משפט

אפל תשלם רבע מיליון שקלים לישראלים: זאת הסיבה המפתיעה

חברת אפל הציגה טכנולוגיה חדשנית שהוטמעה במחשבים הניידים שלה, אלא שבמקום להגדיל את הרווחים של החברה, היא עלתה לה ביוקר ועמדה במרכזו של הליך משפטי
דוד לוי | 
מקבוק פרו (צילום אילוסטרציה shutterstock)

חברת Apple נחשבת לחברה שמוצריה איכותיים ועשויים ללא דופי, מה שקנה לה קהל מעריצים אדוק שמלווה אותה כבר שנים רבים בכל רחבי העולם. אבל גם לחברה כזאת, יש לעתים תקלות מביכות. 

כך קרה כאשר החברה הציגה בגאווה טכנולוגיה חדשנית - מקלדת butterfly שהוטמעו במחשבי המקבוק הניידים של החברה. והם אלה שעמדו במרכזו של הליך משפטי שנמשך 4 שנים והסתיים היום בבית המשפט המחוזי בתל אביב.
מודבר בבקשה לתביעה ייצוגית שהוגשה על ידי שחר כהן ורחל הירשפלד, שטענו כי זמן קצר לאחר שאפל החלה לשווק את המחשבים הניידים עם מקלדות ה-Butterfly, החלו משתמשים רבים להתלונן על פגמים וכשלים מובנים במקלדות אלה. הבעיות כללו מקשים שנתקעו, לא הגיבו כראוי ודרשו תיקונים חוזרים ונשנים.
לטענת התובעים, למרות התלונות החוזרות ונשנות, אפל המשיכה למכור את המחשבים עם המקלדות הבעייתיות והתעלמה מהבעיות שדווחו על ידי הלקוחות.
בסופו של דבר הצדדים הגיעו להסכם פשרה לפיה החברה האמריקאית תשלם 77,700 דולר (כ-260 אלף שקלים) לקרן ציבורית לטובת הלקוחות הישראליים שנפגעו. 
במסגרת ההסדר נקבע כי אפל לא מודה בקיום פגמים במקלדות ודוחה את הטענות שהועלו נגדה. החברה הדגישה כי ההסדר נעשה למטרת יישוב הסכסוך בדרכי שלום ואינו מהווה הודאה בכל טענה. עם זאת, הובהר שמקלדות ה-Butterfly אינן בשימוש עוד והדגם האחרון של MacBook שנמכר עם מקלדת Butterfly הוא דגם MacBook Pro משנת 2019.
בנוסף, וללא קשר להליך זה ולהסכם הפשרה, אפל הרחיבה את האחריות הבינלאומית שהיא מעניקה למי שרכשו מחשבי MacBook עם מקלדת Butterfly לארבע שנים ממועד הרכישה.
השופטת הדס עובדיה, שדנה בתיק, ציינה בפסק הדין כי "ההסדר משקף פתרון ראוי, הוגן ומאוזן לתובענה בנסיבות העניין". לדבריה, ההסדר יחסוך את המשך ההתדיינות ויביא לתועלת ראויה לקבוצה ולאינטרס הציבורי.
בהליך המקביל שהתנהל בארצות הברית באותו עניין, אפל הסכימה לשלם כ-32 מיליון דולר לפיצוי לקוחות אמריקאים שנפגעו מאותן מקלדות. בהליך האמריקאי הוגדרו שלוש קבוצות נפגעים: אלו שקיבלו שתי החלפות מקלדת או יותר בתוך ארבע שנים, אלו שקיבלו החלפה אחת שלא פתרה את הבעיה, ואלו שקיבלו החלפת מקשים בודדים שלא פתרה את הבעיות. כ-748,692 איש קיבלו הודעה שהם עשויים להיות זכאים לפיצוי על סמך תיעוד התיקונים של אפל.
הצדדים הסבירו בפני בית המשפט כיצד חושב סכום הפיצוי בישראל. על פי הנתונים שהוצגו, מספר המשתמשים בישראל שטענו לבעיה שיכולה להיות קשורה למקלדת ה-Butterfly הוא 1,803 חברים בלבד. הצדדים חישבו את החלק הפוטנציאלי של כל חבר קבוצה פוטנציאלי מתוך סך הפיצוי לקבוצה בהליך המקביל בארצות הברית והכפילו אותו במספר חברי הקבוצה הפוטנציאליים בישראל.
לאור היקף הקבוצה הקטן יחסית בישראל, הצדדים הסכימו כי יהיה יעיל יותר להעביר את כספי הפיצוי לקרן לניהול ולחלוקת כספים שנפסקו כסעד, במקום לחלק פיצוי אישי לכל חבר בקבוצה. על פי החישובים שהוצגו, הפיצוי הממוצע לכל חבר קבוצה היה עומד על כ-43 דולר (כ-145 שקלים).
בנוסף לסכום הפיצוי, הוסכם כי אפל תישא בכל ההוצאות הכרוכות בביצוע הסדר הפשרה, לרבות פרסום בעיתונים. התובעים יקבלו גמול של 3,885 דולר בתוספת מע"מ, ועורכי דינם יקבלו שכר טרחה של 15,540 דולר אמריקאי בתוספת מע"מ.
אין ספק שתביעה ייצוגית היא כלי צרכני שימושי שמביא לא פעם לתוצאות. כמו במקרה הזה וכפי שדיווחנו על חברת סלקום שתפצה את הלקוחות בעשרות מיליונים. כמו כן, פרסמנו על כך שטויוטה טויוטה תשלם מיליונים ללקוחות. גם דיווחנו על כך שיוזמי קמפיין "אתה הראש אתה אשם" ישלמו מאות אלפי שקלים.

תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה