משפט

ישראלים תבעו את פייפאל והיא נאלצה לשנות את התנהלותה

ענקית התשלומים המקוונים עיכבה עשרות אלפי שקלים במשך חודשים ללא התראה מוקדמת, אך הגיעה להסדר פשרה שימנע את הסיכונים שבניהול תביעה ייצוגית
דוד לוי |  1
פייפאל paypal (צילום shutterstock)
הסדר פשרה משמעותי הושג בבית המשפט המחוזי מרכז-לוד בין חברת פייפאל לשני לקוחות ישראליים שהגישו נגדה תביעה ייצוגית בטענה שסגרה את חשבונותיהם והחזיקה בכספם ללא התראה מוקדמת. במסגרת ההסדר, שאושר על ידי השופט עבאס עאסי, התחייבה החברה לשנות את תנאי השימוש שלה ולהתאימם לדרישות החוק הישראלי.
התביעה הוגשה על ידי חברת פרוטק פתרונות, המייצרת ומשווקת שתלי שיניים, ומדריך הטיולים יעקב בן צבי. לפי התביעה, פייפאל סגרה באופן פתאומי את חשבונה של פרוטק בנובמבר 2022 ועיכבה כ-100,000 שקלים למשך תקופה ארוכה. הכספים שוחררו רק לאחר 130 ימים, ורק בעקבות התערבות משפטית.
במקרה השני, בן צבי קיבל תשלום של 26,784 דולר מלקוח בארה"ב עבור טיול שארגן, אך זמן קצר לאחר מכן פייפאל עיכבה את הכספים בחשבונו ודרשה ממנו להמציא מסמכים נוספים.
בתביעתם טענו שני הלקוחות כי פייפאל פעלה באופן שרירותי כאשר סגרה את חשבונותיהם, עיכבה סכומי כסף משמעותיים ללא התראה מוקדמת, ולא סיפקה הסברים מספקים למהלכיה. לטענת המבקשים, פעולות המשיבה היו "בלתי סבירות, מנוגדות להסכם המשתמש, ובניגוד להוראות חוק שירותי תשלום".
המבקשים טענו גם כי המשיבה "נקטה בצעדים בלתי מידתיים, חד-צדדיים, וללא התראה מוקדמת, תוך הפרת הסכם המשתמש" וכי היא "הפרה חובות חוזיות והגינות מסחרית כאשר סגרה חשבונות ועיכבה כספים באופן שרירותי וללא מתן הסבר מפורט".
פייפאל, מצדה, טענה כי פעולותיה "נעשו כדין, באופן סביר, בהתאם להסכם המשתמש ולחוק, ובמסגרת זכותה המלאה לנהל את הסיכונים בפלטפורמה שלה". החברה הדגישה כי היא "ספקית גלובלית של שירותי תשלום מקוונים, עם מיליוני משתמשים ברחבי העולם, ולכן היא מחויבת לנקוט באמצעי זהירות מחמירים כדי למנוע שימוש בלתי חוקי בפלטפורמה".
במקרה של פרוטק, טענה פייפאל כי סגירת החשבון הייתה מוצדקת "בשל חשד לפעילות חריגה ובלתי תקינה". לגבי בן צבי, טענה החברה כי "עובר להטלת הגבלות על חשבונו הייתה עלייה פתאומית חדה בהיקף הפעילות שלו".
בעקבות דיון קדם משפט העלה בית המשפט בפני הצדדים את הסיכויים והסיכונים הרובצים לפתחו של כל אחד מן הצדדים. בעקבות כך התקיים הליך הידברות בין הצדדים שבסופו הושג הסדר פשרה.
במסגרת ההסכמות ציינה המשיבה כי לאחר הגשת בקשת האישור היא ביצעה עדכונים בסעיפי הסכם המשתמש, כך שהם יהיו בהתאם להוראות חוק שירותי תשלום. כפי שמציין פסק הדין: "משמעות הדבר היא שסעיפים המתירים למשיבה לסגור חשבונות או לעכב כספים הותאמו לחוק הישראלי, כך שהמשתמשים יהיו זכאים לקבל הודעה מוקדמת על פעולות אלו, אלא אם מתקיימות נסיבות חריגות; עיכוב כספים וסגירת חשבונות יבוצעו רק במקרים בהם קיים חשד ממשי לפעילות אסורה, ולא באופן שרירותי כפי שנטען בתובענה".
במסגרת ההסדר, תקבל חברת פרוטק אפשרות "לפתוח מחדש חשבון אצל המשיבה, בכפוף לעמידתה במדיניות השימוש הנאות של החברה". כמו כן, יקבלו שני התובעים גמול בסך 25,000 שקלים כל אחד ושכר טרחה לבאי כוחם בסך 125,000 שקלים פלוס מע"מ, בגין הייצוג של כל אחד מהמבקשים.
השופט עאסי אישר את הסדר הפשרה וציין כי "אחד ההישגים המרכזיים של ההליך הוא עריכת שינויים בהסכם המשתמש של המשיבה, כך שסעיפי עיכוב כספים וסגירת חשבון יעמדו בהתאם לחוק שירותי תשלום".
בהחלטתו, הדגיש עוד השופט עאסי כי "הסדר הסתלקות אינו יוצר מעשה בית דין כלפי חברי הקבוצות המיוצגות. היינו, הסתלקות לא פוגעת בזכותם של חברי הקבוצות להגיש תביעות פרטניות אם יראו לנכון לעשות כן". המשמעות היא שמשתמשים אחרים שנפגעו מפעולות דומות של פייפאל עדיין יכולים להגיש תביעות נפרדות אם יבחרו לעשות זאת.
אין ספק שתביעה ייצוגית היא כלי שימושי מאוד בכך שהוא מאפשר לנהל תביעה אחת מרוכזת כאשר מדובר בתובעים רבים והדבר מביא לא פעם לתוצאות. כפי שדיווחנו על חברת האשראי החוץ בנקאי שתשלם מיליוני שקלים ללווים שלה. כמו כן, פרסמנו על רשת מועדוני הכושר הגדולה שתחזיר מיליונים ללקוחותיה. פרסמנו גם על ענקית הקורקינטים שתפצה את המשתמשים הישראלים שלה. 
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    חוצפה של פאיפאל מקווה שלמדו החצופים (ל"ת)
    אמיר 04/2025/22
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור