נבחרת אייס

האם מחירי הדיור יחדשו את עלייתם ומתי? | פרופ' ירון זליכה

אם הביקושים צפויים להתחדש וההיצעים צפויים לסגת אזי הסבירות כי מחירי הדיור יוסיפו לדרוך עוד תקופה ארוכה במקום, שלא לומר לרדת, אינה גבוהה. אני מעריך כי לקראת סוף השנה, או לכל המאוחר בתחילת שנה הבאה, תתחדש לצערי עליית מחירי הדיור
פרופ' ירון זליכה
פרופ' ירון זליכה |  17
פרופ' ירון זליכה על עליית מחירי הדירות (צילום shutterstock, פלאש 90/ עומר פיכמן)
כפי שהסברתי בהרחבה במאמר הקודם, תחזית הצמיחה של המשק הישראלי לשנת 2023 מצביעה על התרסקות של הצמיחה לנפש. המדיניות הכלכלית הכושלת של הממשלה הקודמת (שאותה חזרתי וניתחתי בשבוע שעבר) ריסקה את הצמיחה והביאה להשתוללות בדיור ובאינפלציה ואילו התקציב השגוי שהגישה הממשלה המכהנת כלל לא מתמודד עם הנסיגה בצמיחה ואינו כולל כלים משמעותיים כלשהם להילחם ביוקר המחיה. לפיכך, כפי שזה נראה כרגע, גם הצמיחה לנפש בשנת 2024 צפויה להיות נמוכה משמעותית מפוטנציאל הצמיחה שלנו ואילו האינפלציה הולכת ובורחת לממשלה מהידיים. כיצד צפויות התפתחויות אלה להשליך על מחירי הדיור?
ובכן, בתקופת כהונתה של הממשלה הקודמת נוצר כר נוח לזינוק מחודש במחירי הדיור. ראשית, ההשתוללות האינפלציונית והפיגור הניכר שאיחר נגיד בנק ישראל בהחלטתו להעלות את הריבית הפכו את הריבית הריאלית לריבית שלילית בעוד שהשקעה בדיור היא השקעה אלטרנטיבית טובה המשמשת חוף מבטחים מפני אינפלציה. שנית, אופק הצמיחה הנמוך שנוצר עקב עליית נטל המס ונוכח יוקר המחיה המאיים על השכר הריאלי, הקרין לשלילה על הזדמנויות השקעה אלטרנטיביות לדיור.
על כן, לאחר שקצב עליית המחירים בדיור כבר האט לרמה של אחוזים בודדים בשנה, "הצליחה" ממשלת בנט לפיד לייצר תבערה מחודשת. בתקופת כהונתה עלו מחירי הדיור בכעשרים אחוזים ומחירה של דירה ממוצעת התייקר בכשלוש מאות אלף שקל. למעשה, רבע מהעלייה שחלה במחירי הדיור משנת 2008 ועד היום התחוללה בתוך שנה אחת של ממשלת בנט לפיד.
כעת, לאחר שמחירי הדיור עלו בצורה כה חדה הם נעצרו בחודשים הראשונים של שנת 2023. ברם, אני חושש כי עצירה זו עלולה להיות זמנית בלבד והיא יותר עצירה להתארגנות מחודשת של השוק מאשר עצירה פרמננטית. עצירה שהיא צפויה לאור הזינוק החד והחריג במחירים בשנה הקודמת. ברקע לחששותיי מספר גורמים הן בצד הביקושים והן בצד ההיצעים.
 
בצד הביקושים, על אף עליית הריבית הנומינלית נותרה הריבית הריאלית בערך שלילי. כלומר קצב האינפלציה גבוהה משיעור הריבית. זאת ועוד, מאחר והאינפלציה בישראל, בניגוד לאינפלציה בארה"ב ובאירופה, נובעת בעיקרה מחזירות של מונופולים ויבואנים בלעדיים וחוסר אכיפה מוחלט של חוקי התחרות בידי הממשלה ובתי המשפט, אזי הריבית פחות אפקטיבית בטיפול בה (בהשוואה לכלים המצויים בידי הממשלה שאותם היא מסרבת משום מה להפעיל).
זאת ועוד, החוב הפרטי של משקי הבית הגיע לשיא של כל הזמנים ולכן הריבית מאיימת לייצר משבר חברתי. נסיבות אלה מגבילות את יכולתו של בנק ישראל להעלות את הריבית בעוד שהממשלה ובנק ישראל כלל לא משתלטים על האינפלציה. על כן ספק אם הריבית הריאלית תגיע לרמה ריאלית משמעותית. זאת ועוד, המדיניות הכלכלית של הממשלה אינה תומכת בשינוי אופק הצמיחה של המשק. בשלב זה המדיניות אינה כוללת כל מנועי צמיחה משום סוג שהוא. אם כבר ההיפך הוא הנכון.
לפיכך, הגורמים המניעים את הביקושים צפויים להמשיך ולפעול. גם בצד ההיצעים התמונה אינה חיובית. עליית הריבית העמידה קשיי מימון משמעותיים לקבלנים שכבר הפחיתו דרמטית את קצב התחלות הבנייה.
ואם הביקושים צפויים להתחדש וההיצעים צפויים לסגת אזי הסבירות כי מחירי הדיור יוסיפו לדרוך עוד תקופה ארוכה במקום, שלא לומר לרדת, אינה גבוהה. איני יודע לומר מתי בדיוק יתחילו המחירים לעלות שוב אך נכון לרגע זה אני מעריך כי לקראת סוף השנה, או לכל המאוחר בתחילת שנה הבאה, תתחדש לצערי עליית מחירי הדיור.
אני מאוד מקווה שהפעם אני טועה ועוד יותר מקווה שהממשלה תפעל לשינוי מדיניותה הכלכלית ותביא לחידוש הצמיחה ולהפחתת יוקר המחיה. זה בהחלט בידיה. אם תבחר לעשות כן אזי גם ייווצרו תנאים לשינוי ארוך טווח של מגמת המחירים בשוק הדיור ולא ניאלץ להסתפק בעצירה זמנית בלבד.        
*הכותב הוא ראש ביה"ס לחשבונאות, כלכלה וניהול כספים בקריה האקדמית אונו ויו"ר המפלגה הכלכלית
תגובות לכתבה(17):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 15.
    שטויות
    אילון 07/2023/05
    הגב לתגובה זו
    1 2
    אתה אומר שהחוב הפרטי של משקי הבית הגיעה לשיא כל הזמנים, והריביות גבוהות מאוד. איזה ביקוש בדיוק יכול להיות לנדלן? אין מנוס מירידת מחירים
    סגור
  • 14.
    זליכה - לא מתאים לך ...
    עופרי 06/2023/09
    הגב לתגובה זו
    5 2
    זליכה "שכח" שהריבית הגבוהה משנה את כללי המשחק. כל עוד הריבית גבוהה , 90% ממשקי הבית לא יכולים לעמוד בהחזרים כך שיקרה אחד מהשניים : או שהמחירים יירדו או שאנשים פשוט יגורו ברחוב או אצל ההורים. כוחות השוק יבצו את ההתאמות. הקבלנים מרוויחם רווח גולמי של 100% , ובמקביל מחירי הקרקע בערידה כך שבודאי נראה ירידת מחירים משמעותית
    סגור
  • 13.
    ניתוח מתוך פוזיציה
    אני מפרדס חנה 06/2023/07
    הגב לתגובה זו
    6 0
    גם אם ממשלת בנט נניח היתה מכהנת חודש , היו מפילים עליה את כל בעיות העולם. וגם , מחירי הדיור קפצו כי הביקושים שהיו עצורים בזמן הקורונה התפרצו בבת אחת.
    סגור
  • 12.
    איך אפשר לקחת ברצינות איש מקצוע
    רז 06/2023/07
    הגב לתגובה זו
    4 4
    שטוען שהמדיניות של הממשלה הקודמת הביאה אותנו למצב הזה, כאשר כל המדדים מראים באופן חד משמעי שהניתוק של הכלכלה הישראלית מהמגמה העולמית קרולטיבי לחלוטין למהפכה המשפטית. אפשר להפסיק לקרוא בשורה הרביעית
    סגור
  • 11.
    ברור כשמש שזה מה שיהיה
    אבי 06/2023/06
    הגב לתגובה זו
    4 4
    עליית מחירים ב2024 או גג 2025 היא וודאית. מי שחכם שיקנה בשנה וחצי הקרובות
    סגור
  • טען עוד
  • 10.
    אתה אכן טועה, כפי שציינת בסוף הכתבה, ראציונליות
    72 06/2023/06
    הגב לתגובה זו
    7 0
    ראציונליות או אינטרס פוליטי, אין לדעת, מאוד מפתיע נקודת המבט הזו שאין לה כל בסיס למציאות החדשה. שינוי המגמה הזה ישאר איתנו 20-30 שנה. ירון, הגבינה זזה, מה פשר הכתבה ומה האינטרס המוסתר מאחוריה. הריבית לא תרד בקרוב רק תעלה, מחירי הדירות רק בפתח של כריסה גדולה . מעדכנים 10 אחוז מטה כשזה כבר 20. מספרים סוף השנה כשצפי 40-70 אחוז מטה. שקר המינוף תם.
    סגור
  • 9.
    כמה כסף אתה מקבל מהליכוד בשביל הכתבה הזו?
    שולה בוזגלו 06/2023/06
    הגב לתגובה זו
    8 3
    תתעסק בכלכלה ולא בפוליטיקה זולה ניתוח מוטב ולא לרמה שלך
    סגור
  • 8.
    אחלה זליכה
    א.ז 06/2023/06
    הגב לתגובה זו
    6 1
    הוא היחיד שאני מאמין לו כשהיה החשב הכללי כל המושחתים היו נגדן ועובדה שאולמרט והירשזון נכנסו לכלא..הוא היחיד שעמד אז בפרץ ושילם מחיר כבד על כך..חושף שחיתיות ולוחם..מדבר בגלוי על מלחמה במונופולים וגם עשה כך בעבר ישר כוח זליכה.
    סגור
  • 7.
    אני מוכן להתערב שהמחירים ימשיכו לעלות
    אני 06/2023/05
    הגב לתגובה זו
    3 6
    אנחנו באינפלציה כלומר המחירים של הכל עולה. נדל"ן הוא הנכס העיקרי של הציבור לממן את העליות האלו. אין שום סיכוי שמישהו יוריד את מחיר הדירה אם שכר הדירה עולה... והשכר עולה...
    סגור
  • 6.
    אם פעם חשבתי שהוא מבין משהו בכלכלה
    נשמע כמו לוביסט 06/2023/05
    הגב לתגובה זו
    10 2
    היום אני בטוח שאין לו מושג, שופר של קבלנים. תזכרו כולכם שזליכה אמר שמחירי הנדל"ן יעלו חחחחח בדיחה.
    סגור
  • 5.
    הנביא זילכה :) (ל"ת)
    Ez 06/2023/05
    הגב לתגובה זו
    7 1
    סגור
  • 4.
    עוד גאון זילכה (זליכה) (ל"ת)
    אריה 06/2023/05
    הגב לתגובה זו
    7 1
    סגור
  • 3.
    עוד אינטרסנט שמשווק דירות בפורטוגל (ל"ת)
    רעיה 06/2023/05
    הגב לתגובה זו
    5 2
    סגור
  • 2.
    אדוני הפרופ' יש יכולת להביא הון עצמי? להחזיר משכנתא?
    חיים 06/2023/05
    הגב לתגובה זו
    11 0
    הסביבה של ריבית 0 השתנתה
    סגור
  • 1.
    לא לקחת בחשבון את ההיצע שיבוא מהבנקים
    פרופ' 06/2023/05
    הגב לתגובה זו
    12 0
    לוקח זמן, אבל בסוף גם זה יגיע - משכנתא ממוצע של מיליון שקל עם אינפלציה שנתית של 5% ושחיקת הכנסות של משלמי המשכנתאות = אלפי דירות חדשות בשוק. גם הכסף של ההורים שהיה בצד יילך להציל את הקירות שהילדים קנו. "דירה בכל מחיר" , החשבון הגיע.
    סגור
  • אתה טועה
    יאיר 06/2023/06
    הגב לתגובה זו
    1 2
    הבנקים פה,בניגוד לארהב, מנסים מאוד לא לפנות אנשים מהדירות, לא בגלל שהם נשמות טובות אלא בגלל ההתעסקות. המקרים הם זניחים וגם אם תהיה עליה בכמות האנשים המפונים זה לא מספיק בשביל להוריד את המחירים. רק תיראה כמה טסלות ומכוניות חדשות נמסרו השנה ואיך נתב"ג מפוצץ. לפני שמוכרים את הבית מוכרים את הטסלה ולא טסים
    סגור
  • מכירות המכוניות בשפל וכבר יש ביטולי טיסות
    אזרח מבין 06/2023/06
    הגב לתגובה זו
    5 0
    יבואני הרכב יוצאים בשורת מבצעים לנסות למכור, רכבי 0 קילומטר חזרו לאופנה וחברות הצעופה ביטלו טיסות בקיץ בגלל ביקושים נמוכים... ברוכים הבאים לעידן החדש של ריבית גבוהה.
    סגור