משפט

עבר טרומית: אלו התושבים שזכאים לפיצוי כחוק

אושרה בקריאה טרומית הצעת החוק המבקשת לעגן את זכויותיהם של תושבי גבעת עמל: "הפיצוי ששמור לתושבים במשרד האוצר 'תקוע' מסיבות פרוצדורליות ולא מגיע ליעדו"
מערכת ice | 
פינוי גבעת עמל (צילום ששוני פלאש 90)

מליאת הכנסת אישרה היום (רביעי) בקריאה טרומית את הצעת החוק להבטחת פיצוי לתושבי גבעת עמל, שהגישו חברי הכנסת משה גפני (יהדות התורה), נעמה לזימי (העבודה) וגבי לסקי (מרצ). 14 חברי כנסת תמכו בהצעה, ללא מתנגדים או נמנעים, והיא תועבר לוועדת הכנסת שתכריע איזו ועדה תכין את ההצעה לקריאה ראשונה.

החוק מבקש לעגן את זכותם לפיצוי של דיירים במתחם גבעת עמל שהחזיקו בנכס במתחם לפני מועד המכירה ב־1961, והמשיכו להחזיק בנכס כאמור עד ליום פינוים ממנו.
 


כמו כן, מוצע לקבוע הוראות לעניין פיצוי ליורשים או לצאצאים בשתי גרסאות שונות: האחת, במקרה של פטירת הזכאים, הזכות לפיצוי אינה פוקעת, והיא יכולה לעבור ליורשי הזכאים שהמשיכו להתגורר ולהחזיק בנכס. השנייה – כל צאצא של דייר שהחזיק בנכס כלשהו במתחם עד ליום פינויו וביום תחילתו של החוק המוצע ימלאו לו 21 שנים, יהיה זכאי גם הוא לפיצוי.

בדברי ההסבר נכתב: "בנובמבר 2021 נערך פינוי כפוי של השכונה, והתושבים איבדו את בתיהם ללא פיצוי המאפשר קורת גג חלופית. הפיצוי ששמור לתושבים במשרד האוצר 'תקוע' מסיבות פרוצדורליות ולא מגיע ליעדו. נוכח האמור, מוצע לקבוע במפורש בחקיקה את זכותם של דיירים במתחם גבעת עמל שהחזיקו בנכס במתחם. עוד מוצע לקבוע כי הפיצוי יהיה כתשלום כספי שווה ערך לנכס שממנו נעשה הפינוי. התחום המדויק של מתחם גבעת עמל לעניין החוק המוצע ייקבע בהמשך הליכי החקיקה".
 


כזכור, שכונת גבעת עמל יושבה על ידי המדינה בסוף שנות ה40', לאחר מלחמת השחרור. בתחילת שנות ה-60' נמכר השטח לקבלן פרטי שהתחייב לספק דיור חלופי ושווה ערך עבור הדיירים, אולם בפועל שנים רבות נותרו חלק מהדיירים לגור בשכונה , כשהזכויות על הקרקע נמכרו והחליפו מספר בעלויות, מבלי לעמוד בזכויות שהובטחו בהסכם המקורי. בשנה שעברה החל פינוי של כלל התושבים שנותרו, אך רבים טוענים כי לא קיבלו את הפיצוי כפי שסוכם במתווה שגיבשה המדינה.

תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה