור ובקרה מראש של החשב הכללי. מאחר ורוב התקשרויות הממשלה הם בהיקף נמוך מ-4 מיליון ש"ח, אתם לבטח תוכלו להעריך לבד מה המשמעות. אלו החלטות שיחוללו שחיתות רבתית. כך לא נוהגת ממשלה שחרטה על דגלה מלחמה בשחיתות. כך נוהגת מאפיה.   
הכותב הוא ראש החוג לחשבונאות, כלכלה וניהול כספים בקריה האקדמית אונו ויו"ר המפלגה הכלכלית 
תגובות לכתבה(32):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 27.
    הייתי סטודנט שלו
    אורי 07/2022/11
    הגב לתגובה זו
    1 0
    הבמאדם גאון כלכלי, אמן ואמן שמאאה אותו באוצר כולנו נרוויח מהאיש הזה! אני מבציע לו ואני מקווה ךשכנע את כולם גם, הוא תמיד צדק! חייבים אותו
    סגור
  • 26.
    בושה (ל"ת)
    סימה 07/2022/05
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • 25.
    מי נתן נלך תואר בכחכלה. ? רק המיכללה
    סלוקי 07/2022/05
    הגב לתגובה זו
    1 4
    רען לך הבנה איך הגז נציל המדינה. ומביא מיים בהתפלה...מתי תקלוט .שהגז זה רסטקרטגי . ומגיכ ליזמים רווח...טוב..כי אחרת..מי יחפש?!
    סגור
  • 24.
    האם יש מישהו בישראל שלא מבין מה עושה ליברמן באוצר?
    מה הפלא? 07/2022/05
    הגב לתגובה זו
    5 0
    הפעילות הפינאנסית של ליברמן היא עיקבית לאורך שנים ומוכרת היטב.
    סגור
  • 23.
    אסור להצביע לך...כי היית נגד הגז. שמציל המדינה..ואתה
    סלוקי 07/2022/05
    הגב לתגובה זו
    2 2
    אתה חלש ולא מודה בזה שטעית כמו יחימוביץ..לכן להתרחק ממך.
    סגור
  • טען עוד
  • 22.
    בושה
    נועם 07/2022/04
    הגב לתגובה זו
    3 0
    נמאס כבר מכל הפולטיקאים המנותקים באלה שדואגים רק לתחת של עצמם ומעניין להם תתחת הציבור אנשים כאן לא יודעים אם לקנות חלב או לשלם על דלק והם מעבירים מיליונים מכיסים אחד של השני
    סגור
  • 21.
    אולי חגיגות על חשבוננו
    אשל 07/2022/04
    הגב לתגובה זו
    5 0
    דעתי, תמיד טוב לדעת לאן הכספים שלנו הולכים באמת.
    סגור
  • 20.
    זליגה שוב מטעה
    ירום 07/2022/04
    הגב לתגובה זו
    6 4
    אדון זליכה שוכח שבתקופתו כמות החשבים והמבקרים גדלה פלאים בעלויות אדירות שרק גרמו לממשלה להיות לא יעילה ולנו כתושבים לחשוב שהיא חסרת תועלת
    סגור
  • 19.
    מכרז
    קלייר 07/2022/04
    הגב לתגובה זו
    4 1
    פעם מכרז היתה מילה קדושה, קודש הקודשים. ייהרג ובל יעבור. הכרתי אישית, מנהל מחלקה במשרד ממשלתי. אדם משיכמו ומעלה. והוא נכנס לכלא על כל שנתן עבודה לחברה ללא מכרז. אסור בתכלית האיסור, לעבוד ללא מיכרזים. רק תיזכרו את זה כשאתם הולכים לבחירות, אלא אם כן, אתם מוותרים על מדינת ישראל. אין ארץ אחרת.
    סגור
  • היעדר מכרזים = שחיתות שלטונית
    בועז 07/2022/04
    הגב לתגובה זו
    2 0
    זה מעיד בדיוק על השינוי החל בישראל בעשורים האחרונים, ממדינה בעלת ציביון ציוני ערכי, למדינה בעלת ציביון אישי קפיטליסטי. בהכללה כמובן, עבור רוב האוכלוסיה. הנזק בל ישוער , הרג התרבות העברית המסורתית.
    סגור
  • 18.
    שחיתות
    קלייר 07/2022/04
    הגב לתגובה זו
    4 0
    אתם עוד תגלו את מעשיו ומעלליו של הבריון ליברמן. ממשלת שינוי לרעה. שחיתות כבר אמרנו ?
    סגור
  • 17.
    לפיד לממשלת השחיתות
    מירי כהן 07/2022/04
    הגב לתגובה זו
    7 0
    אבוי לנו הורסים את המדינה בשנה אחת עשו שחיתות למינוי מקורבים מה שלא נעשה בכל תולדות המדינה
    סגור
  • זליכה
    אור 07/2022/05
    הגב לתגובה זו
    1 1
    שוב חוזר הניגון המומחה העולמי אחד בדורו שוב צץ לפצח בחירות
    סגור
  • 16.
    רק עכשיו גילית את הסירחון השמאלני חחחח
    זליך 07/2022/04
    הגב לתגובה זו
    5 0
    נתניהו היה בשלטון אבל לא שלט כי הדרייקס לא נתנו לו
    סגור
  • 15.
    הבזבוז הוא דווקא חובת המכרז
    שג שג 07/2022/04
    הגב לתגובה זו
    1 3
    די כבר לפרנויות. לא כולם גנבים ושקרנים. המגזר הציבורי צריך לעבוד ביעילות ובגמישות והבירוקרטיה המוגזמת היא זאת שמביאה לבזבוז של מיליארדים... בהתנהלות איטית ומסורבלת, בעלויות המכרז עצמן, בעלויות משפט של כל מיני מציעים שלא זכו.
    סגור
  • 14.
    רק זליכה צודק
    בילי 07/2022/04
    הגב לתגובה זו
    5 0
    כשמוותרים על מכרז מכניסים מקורבים לעבודה.
    סגור
  • 13.
    ללא מכרזים
    רח 07/2022/04
    הגב לתגובה זו
    3 0
    כשרואים את ביזבוז כספי הציבורללא שום מעצורים כאילו הנבחרים מורמים מעם ומתנהגים חטוף כפי יכולך פשוט מפחיד לחשוב שליברמן רוצה להרחיב את ההתקשרויות ללא מכרזים. לכולם ברור מי יזכה במיכרזים הללו.הון שילטון סירחון
    סגור
  • 12.
    זליכה די
    אריה 07/2022/04
    הגב לתגובה זו
    2 2
    תשב לך באקדמיה ותעזוב אותנו !
    סגור
  • 11.
    סליכה מתהפך
    קורמורן 07/2022/04
    הגב לתגובה זו
    1 0
    רחרי שביקר קדות את ניהול הכלכלה בתקופתו של ביבי כראש ממשלה (ועלהדרך ניכס לעצמו את הצלחותיו של ביבי כשר אוצר), הוא מצטרף לליכוד בדרך עקיפין. זליכה, אני לא מאמין יותר לאף מילה שלך.
    סגור
  • 10.
    ליברמן נוכל לא עובר את אחוז החסימה
    רחמים 07/2022/04
    הגב לתגובה זו
    3 0
    רציתם שינוי קיבלתם זירגוג
    סגור
  • 9.
    דיקטטורת שמאל
    נילי 07/2022/04
    הגב לתגובה זו
    3 1
    והם מעזים לדבר על דמוקרטיה ליכוד זו דמוקאטיה ז מה אם יש להם נבחר שנים רבות. שנו את החוקים בליכוד יכבדו אלא אם כן הם ילמדו מכם לעוות ולכופף חוקים לטובת הצד שלהם
    סגור
  • 8.
    הלך עלינו!!!! מושחתים מהיסוד!
    ורד 07/2022/04
    הגב לתגובה זו
    3 1
    נהייה פה מעבידים ועובדים תפרנים ומסכנים לא להאמין מה שקורה פה והציבור פשוט אידיוט מושלם! מחרבנים עלינו ביג טיים ולא עושים כלום.
    סגור
  • 7.
    זליכה נחשלת בבחירות תתחבא ותשתוק
    שמואל 07/2022/04
    הגב לתגובה זו
    2 5
    אף אחד בציבור לא רוצה להקשיב לדברי הרוע שתמיד יש לך להגיד. מתי אמרת פעם משהו חיובי. תספור את המיליונים שאתה מקבל ממכללת קריית אונו בשקט ותפסיק להרעיל כל חלקה טובה.
    סגור
  • 6.
    חרדים וערבים
    זליכאי מומחה 07/2022/04
    הגב לתגובה זו
    1 0
    זליכה, הפסקנו מזמן להאמין לך... למעשה כבר בבחירות הקודמות. קלטנו שאתה חרטטן פופוליסטי של לא יותר מחצי שקל. שא ברכה,תן גז וצא מחיינו. ד"א.. פופוליסט זאת מילה מעודנת לשקרן !
    סגור
  • 5.
    החבר החדש של ביבי מזהם את החברה שלנו (ל"ת)
    Anj 07/2022/04
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • 4.
    פרופ' זליגה, מקומך בפוליטיקה. הציבור איתך והמשך בדרך
    הציבור איתך 07/2022/04
    הגב לתגובה זו
    8 3
    אתה משכמך ומעלה. המדינה והציבור זקוקים לך. אל תוותר, בבחירות הקודמות לא צלחת אך עתה סביר שרבים מאוד יתמכו בך לכול כיוון ומפלגה אליה תתחבר. התפכחנו מהשקרים והסכסכנות, מהדמגוגיה והבטחות השקר של הפוליטיקאים. עתה הציבור מבין שחובה לבחור לפוליטיקה אך ורק בעלי יושר ורקורד של עשייה עם חזון לעתיד המדינה ובניה.
    סגור
  • 3.
    רק זליכה לאוצר. תציל אותנו מהגנבים
    אופיר 07/2022/04
    הגב לתגובה זו
    13 6
    חייבים אותך באוצר לנקות את השחיתות שם
    סגור
  • 2.
    לך חפש.. אף אחד לא סופר אותך, אתה חבר כת ביביסט (ל"ת)
    מיקו 07/2022/04
    הגב לתגובה זו
    4 10
    סגור
  • זילכה איננו חבר של ביבי
    יודע דבר 07/2022/04
    הגב לתגובה זו
    1 0
    זליכה,לאחר שביבי קדמו לאורך שנים, הפך את עורו ויצא נגד ביבי לחא בושה והפך לאחד מגדולי מבקריו. הקים מפלגת פרופסורים, אשר התגלתה כקוריוז חסר בוחרים.
    סגור
  • אבל הוא צודק
    בועז 07/2022/04
    הגב לתגובה זו
    3 1
    כשבמקביל המשאבים נבזזים על ידי גורמים שטלתניים. הרצון להדיח את נתניהו מאפשר ביזה של הקופה הציבורית במסווה של שינוי. שאנחנו נתעורר יהיה מאוחר מדי. וגם אני לא רוצה את נתניהו.
    סגור
  • ממש טועה זילכה האדם שביקר את ביבי יותר מכל אדם אחר.
    אני 07/2022/04
    הגב לתגובה זו
    5 2
    לאחר שראיתי שהוא ממשיך לבקר גם את מדיניות ראשי שבאו אחר ביבי, הבנתי שהוא מבקר כמבקר ולא כפוליטיקאי. אז הוא לא ביביסט . ואם כן שיבושם לו העיקר שימשיך להתריע על העוולות שנעשות במדינה הזו.
    סגור
  • 1.
    כנס לקלחת הפוליטית..... (ל"ת)
    עמך 07/2022/04
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור