נבחרת אייס

העושק הממשלתי בשוק הרכב: מה הסיבות?

רכב היוקרה אאודי קיו 3 פרימיום עולה בארה"ב 118 אלף שקל, אתם יודעים מה תוכלו לקבל בישראל אם תוסיפו 1,500 שקל למחיר? פיאט 500 בדגם הכי בסיסי. שלוש סיבות מרכזיות לפערי המחירים האדירים בשוק הרכב. לראשונה קוראים ממשלה ולשנייה קוראים גם ממשלה ואתם רוצים לנחש איך קוראים לסיבה השלישית?
פרופ' ירון זליכה
פרופ' ירון זליכה |  4
פרופ' ירון זליכה (צילום באדיבות המצלם, unsplash, Pixabay)
רכב היוקרה אאודי קיו 3 פרימיום עולה בארה"ב 118 אלף שקל. כמעט מחיר שווה לכל נפש ובוודאי בהתחשב בעובדה כי ההכנסה לנפש בארה"ב, בתיקון פערי המחירים בנינו לבינם, היא כפולה מאשר בישראל. כעת, אתם יודעים מה תוכלו לקבל אם תוסיפו אלף וחמש מאות שקל למחיר? פיאט 500 בישראל בדגם הכי בסיסי של רכב זה. אנו נשלם בישראל על פיאט 500 בסיס את המחיר של רכב יוקרה בארה"ב ובמונחי סל מוצרים אלטרנטיבי אנו נשלם על פיאט 500 בדגם הבסיסי כפול ממה שישלמו האמריקאים על אאודי יוקרתי פרימיום!
ואילו יבואני רכב שמניותיהם נסחרות בבורסה בתל אביב פרסמו לאחרונה את הדוחות החצי שנתיים שלהם והציגו עליה דרמטית בשיעוריי הרווחיות שלהם עד כדי הכפלת הרווח ממכירת רכבים! דמעות תנין שפכו היבואנים על עליית שער החליפין ועל ההתייקרות של ההובלה וחלקי החילוף בעולם והנה האמת מתגלה. רווחיות מטורפת!

אתם מבינים עד כמה פערי המחירים איומים והם לא קשורים למחירים בעולם אלא לחוסר התחרות המקומי בישראל ולאוזלת היד הממשלתית נוכח העושק של הצרכנים? מה הפלא שצעירים רבים עוזבים את ישראל. דירה אי אפשר לרכוש כאן, רכב יוציאו לך את הנשמה, מזון עולה בישראל חמישים ואחד אחוזים יותר מהמערב. מה נשאר? שלוש סיבות מרכזיות לפערי המחירים האדירים בשוק הרכב. לראשונה קוראים ממשלה ולשנייה קוראים גם ממשלה ואתם רוצים לנחש איך קוראים לסיבה השלישית?
בזרועה האחת קבעו ממשלות ישראל שיעורי מיסים על קניית רכב שהם בלתי אפשריים. יאמרו לה נציגי הממשלות לדורותיהם כי שיעורי מס גבוהים דרושים כדי להפחית את היקף הנסיעות והצפיפות בכבישים. נסיעות שהן גורם זיהום האוויר המרכזי של ישראל. אולם אם זה היה נכון אזי מערכת התחבורה הציבורית בישראל לא הייתה נראית כך!
בזרועה השנייה הגנה הממשלה על הגבלים עסקיים שיצרו יבואני הרכב. בשנת 2011 מוניתי לעמוד בראש וועדה ציבורית להגברת התחרות בשוק הרכב. חמישים ושתיים המלצות גיבשה הוועדה לאור עשרות כשלים תחרותיים שזיהינו. מרבית ההמלצות לא יושמו. לדוגמא, ההמלצה לאסור על יבואן מרכזי של מותג רכב אחד לשמש גם כיבואן מרכזי של מותג רכב שני. מדוע לצמצם את התחרות ולאפשר ליבואן אחד להשתלט גם היבוא של מאזדה וגם על היבוא של פורד? לו היינו אוסרים על הריכוזיות ביבוא הרכב היינו מרוויחים עוד לפחות חמישה או שישה מתחרים חדשים אשר היו מביאים להפחתת שיעורי הרווח המטורפים הנהוגים בענף הזה.
 
בזרועה השלישית יצרה ממשלה עדיפות מיסוי. המס הנזקף על רכב מעסיק מעודד החלפת רכבי מעסיק כל שלוש שנים במקום כל שש שנים ומעלה. כתוצאה נוצר ביקוש עודף לרכבים חדשים. חברות הליסינג נהנות מהקלת מס הנקראת שחלוף ואשר מעניקה הלוואה על חשבון תשלומי המס לכל חברת ליסינג שמצליח לצמוח על חשבון מתחרותיה. במילים אחרות מעודד ריכוזיות בתחום הליסינג. רשות התחרות מאפשרת אפליית מחירים בלתי סבירה המאפשרת מה שנקרא בכלכלה התאמת מחירים שקטה (להבדיל מתיאום מחירים פלילי) ועוד מרעין בישין.
אם משרד התחבורה לא העלים את דוח הוועדה להגברת התחרותיות בשוק הרכב מאתר האינטרנט שלו אזי הקוראים יוכלו למצוא עניין רב בקריאת הדוח. הוא מציג עד כמה הפכה הממשלה שוק גדול וחשוב במו ידיה לשוק לא תחרותי הגובה רנטות מונופוליסטיות בהיקף של מיליארדים רבים. ברנטה מתחלקים הממשלה ויבואני הרכב והכול על חשבון האזרח הקטן.
*הכותב הוא יו"ר המפלגה הכלכלית וראש ביה"ס לחשבונאות, כלכלה וניהול כספים בקריה האקדמית אונו
תגובות לכתבה(4):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    חברות הליסינג
    אפי 09/2022/21
    הגב לתגובה זו
    1 0
    שימו לב מה שטענו תמיד לחברות הליסינג כלל אין את ההון לרכישת הרכבים ומדובר באלפים של רכבים . מה רשום על רשיון הרכב ? משועבד לבנק ........XXX והם כמובן מציפים את המדינה ברכבים שאח"כ חלייבים למכרם ב70% הנחה אחרי אפלי קמ' שגמעו . צריך חוק שלכל חברה לא יכול להיות יותר מ 10% רכבים למנהליה ....
    סגור
  • 3.
    הכל בסדר כולם גונבים מכולם
    אריה 09/2022/20
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מדינת ישראל זה מתחיל בממשלות עיריות ובחברות כולם למדו לגנוב מכולם . כל אחד רוצה להתעשר ומהר . הנבחרים מכל המפלגות כבר לא מהווים דוגמא הכל מותר והכל הפקר ללא בושה
    סגור
  • 2.
    ירון זליכה דמגוג (ל"ת)
    יוסי חג'ג' 09/2022/20
    הגב לתגובה זו
    0 5
    סגור
  • 1.
    רווח מטורף
    מוני 09/2022/20
    הגב לתגובה זו
    3 0
    הרווח על מכונית ממוצעת,כפי שמשתקף בדוחות ובכלל ,הוא כנראה הגבוה בעולם. אם יש צרכנים כאלו שמוכנים ואוהבים לשלם מחירים הזויים ,זה מה שאנחנו מקבלים מיבואני הרכב שרק מעלים מחירים והציבור קונה הכל. מדינת חלם ותרבות צריכה שלא קיימת בשום מקום אחר. בושה.
    סגור