משפט

בנק דיסקונט יחזיר עשרות אלפי שקלים ללקוחותיו: זאת הסיבה

במסגרת הסדר בין הבנק לבין תובע ייצוגי נקבע כי הבנק יפסיק לגבות עמלות על פירעון חלקי של הלוואות דיגיטליות ויחזיר כספים שנגבו בעבר
דוד לוי | 
בנק דיסקונט-אילוסטרציה (צילום shutterstock)
בית המשפט המחוזי מרכז-לוד אישר השבוע הסדר פשרה בין בנק דיסקונט לבין גלעד שי, במסגרת תובענה ייצוגית שהוגשה נגד הבנק. ההסדר נוגע לטענות כנגד מדיניות הבנק בנושא פירעון מוקדם של הלוואות דיגיטליות.
על פי פסק הדין שניתן על ידי השופטת הלית סילש, המחלוקת התמקדה בטענה כי הבנק מציג כלפי לקוחותיו הנוטלים הלוואות בערוצים הדיגיטליים שניתן לפרוע את ההלוואות "בכל עת, ללא עלות", אך בפועל מחייב את הלקוחות בתשלום עמלות שונות במקרים של פירעון חלקי.
הבנק הכחיש את הטענות וטען כי פרשנותם הסבירה של הפרסומים היא שהוא התכוון "ליתן פטור מתשלום עמלות אך למי שפורע את מלוא סכום ההלוואה, דהיינו פירעון מלא, ולא במקרים של פירעון חלקי המחייב התערבות ועיסוק של עובדי הבנק".
במסגרת בדיקה שערך הבנק התברר כי סך כל תשלומי העמלה שנגבו בגין פירעון חלקי עמד על 85,123 שקלים בלבד. ההסדר שאושר כולל מספר התחייבויות מצד הבנק. הוא ישיב ללקוחות פעילים מהם נגבתה עמלה את הסכום ששולם על ידם "ככל וזה עולה על סך של 50 שקלים ובתוך 120 יום ממועד אישור ההסדר". היתרה תועבר לקרן למימוש תובענות ייצוגיות בתוך אותו פרק זמן.
בנוסף, הבנק התחייב "לאפשר לחברי הקבוצה אשר נטלו הלוואות טרם שינוי אופן הפרסום לבצע פירעון מוקדם חלקי, ללא גביית עמלות, ומתחייב להימנע מגביית עמלה בגין פירעון מוקדם חלקי של הלוואות בדיגיטל, כל עוד לא שונו תנאי ההלוואה על ידו".
מצדו, המבקש התחייב להסתלק מהתביעה ומבקשת האישור כך שזו תדחה ללא צו להוצאות, וכן לשאת בתשלום המחצית השנייה של האגרה. המבקש גם התחייב "שלא להגיש או להיות מעורבים בהליך כלפי הבנק או מי מטעמו בעניינים העולים במסגרת הליך זה".
השופטת סילש ציינה כי יש בהסכמות הצדדים "כדי לזכות את חברי הקבוצה במלוא הפיצוי או בקירוב לכך, וחשוב מכך, כי יש בהסדר גם משום מתן מענה עתידי בעניינם של מי שיבקשו להוסיף ולקבל את ההלוואות הדיגיטליות".
ביחס לשכר הטרחה והגמול, הצדדים הגיעו להסכמה על תשלום שכר טרחה בשיעור של 30,000 שקלים וגמול בשיעור של 10,000 שקלים. השופטת ציינה כי  הסכומים "משקפים סכומים אלו נכוחה את היקף העבודה אשר הושקעה בהליך, כמו גם התועלת אשר צמחה לקבוצה כפועל יוצא של אותו מהלך משפטי".
תביעה ייצוגית היא ללא ספק כלי צרכני יעיל בכך שהוא מאפשר לנהל תביעה אחת מרוכזת כאשר מדובר בתובעים רבים והדבר מביא לא פעם לתוצאות. כמו במקרה הזה וכפי שדיווחנו על חברות הסלולר שיפצו את הלקוחות ב-9 מיליון שקלים. כמו כן, פרסמנו על כך שמאות אלפי בעלי רכבים יקבלו החזר כספי. גם דיווחנו על כך שתביעה שהוגשה לאחר הופעתה של הכוכבת הבינלאומית הובילה לשינוי לטובת הנכים בישראל.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה