משפט
השופטת על התביעה הייצוגית: "מהומה קטנה על דבר קטן"
חברת תנובה הפיצה ואספה יוגורט עם "טעם לא אופייני" ואף פרסמה הטבה לצרכנים, אבל הבקשה לתביעה ייצוגית הוגשה נגדה. השופטת אישרה את הסדר הפשרה בתיק, אך רמזה מה דעתה על התביעה הזאת

בית המשפט המחוזי בתל אביב-יפו אישר לאחרונה בקשת הסתלקות מתביעה ייצוגית שהוגשה נגד חברת תנובה, בעקבות ליקוי בטעם של יוגורט GO המועשר במגנזיום וקולגן. במסגרת ההסדר, תתרום תנובה מוצרי מזון בשווי 60,000 שקלים לעמותות המטפלות בנזקקים.
התביעה הוגשה על-ידי אזרח בשם שחף אור, זאת לאחר הודעה שפרסמה תנובה על איסוף יזום של יוגורט GO בטעמי וניל ואננס, שבמהלך תהליכי בקרה שגרתיים נמצא "טעם לא אופייני" בחלק מהגביעים.
לטענת התובע, המוצר שווק כשהוא פגום, וכתוצאה מכך נגרמו לצרכנים נזקים ממוניים בגובה המחיר ששילמו עבור המוצר, וכן נזקים לא ממוניים בשל תחושות שליליות שהתעוררו אצלם.
מנגד, תנובה טענה בתשובתה כי מדובר במוצר חדש, וכי הליקוי בטעמו התגלה בבדיקה יזומה שהחברה ערכה בעצמה. החברה הדגישה כי לא נשקף מהמוצר כל סיכון בריאותי, וכי הפגם נפל רק באחוזים בודדים מגביעי המוצר – כ-8.2% בלבד.
לטענת תנובה, האיסוף היזום שנערך היה "ראוי מכל בחינה אפשרית": הוא בוצע במהירות, רק שלושה ימים לאחר תחילת שיווק המוצר, הקיף את כל נקודות המכירה, תואם עם משרד הבריאות כנדרש, פורסם לציבור באופן נרחב, וכלל גם הטבה לצרכנים.
עוד טענה תנובה כי "תובענה ייצוגית אינה אמצעי לאכיפת סטנדרט של אפס תקלות בייצור תעשייתי של מוצרים, ואינה מהלך משלים אוטומטי לאיסוף יזום". החברה הדגישה כי אישור תובענה ייצוגית לאחר ביצוע איסוף יזום ראוי לא יקדם את האינטרסים של הצרכנים, אלא דווקא יפגע בתמריץ של יצרנים לאתר ליקויים במוצריהם ולטפל בהם.
במסגרת ההסדר שהושג, המבקש ובא-כוחו הסכימו להסתלק מהבקשה לאישור התובענה הייצוגית ולהסכים לדחיית התובענה האישית. כמו כן, הם התחייבו שלא להיות מעורבים בעתיד בהליך משפטי כלשהו נגד תנובה בקשר לטענות הקשורות לבקשה לאישור.
בתמורה, תנובה התחייבה לתרום לנזקקים מוצרי מזון מתוצרתה בשווי כולל של 60,000 שקלים. התרומה תועבר לעמותות אהבת חסד, פתחון לב, או בית אליהו, לפי שיקול דעתה של תנובה ובתיאום עם העמותות. שווי המוצרים יחושב לפי מחירם הממוצע לצרכן.
בנוסף, תנובה תשלם למבקש על החלק הראשון של אגרת בית המשפט בסך של 6,182 שקלים. בית המשפט אישר את המלצת הצדדים לפסוק למבקש תשלום בסך 3,000 שקלים, ולבא-כוחו שכר טרחה בסך 12,000 שקלים בתוספת מע"מ.
השופטת הדס עובדיה, שאישרה את ההסדר, ציינה כי הוא מהווה "סיום פרופורציונאלי למחלוקת שאיננה ברף הגבוה של המחלוקות בנושא מוצרים פגומים". השופטת הדגישה כי המחלוקת הייתה קטנה הן ביחס להיקף שיווק המוצר בעל הטעם "הבלתי אופייני", והן ביחס לאמצעים שנקטה תנובה עקב תקלת הייצור והשיווק.
"לצורך העניין וההסבר לקבלת בקשת אישור ההסתלקות אציין כי מדובר במהומה קטנה על דבר קטן שמצאה את פתרונה ההולם בהסדר זה", כתבה השופטת עובדיה בהחלטתה.
עם זאת, השופטת ציינה כי אילו התובענה הייתה ממשיכה להתברר, היה צורך לבחון מספר רב של שאלות הנוגעות בין היתר להתאמת המחלוקת להתברר במסגרת ייצוגית, לסטנדרט הנדרש בייצור תעשייתי של מוצרים, ולשאלת האיסוף היזום והפיצוי שהעניקה תנובה.
עוד ב-
תביעה ייצוגית היא ללא ספק כלי משפטי חשוב שנועד לאפשר תביעה אחת מרוכזת במקום שבו יש תובעים רבים. כך למשל, רק לאחרונה פרסמנו כי רשת קצביות ידועה תפצה את לקוחותיה במיליונים. כמו כן, רשת ידועה שמכרה מוצרים במחירים יקרים יותר דרך וולט, גם כן הגיעה להסדר פשרה. כמו כן, דיווחנו כי יבואנית קיה גם כן תפצה את לקוחותיה במסגרת הסדר פשרה, אך הם יאלצו להיפרד מכמעט 2,000 ש"ח עבור זה.
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(0):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה