משפט

כמו אוסטרליה: ניו זילנד רוצה שפייסבוק וגוגל ישלמו על שיתוף החדשות

את המהלך מקדם שר התקשורת המקומי כריס פאופי, שציין שהוא מעדיף שהעניין יקודם בהידברות עם חברות הביג-טק, אבל לא שלל מהלך חד-צדדי של הממשלה. בקרוב אצלנו?

רועי בהריר-פרל | 
גוגל, פייסבוק (צילום pexels)
המגמה מתרחבת: ניו זילנד הולכת בעקבות אוסטרליה ומתכוונת לגבות מפייסבוק ומגוגל תשלום עבור שיתוף של דיווחי חדשות מקומיים. כזכור, הצעת חוק שהוגשה באוסטרליה ביקשה לחייב את ענקיות הדיגיטל לשלם לבעלי הזכויות על דיווחי החדשות המקומיים עבור הזכות לשתף את תכניהם. בתגובה לכך, פייסבוק חסמה בפני תושבי אוסטרליה את האפשרות לשתף דיווחי חדשות לפרק זמן מסוים ולבסוף הגיעה עם הממשלה להסדר, לפיו פייסבוק תחתום על חוזה כללי עם גוף שמאחד קבוצה של אמצעי תקשורת מקומיים, בו יוסדר גובה התשלום הגלובלי עבור שיתופי התכנים שלהם.
אתמול בבוקר (רביעי), כאמור, גם ממשלת ניו זילנד הצטרפה למהלך, כשזימנה את נציגי גוגל ופייסבוק לחתום על חוזה עם תאגיד התקשורת המקומי "קיווי מדיה", המאגד את אמצעי התקשורת הגדולים במדינה, בדומה לסידור האוסטרלי. שר התקשורת הניו זילנדי כריס פאופי, שהעלה את ההצעה, אמר שהוא מעדיף להגיע להסדר כזה באמצעות משא ומתן, ולא על ידי צו ממשלתי - כלומר, רגולציה - אבל הוא לא פסל את האפשרות השנייה על הסף. "אני בטוח ששיחות בין אמצעי התקשורת המסורתיים לפלטפורמות הדיגיטליות בעניין תשלום על דיווחי חדשות יתחילו גם כאן, בניו זילנד", הוסיף.
הרקע ללחץ על פייסבוק וגוגל בנושא זה הוא הפגיעה הקשה והמתמשכת בהכנסותיהם של אמצעי התקשורת המסורתיים מפרסום - פגיעה הנובעת מכך שרוב המפרסמים מעדיפים להשקיע בפלטפורמה של פייסבוק, בה ממילא משותפים גם הדיווחים מאותם גופים. בניו זילנד, ספציפית, המצב בעייתי אף יותר: שוק התקשורת המקומי מצוי בתקופה האחרונה במשבר פיננסי עמוק. העובדה שתפקידה של התקשורת בזמן מגפת הקרורונה הוא חיוני וחשוב משחקת עתה לטובת הרגולטורים בניו זילנד, שמשתמשים בזה עכשיו כמנוף לחצים על חברות הביג-טק. המשך ללא ספק יבוא.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה