נבחרת אייס

הסערה סביב ביקור ביידן: השליטה בשטחים מרחיקה את אמריקה

למדיניות ישראל בשטחים יש מחיר, אם לא נדע לקדם תהליך מדיני ופתרון, אם יימשך הכיבוש בשטחים, לא מן הנמנע כי בעתיד נשיאים דמוקרטים יהססו לפני בואם לישראל, וביקור נשיא אמריקאי כאן, כבר לא יהיה דבר מובן מאליו
יריב אופנהיימר
יריב אופנהיימר |  22
יריב אופנהיימר ביידן (צילום pixabay, pexels, אבשלום ששוני פלאש 90)
אל תתנו לטקסים, לנאומים וללחיצות הידיים להטעות אתכם, על פני השטח ביידן יתקבל כאן בחום ויציג תמיכה בלתי מעורערת של ארה״ב בישראל, אך מתחת לפני השטח, המציאות משתנה ולא לטובה, התמיכה בישראל יורדת ומעמדה בקרב הציבור האמריקאי נשחק.
לא כולם בארה״ב מברכים על ביקורו של ביידן בישראל, מסקר שפרסם השבוע הוושינגטון פוסט, ערב הביקור, עולה תמונה מדאיגה על יחסו של העם האמריקאי לישראל ועל התמיכה בביקור. פחות מרבע מהאמריקאים תומכים בביקור הנשיא בישראל ובסעודיה, מספר זהה מתנגדים.
 
על מנת לזהות את בסיס התמיכה וההתנגדות, חילקו החוקרים את הנשאלים לשלוש קבוצות והציגו תיאור שונה של הביקור לכל קבוצה, המדגיש פן אחר של הביקור. מהממצאים עולה כי ככל שמבליטים את כוונתו של ביידן להפגין תמיכה בישראל במהלך הביקור, רמת ההתנגדות לביקורו בישראל עולה, מ-25% ל-31%.
מהמחקר עולה כי רמת ההתנגדות לישראל גבוהה יותר בקרב דמוקרטים, וכלל שהגיל יורד, hurs, גם התמיכה בישראל. ביידן, נציג הדור הישן, המביע תמיכה בלתי מסוגיית בישראל, אינו מייצג את הלך הרוח בקרב המפלגה הדמוקרטית והדור הצעיר שבה, הדורש לחדול מהיחס המועדף לו זוכה ישראל, במיוחד על רקע המשך הכיבוש בשטחים.
 
מחקר אמריקאי נוסף מחודש מרץ האחרון מאשרר את המגמה. במחקר, נשאלו המשיבים בשאלה פתוחה, מי הן שתי בעלת הברית הקרובות ביותר של ארה״ב, בקרב הרפובליקנים, שמה של ישראל הגיע למקום השני (בריטניה במקום הראשון) עם 20% מהמשיבים. אולם, בקרב הדמוקרטים המצב הפוך, רק אחוז אחד ציין את ישראל כבעלת ברית קרובה של ארה״ב.

עוד מתוך הסקר. צילום מסך

התמיכה הגורפת בישראל שאפיינה את שתי המפלגות בארה״ב מתפוגגת, ישראל הפכה להיות עוד נושא לעימות בין דמוקרטים לרפובליקנים, עוד סמל זהותי אמריקאי. מי שתומך בטראמפ, בהגבלת הפלות, בחופש לשאת נשק, במדיניות הגירה תקיפה ובגישה בדלנית כלפי העולם, סביר להניח שיתמוך גם בישראל ובמדיניותה בשטחים. ומי שתומך בדמוקרטים, בזכות האישה על גופה, בהגבלות על נשיאת נשק ובמדיניות הגירה מקלה, יתנגד לישראל, ויתמוך בפלסטינים ובמאבקם לעצמאות.
החלוקה הזאת טובה אולי לרפובליקנים ולדמוקרטים, המשתמשים בה כדי לחזק את התמיכה של הבייס בהם, אך היא רעה מאוד לישראל.
הפיכת ישראל לנושא שנוי במחלוקת בקרב החברה האמריקאית הוא סכנה אמיתית לביטחונה חוזקתה ומעמדה של ישראל בעולם, ישראל שזקוקה לסיוע האמריקאי, לתמיכה הבין לאומית ולשיתוף הפעולה הביטחוני והמודיעני, לא יכולה להרשות לעצמה לאבד את ארה״ב כבעלת ברית.
 
לתהליך ההתרחקות בין ישראל לאומה האמריקאית יש אשם מרכזי אחד, המשך השליטה הישראלית בשטחים והסכסוך הישראלי – פלסטיני. תמונות הירי והאלימות מהשטחים, הרחבת ההתנחלויות וההתנגשויות במזרח ירושלים והר הבית מערערות את המוסכמה שישראל היא הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון והיא חולקת את אותם ערכים עליהם מתבססת הדמוקרטיה הגדולה בעולם. יותר ויותר צעירים אמריקאים, רואים בישראל כמדינה לא דמוקרטית, הפועלת לדכא עם אחר, באמצעות כוח צבאי, הנתמך על ידי ארה״ב.
אם בעבר, נשיאים אמריקאים, דמוקרטים ורפובליקנים, דוגמת קלינטון, בוש ואובמה, ניסו להשתמש בכוחה של ארה״ב על מנת לקדם משא ומתן לשלום, ממשל ביידן ממשיך מדיניות בדלנית ונמנע מהצבת יעדים כלשהם לחידוש התהליך המדיני בין ישראל לפלסטינים. המצב הפוליטי הפנימי בצד הפלסטיני ואי היציבות הפוליטית בישראל גרמו לממשל האמריקאי להרים ידיים ולהסתפק במה שאפשר להשיג כאן ועכשיו.
צריך לומר אמת, בשנה האחרונה, מתוך רצון לתמוך בממשלה, הממשל האמריקאי חזר בו מפתיחתה מחדש של הקונסוליה האמריקאית במזרח ירושלים, הבליג על אישורי תוכניות בנייה בהתנחלויות ונמנע מלמתוח ביקורת על מדיניות ישראל בשטחים. גם בפרשת שירין אבו אעקלה, האמריקאים נמנעו מלקבוע מפורשות כי הירי בוצע על ידי צה״ל והודיעו רק כי הסבירות לכך גבוהה, גם תמונות האלימות של המשטרה בלווייתה ותקיפת נושאי הארון באלות, לא גרמו לאמריקאים לדרוש חקירה והסקת מסקנות.
הביקורת מבית על החולשה הדמוקרטית מול ממשלת ישראל גוברת, ביידן כאן, אך חברי מפלגתו שלחו מכתב נזעם על טיוח מותה של שירין אבו עאקלה, הביקור החגיגי והמחבק יתקבל כאן במחיאות כפיים, אך מעבר לים, הרוחות צוננות הרבה יותר.
למדיניות ישראל בשטחים יש מחיר, אם לא נדע לקדם תהליך מדיני ופתרון, אם יימשך הכיבוש בשטחים, לא מן הנמנע כי בעתיד נשיאים דמוקרטים יהססו לפני בואם לישראל, וביקור נשיא אמריקאי כאן, כבר לא יהיה דבר מובן מאליו.
תגובות לכתבה(22):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 22.
    לך לעזאזל !!! (ל"ת)
    אסף 07/2022/15
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 21.
    עדיפה לנו ישראל עם איו"ש מתמיכת הדמוקרטים
    ייה 07/2022/14
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אופנהיימר, אתה בושה למדינה, לא מתאים לך מה שקורה כאן, תתחפף....
    סגור
  • 20.
    יריב אופנהיימר מחשיב את עצמו כאדם הפיקוח בעולמנו
    עוזי אברהם 07/2022/13
    הגב לתגובה זו
    4 0
    כנראה שיריבו אופנהיימר מהווה זה שנים רבות גורם אנטי ישראלי מובהק, שאינו מסוגל להבין שמדינת ישראל אינה סיפור מומצא, אלא עובדה שקיימת ותמשיך להתקיים לה עוד שנים רבות. הקיצוניות שבו מגיע לפעמים למצבים של פגיעה בטחונה של מדינת ישראל ! במדינה אחרת הוא כבר היה יושב מאחורי סורג ובריח שנים מרובות
    סגור
  • 19.
    פרצוף תחת
    יהודה 07/2022/13
    הגב לתגובה זו
    5 0
    לך לקבר עראפת ותיקים לך אוהל או קבר לכל החיים חתיכת מגעיל עוד מעט אין מרץ
    סגור
  • 18.
    שקרן פתלוגי
    יריב 07/2022/13
    הגב לתגובה זו
    4 0
    אופנהיימר רק אתה מאמין לשקרים שלך ועוד כמה אנשים בודדים שסבלו בילדותםמחוסר תזומת לב מההורים ומילדים בבית הספר לכן פיתחת אובססיה חולנית למדינה. מאחל למדינה שלנו שתעלם כמה שיותר מהר מהעולם.
    סגור
  • טען עוד
  • 17.
    אנו צריכים ללבוש...
    נתנאל 07/2022/13
    הגב לתגובה זו
    3 0
    בגדים מפוספסים וטלאי צהוב וללכת רכוני ראש לתוך תאי הגזים. ואז תהיה לנו תמיכה מקיר לקירגם מאירופה וגם מארצות הברית.
    סגור
  • 16.
    נגיד ואלו עובדות.. מה אתה מציע? (ל"ת)
    כל מציעי הפתרונות 07/2022/13
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 15.
    שילכו לישון על האף כל אמריקה
    שמשון הגיבור 07/2022/13
    הגב לתגובה זו
    2 0
    שיטיפו לאחרים לא לנו, חבורת עשיו שונאים ליעקב זה ידוע.
    סגור
  • 14.
    תמיכה בישראל
    דבורה מור 07/2022/13
    הגב לתגובה זו
    2 0
    לא הדמוקרטים , בארה'ב יקבעו את גורלה של ישראל עברנו את המן ופרעה, נעבור גם את היהודונים האמריקאיים.
    סגור
  • 13.
    יריב אופנהיימר בוגד ואויב אומלל. (ל"ת)
    אורח 07/2022/13
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 12.
    ביידן לא רצוי פה
    ישראל ישראלי 07/2022/13
    הגב לתגובה זו
    3 0
    ביידן בא לארץ רק כדי לגרום לפקקי תנועה ולמרר את חיי תושבי ישראל. אף אחד לא צריך ת המטומטם הסנילי הזה בארץ.
    סגור
  • 11.
    הכותב אדם שנוא ומתועב (ל"ת)
    ססי 07/2022/13
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 10.
    אוהב ששונאים אותו
    אלי 07/2022/13
    הגב לתגובה זו
    3 0
    כמה שקרים מאיש אחד ירוד
    סגור
  • 9.
    כן לחלוק אך לעולם לא לחלק
    טראפיסט 07/2022/13
    הגב לתגובה זו
    1 0
    שכחתם שטראמפ כמעט זכה בקדנציה נוספת?
    סגור
  • 8.
    לא מסכים
    אני 07/2022/13
    הגב לתגובה זו
    1 0
    השינוי במגמה ובראיה של הדמוקרטים על ישראל מגיע ממהגרים מוסלמים. אם זאת ג'יג' י חדיד ואם אלה אליהן אומהר או ראשידה טאליב או סתם אזרח פשוט. והם מאמינים כמו כל הפלסטינים, שאין ליהודים שום זכות על שום חלק מארץ ישראל. הרי זאת הסיבה לפרוץ מלחמת העצמאות וכל מלחמה אחריה. הרי זה לא שחמאס נלחם ומאיים כדי שנרד ממה שהכתב קורא לו שטחים כבושים אלא כדי למחוק את העם היהודי ושלא יהיה שום יהודי על אדמה שהם מגדירים כאדמת פלסטין. ובזמן שישראל קיבלה חיבוק דוב מארהב שגרם לה ללכת לישון, המהגרים המוסלמים התחילו לחלחל לתודעה את הכביכול זוועות וסיפורים וסרטונים חד צדדיים. ולאט ובטוח, הדמוקרטים מרגישים ורואים שיש פה עם חזק ועם שנשאר מסכן והוא עיוור לעובדה שזה המנהיגים והאג'נדה שמשאירים אותו מסכן. האם ישראל מושלמת בכל מקרה? לא. אני אישית לא חושב שאנחנו צריכים לבנות בשטחי הסכסוך אבל גם לא לתת להם לבנות. ככה או ככה, המהגרים היו מעבירים את אותם סיפורים והיינו מגיעים לאותה נקודה עם או בלי מה שהכתב קורא לו כיבוש.
    סגור
  • 7.
    לא נמאס לכם למכור תיקוות שאוומספיק לא הספיק לכם שמלאנים (ל"ת)
    קלרה 07/2022/13
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 6.
    זבל. ארה"ב שדדה שטחים ממקסיקו לפני 150 שנה. שלא יטיפו ל
    סוף לבגידה 07/2022/13
    הגב לתגובה זו
    5 0
    בסביבות 1850 ארה"ב כבשה את שטחי צפון מקסיקו והקימה את קליפורניה, נבדה, יוטה, אריזונה, וחלקים מוויומינג, קולורדו, וניו מקסיקו ובשנים מאוחרות יותר גם טכסס. ביום שארה"ב תחזיר את השטחים הללו למקסיקו, נדע שיש על מה מדבר. יתרה מכך לגבי אירופה, כול גבולות מדינות אירופה השתנו לאחר מלחמת העולם השנייה, כמו גם מדינות אירופאיות שולטות עד היום במדינות ואזורים שלמים ברחבי העולם וזה לאורך מאות שנים. מספיק עם ההלקאה העצמית לגבי שטחי ארץ ישראל. לא נחזיר לעולם שטחים משוחררים ומדינות העולם אשר שולטות בשטחים כבושים לא תלמדנה אותנו כיצד לנהוג.
    סגור
  • 5.
    זה לא בגלל השטחים, זה בגלל ביבי
    יו יו 07/2022/13
    הגב לתגובה זו
    1 3
    שתמך בטראמפ בבחירות הוא קשר אותנו לרפובליקאים ועכשיו ישראל הפכה לאנטי המפלגה הדמוקרטית, אז זו התוצאה. עד אז ישראל נזהרה מלהתערב בנעשה בארה"ב . "מדינאי דגול" גם כן!
    סגור
  • 4.
    יריב אתך אתי אתנו
    מאיר 07/2022/13
    הגב לתגובה זו
    1 3
    כבר בשם שלו, המילה ריב נמצאת. אדם מסכן, כואב לי עליו כמה בורות ובכיינות, כל הזמן מתלונן, משמיץ, פשוט אומלל.
    סגור
  • 3.
    בטח שישנאו אותנו.. עם שטינקרים כמו הכתב ההזויי הזה ....
    פיני 07/2022/13
    הגב לתגובה זו
    7 0
    שמלשין על היהודים בכל הזדמנות ותומך בפלסטינים... אל תגיד שאתה "דואג" לעם היהודי כי אתה לא. תהייה אמיתי ותגדיר את עצמך כשונא מדינת ישראל. בלי חירטוט כמו שאופירה אומרת....
    סגור
  • 2.
    המציאות הפוכה לגמרי ממה ש'השטינקר הלאומי' מחרטט
    אחמד הציוני 07/2022/13
    הגב לתגובה זו
    6 0
    היחסים עם אמריקה מאז אקיבוש הרבה יותר קרובים ממה שהיה לפניו. הנדסת התודעה של מחנה השטינקרים הסמאלנים שקרית לחלוטין. למרות המלל ה'פרו פילסטיני', גם ביידן מעוניין בישראל גדולה וחזקה, בפרט שלאמריקה לא נותרו בעלי ברית רציניים במזה"ת. והפילסטינים יחד עם האופנהיימרים לא מהווים תחליף ראוי לשמו. וכאשר הדמוחארטים יעופו לקיבינימט בנובמבר ובבחירות לנשיאות בעוד שנתיים וקצת - על אחת כמה וכמה.
    סגור
  • 1.
    מה היה עד מלחמת ששת הימים - איפה הייתה ארהב
    יוסי מלוד 07/2022/13
    הגב לתגובה זו
    5 0
    רק אחרי שכבשנו את כל השטחים ארהב הפכה לידידה בגלל האינטרסים שלה. כשמסרנו את סיני הם ביטלו את הלביא ואת ההסמכות עלינו ועברו למצריים. אנו רק פילגש. אז למה לבלבל עם העובדות ? ללא יהודה ושומרון במלואם אין דרך צבאית להגן על עם ישראל בארץ ישראל
    סגור