נבחרת אייס

נשף המסכות של קרעי: שר התקשורת במסע להרס התקשורת | מתן חודורוב

במסווה של טיעונים כלכליים, שר התקשורת מבצע השמדת ערך מאורגנת לתאגיד השידור הציבורי, שתפגע ביצירה הישראלית ובצופים. מה עומד מאחורי קביעתו שאין כאן מספיק ערוצי טלוויזיה, ומדוע הוא מציע להציף את הצופים בפרסומות סמויות? מזל ששרת ההסברה מסבירה את השיקול האמיתי 
מתן חודורוב
מתן חודורוב |  25
שלמה קרעי,שר התקשורת (צילום ויקיפדיה, פלאש 90/ נעם רבקין פנטון)
גילוי נאות: הכותב הוא עיתונאי ב"חדשות 13", שמתחרה בשידורי "כאן"
ספק אם אפילו השלט עם שמו של שר התקשורת נתלה במשרד, לפני שפרס בכנות מצמיתה את תוכניתו לחסל את תאגיד השידור הישראלי, ולפטר את מאות העיתונאים בחטיבת החדשות שלו. "כאן", שהקימה ממשלת ליכוד על בסיס המלצות ועדה מקצועית כדי לתקן את הסיאוב שפשה ברשות השידור ההיסטורית, הפך בתוך כעשור מרפורמת דגל מרכזית – שאף כיכבה בתשדירי הבחירות של התנועה – לאויב מר שיש למחוק ממסכי הטלוויזיה והסמארטפונים. במידה רבה, זה גם הסיפור על האבולוציה של מפלגת השלטון: ממהלכים שנועדו להתניע תחרות ולייעל את התקציב, ליוזמות שתכליתן היחידה להשתלט על כל גוף עצמאי; משרים שפעלו להוריד את יוקר המחיה כמו כחלון וארדן (שפרשו), לחברי ממשלה שעיקר כוחם בניסיון לכוון למה שרוצה המנהיג.
לזכותו של שלמה קרעי צריך לומר שבניגוד לכמה מחבריו לסיעה – מירי רגב ("מה שווה התאגיד אם אי אפשר לשלוט בו?"), דוד ביטן ("התאגיד מגדיל את הבזבוז!"), מיקי זוהר ("הבעיה היא החדשות") ואף נתניהו עצמו ("מצוקת העובדים ברשות השידור נגעה לליבי ויש לשקמה") – השר הנכנס הצטייד מראש בכמה טיעונים כלכליים מתוחכמים יותר: לשיטתו, הפקדה של מאות מיליוני שקלים מכספי הציבור בידי גוף אחד, יוצרת "ריכוזיות" ומקשה על חדירת "שחקנים קטנים" לשוק. הוא דווקא בעד השקעות בתחום התוכן, אלא מה, רק שהוא רוצה "לשזור אותן" רוחבית בכל הערוצים – מן הסתם באמצעות מנגנון ממשלתי של הקצאות – ולא על גבי פלטפורמה אחת; בקיצור, תומך נלהב של התקשורת החופשית.
 
האמת היא שמאז המעבר ממשטר של זיכיונות לשיטת הרישיונות, חסמי הכניסה לשוק הטלוויזיה נמוכים מאי-פעם – והרגולציה על התחום הוקלה עוד בתקופת ממשלת נתניהו, כדי לסייע לערוץ 20 (כיום 14). כתוצאה מכך, מספר הגופים המסחריים שמשדרים חדשות דווקא גדל בשנים האחרונות, כשבמקביל זינק לשיא התקציב המוזרם ליצירה ישראלית במסגרת הערוץ הציבורי. כל מי שרוצה להצטרף מוזמן, אלא שהשוק דובר העברית מוגבל מראש בצד הביקוש – והשחקנים הבאים בו יעדיפו, כנראה, טכנולוגיות אינטרנטיות ללא מפקחים כלשהם, כמו למשל סטרימינג, על פני הצטופפות סביב מדורת השבט. במיזמים דיגיטליים כאלה כבר מושקעים סכומי עתק ולכן, לרוע מזלו של קרעי, הוא כביכול מבקש "לפתוח" שוק שלמעשה כבר פתוח – וברטוריקה הליברלית הזו משתמש, למרבה האבסורד, דווקא כדי להקטין את מספר כלי התקשורת בישראל.
מעניין לציין שבניגוד לגישה הקפיטליסטית שבה הוא לכאורה דוגל, שר התקשורת אינו מקדם הפרטה של התאגיד במלוא הדרו לשם השאת הכנסות האוצר – אלא מיטוט שלו מבפנים, השמדת ערך אנטי-כלכלית באמצעות קיצוץ מיידי של מאות מיליוני שקלים מתקציבו. הסבר אפשרי לכך סיפקה בערוץ 14 שרת ה"הסברה" גלית דיסטל-אגבריאן, שמאז כניסתה לתפקיד עוסקת בעיקר בהסברה פנימית – כלומר תעמולה על חשבוננו: "צריך לעשות שם Shut Down מוחלט... אין הפרטה בישראל: ברגע שאתה מפריט, השמאל מחלחל"; זהו, אם כן, החשש. גם קרעי, שלכאורה נזהר מלצבוע את החלטתו בגוונים פוליטיים, התקשה להסתיר את אי-שביעות רצונו מהתוכן של "כאן": "השידור הציבורי, אחת המטרות שלו היא לייצר מגוון של דעות בתקשורת הישראלית... והדבר הזה נכשל". הנה, פתאום מתברר שדווקא ישנה מטרה ראויה לשידור ציבורי גם לדעת השר, וכשהתוצר אינו ערב לחיכו האישי – טיעון השוק החופשי מגויס נגדו.
מתבקשים כאן גילוי נאות וכנות: כעיתונאי בחדשות 13 אני עובד בגוף שמתחרה ב"כאן" – אך קשה להתעלם מהעובדה ששם, ולא בהפקות המסחריות, צמחו רוב סדרות הדרמה והתעודה המדוברות של השנים האחרונות. זה קרה בזכות תקציב הולם, ממשל תאגידי שאפשר מינוי מנהלים מקצועיים ולא פוליטיים, הפחתות שכר בהשוואה לרשות הישנה, ביטול של האגרה ומחלקת הגבייה השנואה שלה, והתגייסות של משרד האוצר בראשות השר כחלון לבצע את הרפורמה גם כשנתניהו פעל לסיכולה. נכון שהרייטינג בזמן אמת עדיין נמוך יחסית, ואותו הערוץ יצטרך לשפר, אך ההובלה בצפייה נדחית בדיגיטל מובהקת – ובכלל, השירות הציבורי (כולל בתחום הטלוויזיה) אינו נמדד רק בפופולריות, אלא ביכולת לספק מוצר משלים למי שלא תמיד יכולים למצוא את מבוקשם בשוק החופשי. 
את כל זה מעוניין קרעי להחריב, למשל בהצעה המקוממת שהשמיע, למכור את התוכנית "קופה ראשית" ליצרנים שמוצריהם מופיעים על מדפי הסופר שבו היא מצטלמת. למעשה, שר התקשורת קורא לשלב על המסך פרסום סמוי, מהסוג שכל רגולטור הגדיר כרעה החולה של התחום, באופן שיפגע בחופש האמנותי של התסריטאים ובעיקר יחשוף את הצופים לתוכן שיווקי שבו הם אינם מעוניינים. עוד מסחור בטלוויזיה זה מה שחסר לנו? כך נראית ההגנה של שר על האינטרס הציבורי?
באופן דמגוגי, קרעי טוען ששידור ציבורי אינו תנאי הכרחי בדמוקרטיה משגשגת. כפי שעושים למשל התומכים במהפכה המשפטית, הוא מצביע על דוגמת קיצון במערב – ארה"ב הענקית, שבה אין שידור ציבורי מחייב והצופים מוזמנים לתרום להפקות של רשת PBS העצמאית – ומתוך היוצא מן הכלל הזה גוזר את הכלל החדש. האמת היא שמדינות לא פחות ליברליות כמו בריטניה וגרמניה, למשל, מתהדרות בתאגידים משגשגים שקשה לדמיין את המפה התקשורתית בלעדיהם: הבריטים מכורים ל-BBC, בעוד שהגרמנים מממנים שתי רשתות שידור ציבוריות ומתחרות: ARD הכללית מול ZDF החדשותית יותר. למעשה, ברוב אירופה קיים שידור ציבורי פופולרי יותר ופחות, וגם טלטלות שונות – מהמשבר הכלכלי של העשור הקודם ועד לעליית מפלגות פופוליסטיות לשלטון ביבשת – לא כרסם, לפי שעה, בעצם קיומו.
יחד עם היוזמה לסגירת גלי צה"ל ("התדר הוא שלי ואם שר הביטחון רוצה, שישדר אותה בלי תדר"), שלמה קרעי מסתמן כשר התקשורת הראשון שנחוש לערער עד היסוד את הענף השברירי שאותו הוא אמור לפתח ולשכלל לרווחת האזרחים. בכך הוא מחרה-מחזיק אחרי שר המשפטים לוין שפועל להחלשת מערכת המשפט; שר התרבות מיקי זוהר שמינה עצמו לקומיסר התובע לשלול מימון מסרטים שבעיניו "פוגעים במדינה"; ושר החינוך יואב קיש שצפוי להעניק מימון מוגדל למוסדות חרדיים כדי לחנך עוד דור ללא לימודי ליבה. המשותף לכולם הוא שהם תורמים, איש-איש בדרכו, למה שנראה כרגע כאינטרס של ראש הממשלה – ובדרך לא מהססים לפגוע בשירותים הציבוריים שנבנו בעמל רב, עבור כולנו.
תגובות לכתבה(25):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 25.
    קרעי מגמתי
    מאוכזהת 04/2023/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    קרעי בא רק לקרוע
    סגור
  • 24.
    הכסף יחולק להפקות לקבוצות שערוץ זה מדיר . (ל"ת)
    יואבי 02/2023/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 23.
    מדוע שהאזרחים ישלמו עבור התאגיד?
    יל 01/2023/24
    הגב לתגובה זו
    1 0
    שיהפוך לערוץ מסחרי ויממן עצמו מפרסומות כמו הערוצים האחרים.
    סגור
  • 22.
    שלטון החוליגנים
    יעל 01/2023/22
    הגב לתגובה זו
    2 2
    פשוט לא יאמן איך ביד גסה קרעי כשמו קורע את כל העם על ידי קריעת כל החוקים. רוצה להחליף את משה רבנו בקריית ים סוף. אבל הוא ממש ממש קורע מצחוק
    סגור
  • 21.
    מתן פיברק נתונים כדי לחסל את רשות השידור ולפטר אלפי עתו
    לזכור ולא לשכוח 01/2023/21
    הגב לתגובה זו
    3 0
    צביעות של עתונאי
    סגור
  • טען עוד
  • 20.
    התקשורת שהפכתם לתשקורת, לא שייכת רק לכם הלהטבים
    די להנדסת התודעה 01/2023/20
    הגב לתגובה זו
    2 1
    חפשו מי.....
    סגור
  • 19.
    עוד שופריקו צבוע ובזוי כאחד (ל"ת)
    אילן הדר 01/2023/20
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 18.
    נשף המסכות של קרעי
    ח.ד 01/2023/20
    הגב לתגובה זו
    1 2
    שוב נתניהו, רוה''מ הסחיט, מתעלם מ''כלבי ההריסה'' של הממשלה בראשותו. כך הם יבצעו את 'העבודה השחורה'' עבורו והוא, נתניהו, ישאר ''נקי כפיים''... אבל עם ישראל רואה, שומע ומבין הכל ! מבין שלמעו תועלתו האישית, נתניהו המגלומן, מוכן ''לשרוף את המועדון על יושביו'' !!! הוא איבד את הבושה, החסמים וערכי המוסר, איכפת לו מתועלתו האישית בלבד ! ידיו כבולות מול בן גביר, סמוטריץ' וגולדקנופף, הוא תלוי בהם לשרידטת הממשלה שהוא עומד בראשה, מצב קשה עבור אדם נרקיסיסט, אל אין לו ברירה ולכן הוא חלש מולם, מצב המסכן את ביטחון המדינה, מוסדותיה ואזרחיה, שהם קורבנות חולשתו !!! לכן י לעשות הכל באופן חוקי, ע''מ לסכל את המעשים חסרי האחריות של ממשלה זו !!!
    סגור
  • 17.
    קרעי
    רוני ליטר בשארי 01/2023/20
    הגב לתגובה זו
    2 2
    זה שהוא דוקטור, לא עושה אותו נבון, להרוס דמוקרטיה, זו משאת נפשו
    סגור
  • 16.
    זה מה שקורה שממנים שר תקשורת שלא רואה טלויזיה
    הנשחט 01/2023/20
    הגב לתגובה זו
    2 1
    ומגויס כמו כל שאר המריונטות לטובת הסנדק ולא לטובת הציבור. כאזרח ותיק שצופה בעיקר בערוץ הציבורי על שלל תוכניות האיכות שלו, אני מצר על כך שהאלטרנטיבה תהייה תוכניות ריאליטי משמימות מלאות בפרסומות שלא מתאימות לרוב הציבור המבוגר.
    סגור
  • 15.
    דואג
    דואג 01/2023/20
    הגב לתגובה זו
    1 1
    קרעי -בהמה באוסף הבהמות המונחות ע"י נתניהו. משתלב טוב עם טלי גוטליב רגב, אמסלם וכו 'וכו'.
    סגור
  • 14.
    מושחתים בכנסת
    אורנה לוי 01/2023/20
    הגב לתגובה זו
    1 1
    כנופית הפשע המונה 120 איש מנהלת מסע אימים שקרים חוקים מימי הבניים ברשותו של פסיכופת מפלצת אדם ארורה קרעי הוא סך הכל כלב מגוייס העושה את מה שאומרים לו המופרעים ..קשה לי להבין איך האדיוט קרעי לא מבין שהוא פוגע בילדיו משפחתו והאזרחים
    סגור
  • 13.
    קרעי בוא האדם המסוכן ביותר בליגוד.....
    אופיר 01/2023/20
    הגב לתגובה זו
    2 2
    מנסה לדחוף עצמו קדימה. וכל הזמן "תראו אותי....!" וגם מנסה להיות קיצוני בשוליים. זכנה. תזהרו מננו....
    סגור
  • 12.
    מהיכן ביבי מצא את הבדיחה הזאת שנקראת קראי
    עוזי אברנם 01/2023/20
    הגב לתגובה זו
    1 1
    דעתי היא שממשלת ישראל הנוכחית מתחילה להראית לכולנו שרוב שריה עשויים מחומר פוליטי בלבד, וכל אחד מהשרים נבחר על ידי ביבי משום שהליקוק והחנפנות לביבי סידרה לו משכורת ותפקיד שכלל לא מגיע לו ולהם ! הממשלה הזאת אינה מתאימה למדינה ולעם השפוי שמתגורר בתוכה.
    סגור
  • 11.
    לסגור? לא הבנתי
    ויטה 01/2023/20
    הגב לתגובה זו
    2 1
    הייתי עושה shut down לפה שלו של גלית דיסטל שעסוקים בתעמולה וליקוק למלך ביבי
    סגור
  • 10.
    חוק קרעי
    אסתי 01/2023/20
    הגב לתגובה זו
    0 1
    מצויין כחה יעופו כללללללללל השמולאנים הדרקים שונאי ישראל ????
    סגור
  • 9.
    יש אלטרנטיבה
    פיני 01/2023/20
    הגב לתגובה זו
    1 0
    לא אלמן ישראל, בעידן הרשתות החברתיות, יש אלטרנטיבה מחתרתית. ואם גם יסגרו את האינטרנט, נבקש את הלווינים של מאסק, אירן מס' 2 זה כאן
    סגור
  • 8.
    שרי הליקוק חבורת אפסים. אין צדיק אחד לרפואה (ל"ת)
    כרובי 01/2023/20
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 7.
    מילת המפתח היא כולנו
    זקןעץ 01/2023/20
    הגב לתגובה זו
    1 0
    קרעי, זוהר, רגב, קיש מעוניינים להחריב. הם באו להרוס את הכלכלה ואת רקמת החיים במדינה. הם מעוניינים לשרת רק את מי שהצביע לליכוד בעוד שהממשלה אמור לשרת את כל האזרחים. חינוך, תרבות, טלוויזיה, תחבורה בשבת יש 80 אחוז חילונים בישראל. הם הרוב המוחלט. רובם מעוניינים במדינה חופשית ולצרוך תכנים המיועדים להם ומעניינים אותם ואת אורח חייהם. אין לגיטימציה לשאוב מאיתנו מחכים ולא לתת לנו את התמורה. שירות ראוי עבור הכסף. אנחנו בעלי הבית והלקוח. כרגע קרעי מנסה לחסל את כאן ז11 כדי לחזק את ערוץ 14 ולסבסד שידורי דת ותעמולה כמו בצפון קוריאה.
    סגור
  • 6.
    עבר זמנו של הערוץ הציבורי
    אבירם 01/2023/20
    הגב לתגובה זו
    1 1
    במדינה דמוקרטית אין מקום לקיומו של ערוץ מטעם השלטונות. שופר של השלטונות מתאים למדינות טוטליטריות. כל מי שרוצה להקים ערוץ תקשורת צריך להיות יכול לעשות את זה בלי שום קשר לשלטון. עבר זמנם של וועדות רגולציה מטעם השלטונות שמכתיבות מי יוכל לשדר ומה מותר לשדר. כמו שיש לנו עיתונות חופשית הגיע הזמן שיהיו לנו ערוצי שידור חופשיים
    סגור
  • 5.
    וואלט לשמאל
    יוסי 01/2023/20
    הגב לתגובה זו
    1 0
    חודרוב מזמן לא עיתונאי הוא שמאל מסריח
    סגור
  • 4.
    חלם
    ליפושוק 01/2023/20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לכאורה, ביבי הבין כי השיטה הטובה ביותר לשלוט בהמון היא בהחלשתו כפי שעושים החרדים בתוך בגזרם... * דת היא הכלי היעיל ביותר לשליטה בהמון והליכוד מאמץ אותה, לכאורה. * מעודדים בורות ע"י הרחקת מקורות מידע ואיסור מידע, לכאורה. (לימודי ליבה, טלפון ועיתונות כשרים, אבי מעוז עם סמכות במשרד החינוך, שר התקשורת קרעי נציג ש"ס בליכוד...) * "איסור עבודה" בעידוד אברכות, לכאורה. (החלשת זכויות העובדים ושחיקת שכרם) * החלשה כלכלית כחלק מצמצום זמן חופשי למחשבות, דעות "חדשיניות" ולחתרנות, לכאורה. (יוקר מחיה מכוון מזה כעשור וחצי) * הפרד ומשול... * שילטון של יחדי כמנהיג רוחני עם כללים וחוקים פנימיים פלוס "עדר חסידים שוטים", לכאורה. זהו המתכון לעריצות דיקטטורית של מיעוט פנטי, לכאורה. ויש עוד דוגמאות, אך נראה לי מספיק.
    סגור
  • 3.
    ילה תסגרו גם את המדינה. בוא גם נחליף שם למדינה
    גולן 01/2023/20
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מדינת המזרחים הדבי,,לים. כן גם אני מזרחי. קארי מירי שני נפילים. מגעיל אותי. מפלגה שמנסה להפחיד את האזרח. בסוף אנשים יעופו מהארץ הזו. יש לרובם דרקונים זרים. וליהודים היתה מדינה אורה ושמחה המדינה מתה.
    סגור
  • 2.
    חודורוב על איזה תקשורת אתה מדבר??
    ניר 01/2023/20
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אתם אשפה מזוקקת בייחוד הערוץ המתועב שאתה עובד בו. שיסגרו את כולכם, שקל אסור להעביר לכם טתהמלך תקבץ נדבות
    סגור
  • 1.
    חשוכים נמאסתם.הפכנו לאירן ביום אחד
    יונית 01/2023/20
    הגב לתגובה זו
    0 1
    עופו
    סגור