נבחרת אייס

הצמיחה מתרסקת, הגירעון עולה וסמוטריץ' ישן | פרופ' ירון זליכה

עליית הריבית הבלתי נמנעת בישראל מכה קשות בצריכה הפרטית ובהוצאות הממשלתיות. ומה עושה משרד האוצר של בצלאל סמוטריץ'? במקרה הטוב כלום ושום דבר. כלומר, חוץ מלהאשים את שר האוצר הקודם, אביגדור ליברמן, עוסק סמוטריץ' רוב זמנו בסיורים מיותרים בחו"ל או בביקורים שבועיים במשרד הביטחון
פרופ' ירון זליכה
פרופ' ירון זליכה |  18
פרופ' ירון זליכה, בצלאל סמוטריץ' (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל, shutterstock, Magma Images)
מאז אמצע השנה הקודמת חזרתי והזהרתי לא פעם ולא פעמיים כי הצמיחה הגבוהה שצפויה להתקבל בשנת 2022 (שאכן גם התקבלה עד תום אותה שנה) היא צמיחה מלאכותית שאינה משקפת עלייה פרמננטית בפעילות הכלכלית. כפי שהסברתי אז, חלק מהצמיחה הגבוהה לשנת 2022 נבע מהשלמת התיקון הסטטיסטי של ירידת התוצר בשנת הקורונה 2020 (כלומר מדובר בהטיה סטטיסטית מלאכותית) וחלק נבע מתיקון לא מלא של עליית המחירים במשק בכלל ומהטירוף שהתחולל בדיור בפרט.
ההתפארות של בנט, לפיד וליברמן בנתוני הצמיחה הגבוהים ובגירעון האפסי הייתה עבודה בעיניים. כעת מוגש לכולנו החשבון. כזכור, הממשלה הקודמת תדלקה גל אינפלציוני, נכשלה בטיפול ביוקר המחייה, איחרה בהעלאת הריבית וכל אלה הורידו את הריבית הריאלית ותדלקו תבערה אדירה בדיור. בתוך שנה אחת עלו מחירי הדיור הממוצעים בכשלוש מאות אלף שקל לדירה ממוצעת. אפילו הטירוף שקדם למחאת הדיור הגדולה של שנת 2011 לא הגיע לעלייה של שלוש מאות אלף שקל בתוך שנה אחת.
 
כעת הולך ונחשף הבלוף. הערכות האוצר לצמיחה לנפש לשנת 2023 כבר ירדו לכמה פרומילים בלבד ולא מן הנמנע כי הן ירדו עוד, ואילו הכנסות הממשלה ממיסים החלו לרדת. הגירעון בתקציב המדינה הולך ומאמיר וכבר עתה ברור כי אין כל סיכוי שהממשלה תעמוד ביעד הגירעון שלה. גם הדיכאון שפשה בציבור, עקב השסע החברתי שחשפה הרפורמה המשפטית, לא תורם לצמיחה בלשון המעטה.
ירידה בהכנסות הממשלה תגרום בהכרח לירידה בצריכה הציבורית ולהתדרדרות נוספת ברמת השירותים החברתיים העלובים שאנו מקבלים מהממשלה. המשבר האדיר שמתחולל בהיי-טק בארה"ב הביא להפסקה זמנית בזרם ההשקעות בהיי-טק הישראלי (ואני חוזר ומדגיש כי אין לכך כל קשר לרפורמה המשפטית אלא להפסקת תהליך הדפסת הכספים בארה"ב ועליית הריבית שם אשר החלו כידוע הרבה לפני הרפורמה המשפטית).
עליית הריבית הבלתי נמנעת בישראל מכה קשות בצריכה הפרטית כמו גם בהוצאות הממשלתיות. עלייה של אחוז אחד בריבית עולה למשקי הבית כעשרה מיליארד שקל בשנה והריבית כבר עלתה הרבה יותר מאחוז אחד כמובן. ואילו הפעילות בענף הנדל"ן שהזינה חלק ניכר מעליית הכנסות הממשלה ואחראית לחלק משמעותי מהצמיחה שנרשמה נעצרה. ברור שלא ניתן להמשיך בעליות מחירים בסך שלוש מאות אלף שקל בשנה.
לאחר עלייה כה דרמטית צפויה עצירה זמנית למימוש רווחים וגם להתארגנות מחודשת של הרוכשים לרמת המחירים החדשה. ואילו, עליית הריבית פוגעת קשות בקבלנים הממונפים ומאיטה מאוד את קצב התחלות הבנייה. אני חושש כי בשנה הבאה יביאו התפתחויות אלה לחידוש עליות המחירים בשוק הדיור, אך בינתיים ההשפעות על הכנסות הממשלה ועל הצמיחה הן שליליות. ולבסוף, רמת החוב הפרטי הגיעה לשיא של כל הזמנים ואילו חשבונות הפנסייה שלנו ספגו מכה קשה עקב הירידות בשוקי ההון בעולם ובישראל. אלה מעלים מאוד את רמת הסיכון ואת אי הוודאות של משקי הבית ויערימו מכשול משמעותי נוסף בפני הצרכנים.
ומה עושה משרד האוצר של בצלאל סמוטריץ'? במקרה הטוב כלום ושום דבר. כלומר, חוץ מלהאשים את שר האוצר הקודם, אביגדור ליברמן, עוסק סמוטריץ' רוב זמנו בסיורים מיותרים בחו"ל או בביקורים שבועיים במשרד הביטחון. במקרה הרע, פקידי האוצר מעלים מהאוב את תוכניות החלם הבלתי נדלות שלהם להטיל עוד מיסים שונים ומשונים על כתפיהם של הציבור הרחב ושל העסקים הקטנים.
חלילה שלא לפגוע באוליגרכיית ההון שלטון הישראלית הם נמנעים מכל יוזמה לבטל את הטבות המס המפליגות של החברות הגדולות או חלילה להילחם ברצינות במונופולים, ביבואנים הבלעדיים, בבנקים או בקבוצות הכוח של המגזר הציבורי. האופוזיציה מצידה שותקת, ובצדק היא שותקת. מספיק נזקים הם חוללו לכלכלה שלנו בקדנציה הקודמת ומוטב שלא יזכירו זאת לציבור. בקיצור ולעניין, התחזית הכלכלית שלי למשק הישראלי אינה טובה. מוטב שנתניהו יעשה ריסטארט לסמוטריץ', אחרת אנו כולנו עוד נשלם ביוקר.
*הכותב הוא ראש ביה"ס לחשבונאות, כלכלה וניהול כספים בקריה האקדמית אונו ויו"ר המפלגה הכלכלית
תגובות לכתבה(18):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 14.
    זליגה משקר ביודעין
    אלון 05/2023/31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חצי אמת לא אמית. הוא מאשים את הממשלה הקודמת בבעיות שנוצרו בממשלה הזאת ושלא קשורות לממשלה. דוגמא הוא טוען שהממשלה הקודמת איחרה בהעלאת הריבית. מי מתי הממשלה קובעת את הריבית. הוא כמובן חא מתייחס לתקציב שמחלק כספים לעידוד אי תעסוקה ומהפכה המשטרת שיצרה אי ודאות במשק. וכל זה כי הוא מצפה לתפקיד מהשקרן הגדול.
    סגור
  • 13.
    זליכה אתה משקר, עיקר הבעיה זאת ההפיכה המשטרית הסבר למט
    עמית 05/2023/08
    הגב לתגובה זו
    3 1
    נסדק 100 עלה מתחילת השנה בעשרים אחוז בישראל הבורסה מדשדשת . הפסקת רישום פטנטים בארץ ורישומם בארהב. דני הפרמטרים הללו מוכיחים שבארהב המצב טוב. אתה מהטמבלים שתמכו בהפיכה משטרית ומאשים בה את כל העולם
    סגור
  • אתה שם לב כמה אתה אובססיבי?! אם הוא לא מצטרף למחאה אז?
    בוב 05/2023/09
    הגב לתגובה זו
    1 2
    כלכלנים זוכי פרס נובל הפריכו כבר את הקשר הזה בין ההפיכה והכלכלה. אם אתה נגד תהיה נגד, זה לא סיבה לעצום עיניים כשמומחה כלכלי מסביר לך איך פותרים את יוקר המחיה. תלמד להקשיב בנאדם
    סגור
  • 12.
    לא אכפת לו
    האזרח קיין 05/2023/08
    הגב לתגובה זו
    2 1
    לסמוטריץ לא אכפת מהכלכלה אלא רק רפורמה והתנחלויות!
    סגור
  • 11.
    פרופ שלמה מעוז למשרד האוצר (ל"ת)
    לאלתר 05/2023/08
    הגב לתגובה זו
    0 2
    סגור
  • טען עוד
  • 10.
    הכל אבל הכל אחראי אדם אחד לכישלון בשם ביבי
    ישי 05/2023/08
    הגב לתגובה זו
    5 2
    מי שממנה שרים לפי גודל הכיפה והמנדטים כך נראה התאמה מלאה לתפקיד ,וזה עדין טוב ליד שר הפיתות ,חבל שהמדינה מתפרקת בדרך ,הגיע זמנו של משיח השקר ללכת מכאן לאלף אלפי שנות אור
    סגור
  • 9.
    זליכה
    רובי 05/2023/07
    הגב לתגובה זו
    5 1
    באופן אובססיבי הוא טוען שאין שום השפעה של הרפורמה,ולכן אנני יכול להאמין ,הרפורמה משפיעה על הכול ,ואם היה תעבור ,אז אנו נתרסק ולא רק בכלכלה
    סגור
  • 8.
    בגדול צודק. (ל"ת)
    סעדיה 05/2023/07
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • עיקר הבעיה זאת ההפיכה המשטרית , חברות מחול לא משקיעות כ
    עמית 05/2023/08
    הגב לתגובה זו
    0 1
    נסדק 100 עלה מתחילת השנה בעשרים אחוז
    סגור
  • 7.
    אתה מפריע לו להתפלל..שמעתי שיש תפילות שממלאות את הבנק.. (ל"ת)
    גוריון אמסלם 05/2023/07
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 6.
    שופר שופר.
    שופר 05/2023/07
    הגב לתגובה זו
    4 0
    מה שר האוצר לא רוצה לתת לך תפקיד? לאחר שביבי דבר איתו. תמשיך לתקוע ולחכות.
    סגור
  • 5.
    שר האוצר
    שלום 05/2023/07
    הגב לתגובה זו
    4 0
    שישו בני מעיי אני שר אוצר. לעשות משהו? שמישהו אחר יעשה תנו ליהנות מהתפקיד בטלן מלא מלא
    סגור
  • 4.
    סמוטיץ
    נןני 05/2023/07
    הגב לתגובה זו
    5 1
    חרא
    סגור
  • 3.
    זליכה, הממשלה הקודמת איחרה בהעלאת הרבית???
    עמי 05/2023/07
    הגב לתגובה זו
    9 0
    אולי תסביר לקוראים ממתי ממשלה קובעת את הרבית. אני לתומי חשבתי שזה בנק ישראל, אבל הצלחת לערער את בטחוני............
    סגור
  • זליכה חרטון לא קטן, אבל ככה זה בפוליטיקה
    המשקיף 05/2023/07
    הגב לתגובה זו
    1 0
    והאיש נושא את עינו לפוליטיקה
    סגור
  • הבוס של נגיד בנק ישראל הוא שר האוצר
    עדי 05/2023/07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שר אוצר ורוה"מ הם הבוסים של נגיד בנק ישראל נם ממנים נגיד והם גם רשאים לפטר את הנגיד. אז מספרים לכם שנגיד הוא תפקיד עצמאי אז אומרים אבל מחר הוא יכול להיות מפוטר ככה שהריבית בעקיפין היא תוצר של רצון רוה"מ.
    סגור
  • 2.
    סמוטריץ
    יגאל 05/2023/07
    הגב לתגובה זו
    5 1
    אנו לא מבינים בכלכלה ויש לנו מזל גדול שסמוטריץ הוא היחיד שמבין בכלכלה
    סגור
  • 1.
    כלכלה בעזרת השם. (ל"ת)
    אורח 05/2023/07
    הגב לתגובה זו
    6 0
    סגור