נבחרת אייס

האם הרפורמה המשפטית באמת השפיעה על שער השקל?

הטענות כי הרפורמה המשפטית השפיעה במיוחד על שער השקל מול היורו הן לא יותר מבורות מוחלטת. אין כלל מסחר בין השקל לבין היורו. המסחר של השקל הוא אך ורק מול הדולר. אין בכוחו של השקל הקטן שלנו להשפיע על המסחר בין הדולר ליורו
פרופ' ירון זליכה
פרופ' ירון זליכה |  14
צילום freepik, shutterstock, פלאש 90/ יונתן זינדל, אבשלום ששוני
במסגרת המחאה סביב הרפורמה המשפטית העלו מתנגדי הרפורמה שלל ארוך של טענות. חלק לא מבוטל מהטענות ראוי אכן לדיון, להתייחסות רצינית ובוודאי להתלבטות. קוראי הטור הזה מכירים את דעתי. אני סבור כי המערכת המשפטית כולה (על שופטיה ויועציה המשפטיים) חולה במחלות קשות וחמורות ולכן נדרשת רפורמה משמעותית. אך רפורמה זו חייבת להיות מאוזנת, שלא שופכת את התינוק עם המים, ונהנית מתמיכה ציבורית רחבה.
אולם, לצד הטענות הענייניות העלו דוברי המחאה נגד הרפורמה שלל ארוך של כזבים וסיפורי מעשיות המוציאות את דיבת הארץ ומאיימות על הציבור הישראלי בכאוס כלכלי חסר שחר. בטור זה אעסוק באחד מהכזבים הפופולריים והוא השפעת הרפורמה כביכול על שער הדולר. על פי הטענה, ברחו משקיעים עלומים מהארץ והוציאו כספים רבים מישראל. כתוצאה מכך נפל שערו של השקל אל מול הדולר וביתר שאת אל מול היורו. אלו הם דברי כזב מוחלטים.
 
שערו הממוצע של השקל אל מול הדולר בחודש שקדם לבחירות לכנסת, שהתקיימו כזכור ב-1.11.2022, היה 3.55 בקירוב. שערו של השקל בתחילת השבוע שעבר (לפני הפיגוע המזעזע בעלי ובטרם הודיע יו"ר הפד האמריקאי כי הריבית בארה"ב צפויה לעלות עוד, התפתחויות שפעלו שתיהן להתחזקות הדולר מול השקל לקראת סוף השבוע הקודם), עמד בדיוק על 3.55 וכך גם השער הממוצע של השקל מאז הבחירות ועד אותה הנקודה עמד על 3.55. במילים אחרות, שער השקל אל מול הדולר ועד תחילת השבוע שעבר כלל לא השתנה מאז חודש לפני הבחירות. היינו, הרבה לפני שהרפורמה המשפטית עמדה על הפרק.
זאת ועוד, מאז הבחירות ועד שבוע שעבר, נע שערו של השקל אל מול הדולר בסטיית תקן של 10 אגורות, היינו כשלושה אחוזים בלבד. ואילו סטיית התקן של שער השקל אל מול הדולר בחודשים יולי עד אוקטובר 2022 ועד הבחירות לכנסת עמדה אף היא על 10 אגורות.
לא זו בלבד שתנודתיות השקל אל מול הדולר קטנה וזהה לתנודתיות לפני הבחירות אלא התנודות בתוך הטווח מוסברות היטב על ידי שינויי הריבית בישראל ובארה"ב ובפרט השינויים בציפיות להעלאות ריבית בארה"ב ובישראל. עוד מקור לתנודתיות, לצד פיגועים ואירועים ביטחוניים אחרים, היו ההצהרות של ראש אמ"ן ושל הרמטכ"ל מהן ניתן היה להבין כי ישראל עומדת בפני מלחמה עם איראן ומנגד הדיווחים שהגיעו מארה"ב לפיה האמריקאים עומדים בפני הסכם ביניים עם איראן שהרחיקו את סכנת המלחמה בין ישראל לבין איראן (דיווחים שהביאו להתחזקות חזרה של השקל אל מול הדולר).
הכזבים הבלתי פוסקים על בריחת משקיעים מישראל הביאו גם את חברות דירוג האשראי לחפש מי הם המשקיעים שברחו והאמנם זרמו מישראל כספים משמעותיים אך למרות חיפושיהם לא נמצא דבר וחצי דבר.
ואילו הטענות כי הרפורמה המשפטית השפיעה במיוחד על שער השקל מול היורו הן לא יותר מבורות מוחלטת. אין כלל מסחר בין השקל לבין היורו. המסחר של השקל הוא אך ורק מול הדולר. שערו של השקל מול היורו הוא מכפלה פשוטה של שער השקל מול הדולר בתוצאות המסחר העצום של הדולר מול היורו. אין בכוחו של השקל הקטן שלנו להשפיע על המסחר בין הדולר ליורו.
גם האיומים של עיתון הארץ שאם לא יחדשו את כהונת נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, עלול השקל להתרסק לרמה של 5 שקלים אל מול הדולר ואולי אף ל-6 שקלים, לא הרשימו כלל את שוק מטבע החוץ. ההדלפות החד משמעיות שבאו מקרבת ראש הממשלה ושר האוצר כי אין בכוונתם לחדש את כהונתו של פרופ' ירון לכהונה נוספת לא הביאו להיחלשות כלשהיא של השקל.
למען הגילוי הנאות אציין כי איני נמנה על חסידיו של פרופ' ירון. קוראי טור זה מודעים היטב לביקורת שהבעתי כלפיו בזמן אמת על האיחור שאיחר בהעלאת הריבית במשק, על כישלונו לעצור את ההשתוללות שחלה בשנה שעברה במחירי הדיור ועל שתיקת הכבשים שגילה נוכח השגיאות הכלכליות החמורות שביצעה הממשלה הקודמת. נוכח הנטייה המגונה של קומץ פנאטים בציבור להפריח דברי דיבה ושקר אקדים ואומר כי אין לי עניין בתפקיד נגיד בנק ישראל. ביקורתי היא כתמיד עניינית ועיוורת צבעים.
צר לי על כי חלק מדוברי המחאה מצאו לנכון להפיץ בקרב הציבור הישראלי, כמו גם בעולם כולו, כזבים וסיפורי בדים ויש לקוות כי יחזרו בהם מנטייה מגונה זו. רק מערכת משפטית חולה במיוחד זקוקה להגנה של מפיצי אגדות וכזבים.    
הכותב הוא ראש ביה"ס לחשבונאות, כלכלה וניהול כספים בקריה האקדמית אונו ויו"ר המפלגה הכלכלית
תגובות לכתבה(14):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 8.
    נראה שזליכה הוא ביביסט - ראו מה קרה בטורקיה.
    אזהרה 06/2023/27
    הגב לתגובה זו
    3 1
    לא צריך להיות פרופסור כדי ולהסתכל מה קרה לשער החליפין לירה-דולר בטורקיה, מאז ההשתלטות של ארדואן על בית המשפט ב 2017 ועד היום. ההשתלטות כללה השתלטות על בית המשפט, וההשתלטות על שאר מוסדות השלטון. נראה שהפרופסור לא עשה שיעורי בית בסיסיים, ועד היום. משער של 3.4 לירה לדולר בשנת 2017, עומד היום שער הדולר על (שבו על הכיסא שלא תיפלו), 26 דולר ללירה!!! פייותר מ-7.5%. זה לא קרה ביום אחד, אבל המגמה ברורה, מאז השתלטות ארדואן על המוסדות ומערכת המשפט. ישראל מדינת אי שהיבוא (מוצרים וחומרי גלם) הוא מרכזי בה. ולשער החליפין השפעה דרמטית על יוקר המחייה. טורקיה ממוקמת באירופה, ומייצרת את רוב מוצריה הבסיסיים. יתן לראו מה קרה להונגריה. מציע לכותב לקרוא על הסנקציות שמוטלות על המדינה, ועל הפיכתה לרצפת ייצור לתאגידים שלא אוהבים לשלם מס - לואו טק. ועל השפעת ההפיכה המשטרית שם על כל דבר בחיים. בנוסף הכותב מתעלם מנסיון השתלטות של ראש ממשלה מושחת ונאשם בעבירות שחיתות חמורות (בהיקפים גבוהים בהרבה ממה שיוחס לאולמרט), ששבוי בידי קואליצייה שצכילה עבריינים, קיצונים, מושחתים ואומרי הן, על מערכת המשפט ואמצעי התקשורת.
    סגור
  • תיקון טעות: שער הדולר היום: 26 לירה לדולר.פי 7.5.
    תיקון טעות 06/2023/28
    הגב לתגובה זו
    1 0
    תיקון טעות: שער הדולר היום: 26 לירה לדולר (ולא כפי שנרשם בטעות הפוך) .פי 7.5 ואף יותר!!! ביחס ל2017 כלומר יותר מ650% יותר (ולא כמו שנרשם בטעות).
    סגור
  • 7.
    עכשיו זה ברור - זליכה הוא משת"פ של מושחת נאשם (ל"ת)
    זאת מניפולציה 06/2023/27
    הגב לתגובה זו
    3 1
    סגור
  • 6.
    זליכה,לך תסביר לאנרכיסטים המטורפים (ל"ת)
    דוד 06/2023/25
    הגב לתגובה זו
    1 2
    סגור
  • 5.
    המעניין שהיה פיחות בשקל! בגלל הרפורמה. (ל"ת)
    קים גונג און 06/2023/25
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • טען עוד
  • ראה מה קרה לשער החליפין אחרי ההשתלטות על ביה"מ בטורקיה (ל"ת)
    זה רק ההתחלה 06/2023/27
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • 4.
    תודה שהבהרת שלהיות פרופסור זה לא אומר שאתה צודק (ל"ת)
    גיא 06/2023/25
    הגב לתגובה זו
    2 1
    סגור
  • 3.
    מתנות ושוחד
    מוראד 06/2023/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בעיריה מסוימת עובד קיבל סך 200 לירות הואשם שקבל שוחד,שילם קנס,ופוטר,,במקרה חחד פעמי ,במקרה של ראהם שנים ובסכומים.
    סגור
  • 2.
    אם לא שמת לב לבריחת משקיעים אתה חי על הירח
    מומו פרטיה 06/2023/25
    הגב לתגובה זו
    7 5
    מרוב אובייקטיביות לכאורה אתה ספון במגדל השן ומתבצר בתפיסות הלעומתיות שלך, ולא רואה את התמונה בגדול. לא רואה את ההשפעה הכוללת של הממשלה הרעה הזו על מדיניותה ועל הרכבה, ופעולותיה על כלכלת ישראל, על מעמד ישראל ובכלל זה המטבע. אני בהייטק, רואה מספיק ב"שטח" כדי להגיד לך שהמצב רע מאוד ומתדרדר במהירות, והכל בגלל המצב הפוליטי. צא מהארון הפוליטי שלך והצהר באומץ עלדעותיך, ואת מי אתה משרת.
    סגור
  • לפני כשבוע פורסמה תמונה של ברדוגו וזליכה במסעדה
    זה מסביר הכל 06/2023/27
    הגב לתגובה זו
    2 1
    לא נראה ששחיתות מעניינת אותו, אלא בעיקר כוח, כבוד וכסף.
    סגור
  • נכון,אינטל עזבה גם?
    דוד 06/2023/25
    הגב לתגובה זו
    0 2
    מי עזב? דגי רקק. כמו בנו של אולמרט.
    סגור
  • את אינטל ורוכשי השבבים בעולם מממנים אזרחי ישראל
    הישראלים מסבסדים 06/2023/27
    הגב לתגובה זו
    2 1
    רק לידיעתך, אינטל משלמת שיעור מס של כ-4% לשנה. כל חנווני או עצמאי משלם מס יותר גבוה מאינטל. אם ישראל תסבסד מפעלי ענק, היא תהיה כמו הונגריה בה שיעור המס נמוך, שיהפוך אותה לרצפת ייצור בשכר עלוב, לתאגידים חזיריים (יש אומרים שתורם הראשי של קהלת כך שואף ופועל) שמחפשים בדיוק מה שהממשלה הזאת ושר האוצר שלה רוצה, לפרק את ארגוי העובדים, ולהפוך את אזרחי ישראל החלשים לסוג של "עבדים", לאותם תאגידים חזיריים שלא אוהבים לשלם מס. כשישראל נותנת פטור כזה ממס, אזרחי ישראל העובדים מסבסדים את זה. זאת המשמעות האמיתית
    סגור
  • 1.
    כמו תמיד, כל מילה פנינה. תודה רבה פרופ' זליכה. (ל"ת)
    אורי 06/2023/25
    הגב לתגובה זו
    8 7
    סגור
  • מציע לך לפקוח עיניים מאשר להקשיב לניתוח המניפולטיבי
    רק מציע 06/2023/27
    הגב לתגובה זו
    2 1
    שמתעלם מנסיון ההפיכה.
    סגור