משפט

מס הכנסה עוקב אחרי העסקאות שלכם: תיקון חדש לחוק

ועדת הכספים אישרה לקריאה שנייה ושלישית תיקון לפקודת מס הכנסה המסדיר את חובות הדיווח והתיעוד על עסקאות בין צדדים קשורים במדינות שונות. בלשכת רואי החשבון העריכו כי ייתכן שהצעד יוציא את ישראל מה"רשימה האפורה" של מדינות שעדיין לא החילו על עצמן את ההסדרה הבינ"ל, כבר בחודש אוקטובר
מערכת ice |  8
משרד האוצר (צילום פלאש 90/ אוליבייה פיטוסי)
ועדת הכספים בראשות ח"כ אלכס קושניר' אישרה היום (שלישי) את הצעת החוק לתיקון פקודת מס הכנסה. הצעת החוק מתקנת את פקודת מס הכנסה ומבקשת לקדם את מתווה השינויים בעניין חובות דיווח ותיעוד שנועדו לייעל את הפיקוח על מחירי עסקאות ופעולות הנעשות בין צדדים קשורים במדינות שונות.
כיום קובעת הפקודה חובות דיווח ותיעוד החלות בנוגע למחירי עסקאות בין-לאומיות הנעשות בין צדדים המקיימים ביניהם יחסים מיוחדים - יחסים בין אדם לקרובו וכן שליטה של צד אחד לעסקה במשנהו או שליטה של אדם אחד בצדדים לעסקה, במישרין או בעקיפין. במצב זה, כאשר נעשית בין צדדים אלה עסקה בין-לאומית, קרי עסקה שבה אחד הצדדים הוא תושב חוץ, או עסקה שההכנסה ממנה חייבת במס גם מחוץ לישראל, הצדדים יכולים לקבוע מחיר ותנאים לעסקה שלא ישקפו בהכרח את מחיר השוק.  כך צדדים אלה יכולים, באמצעות ניצול שיעורי המס במדינות השונות, לקבוע את מחיר העסקה ותנאיה באופן שישולם המס המינימלי.
 
בשנים האחרונות חלו התפתחויות משמעותיות בתחום מחירי העברה בארץ ובעולם, ובראשן תוכניות הפעולה אשר פורסמו בשנת 2015 ע"י ארגון ה- OECD ומדינות ה-G20, אשר נועדו להתמודד עם שחיקת המס בשל הסטת רווחים בין מדינות, על ידי תאגידים רב־ לאומיים.
כך מציינים דברי ההסבר של הצעת החוק כי המגמה של קבוצות רב-לאומיות לנצל שיעורי מס במדינות שונות, "כדי לקבוע מחיר ותנאים של עסקה, בין ישויות בתוך הקבוצה, באופן שבו ישולם המס המינימלי, יחד עם ההסדרה הבין-לאומית המתואמת של תחום זה, מגבירות את חשיבות הסדרת התחום בישראל".
במהלך הדיונים בהצעת החוק צוין כי ישראל נמנית על "רשימה אפורה" של מדינות שעדיין לא החילו על עצמן את ההסדרה הבינ"ל של התחום, כאשר מאז פרסומן של תוכניות הפעולה בתחום, אימצו את הדרישות למעלה מתשעים מדינות.
נוכח נסיבות אלה, וכדי לייעל את הליכי הפיקוח והבקרה הקיימים בתחום בישראל, קובעת הצעת החוק עדכון של דרישות התיעוד והדיווח במחירי העברה באופן שישקף את אמות המידה הבין-לאומיות המקובלות. כן קובעת ההצעה הבהרה של דרישות התיעוד הקיימות,  בכדי להגביר את הוודאות של הישויות המשתייכות לקבוצה רב-לאומית לגבי החובות המוטלות עליהן בידי רשויות המס.
ברשות המיסים הסבירו במהלך הדיונים, כי התיקון יאפשר לרשות לקבל מידע רחב יותר על תאגידים רב־לאומיים הפועלים בישראל ועל פעילותם בעולם, ולהביאם לתשלום מס אמת, באופן יעיל יותר.
יו"ר הוועדה, ח"כ אלכס קושניר ציין בדיון היום כי "לחוק יש חשיבות לדירוג של ישראל בעולם, והעמידה שלנו בתקינה הבינ"ל מאוד חשובה גם לכלכלה וגם לשחקנים שמשתתפים בכלכלה, אותן חברות שמושפעות מהשינויים הללו".
אבי נוימן, לשכת רואי החשבון: "37 מתוך 38 מדינות החברות ב-oecd כבר העבירו את הכללים, ובסך הכל כ-100 מדינות. הזכרנו בדיונים הקודמים את הרשימה האפורה, הרשימה הבאה תתפרסם בחודש אוקטובר 2022, כך שיש סיכוי לצאת מהרשימה הזו כבר בתאריך הזה". בתום דחיית ההסתייגויות אישרה הוועדה פה אחד את החוק לקריאה שנייה ושלישית.
תגובות לכתבה(8):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 8.
    בדקו את החשבונות דל משפחת נתניהו בפנמה (ל"ת)
    בנק אוף פנמה 06/2022/16
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 7.
    חוקים
    מ 06/2022/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    במקום שתוציאו חוקים נגד עבריינים או ענישה אתם מתעסקים בשטויות
    סגור
  • 6.
    מה באמת אחרי מי אתם עוקבים אחרי האזרח הקטן או אחרי העבר (ל"ת)
    שי 06/2022/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 5.
    תורידו קצת מיסים ומע"מ לא יזיק לאף אחד
    אזרח מודאג 06/2022/15
    הגב לתגובה זו
    4 1
    גם לעסקים בארץ וגם למשקיעים מחול זה רק יתן טוב לכל המדינה ויעודד עוד עוד דיווחים לרשויות המס תתעוררו קצת תלמדו קצת ממס הכנסה ארצות הברית
    סגור
  • 4.
    סדר עולמי חדש
    עידן שדה 06/2022/15
    הגב לתגובה זו
    2 1
    למי שלא יודע אם אתה בעל הון או נכון לעכשיו אפילו מוכר מסטיק בזוקה, אתה צריך לשלם מס הכנסה. כל זה נועד למנוע מהאזרחים להשיג הון ונכסים. אז ישראלים רבים לוקחים חלק מהכסף לחול. אבל מה? כשיש לך כסף במדינה זרה או עסק או נכס, החוק מורה לך לשלם מס הכנסה פעמיים. גם בישראל וגם במדינה הזרה. אלא אם כן אתה מבטל את האזרחות הישראלית שלך. ובימים אלו, כאשר האזרח מבין את מה שמס הכנסה וממשלת ישראל מתכוונים לעשוק כל אזרח במדינה עני, בינוני, ומיליונר, אין מה להצהיר על מס למושחתים שלוקחים את הכסף מהעם כדי לחיות בוילות. ניקולו מקיאוולי דיבר על כך. נפוליאון היל דיבר גם. תתעוררו!!! אתם חיים בתוך מטריקס והממשלה מתכוונת ליצור מדינה ענייה...חוץ מעצמם
    סגור
  • 3.
    אפשר לחשוב שהם
    מנשה 06/2022/15
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אנשי מס הכנסה הם אנשים ישרים חחחחחחחח
    סגור
  • 2.
    ארגון ביוקרטי ומנומנם (ל"ת)
    יעקב 06/2022/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    צריך למצוא את הפקידים המושחתים במס הכנסה וב מע''מ (ל"ת)
    יעקב 06/2022/14
    הגב לתגובה זו
    6 0
    סגור